YouTube и теориите на конспирацията

В продължение на много години ръководството на YouTube е игнорирало запитванията на служителите си за отстраняване на клипове, съдържащи призиви към екстремизъм или теории на конспирацията, съобщава Bloomberg. Според 20 бивши и настоящи сътрудници в компанията техните мениджъри проявявали по-голяма заинтересованост към гледанията и ангажираността на аудиторията, отколкото към опасната природа на такива клипове. По думите им основната цел била да се достигнат 1 млрд. часа гледания всекидневно, за което шефовете били готови да правят жертви, нарушаващи правилата за ползване на YouTube.

Според Сюзан Войжицки най-важни са резултатите.

Един от източниците на Bloomberg искал да маркира видеата, съдържащи риторика на омразата, за да не могат да попаднат в препоръките за потребителите. Друг възнамерявал да проследява подобни клипове и тяхната популярност. Трети, който се страхувал от разпространението на „ултрадесни“ видеа, създал специална таблица, в която анализирал опасните публикации. Във всеки от изброените случаи мениджмънтът реагирал еднакво, молейки ревностните си служители „да не клатят лодката“.

Генералният директор на YouTube Сюзан Войжицки знаела за случващото си, но не предприемала мерки. „Тя имаше такава гледна точка – моята работа е да управлявам компанията, а не да решавам този проблем“, твърди едни от сътрудниците на видеохостинга, пожелал да остане анонимен. През последните две години петима човека от висшето ръководство на Google и YouTube решили да напуснат заради неспособността на видеоплатформата да се справи с потока от екстремистки и опасни клипове.

В интерес на истината YouTube е инвестирала известни средства, за да преодолее разпространението на неприемливо съдържание. През 2017-а в компанията се появиха хиляди нови служители, които трябваше да преглеждат клиповете за нарушаване на правилата. Но тези мерки се оказаха недостатъчни. Както твърди един от бившите модератори, преди две години в политиката на YouTube дори нямало инструкции как да се постъпва с видеата, съдържащи теории на заговора. Към края на 2017-а в екипа „доверие и сигурност“ останали не повече от 20 човека. Източникът съобщава, че те упорито настоявали пред ръководството за наемане на нови служители и за допълнителни инвестиции. По този повод официален представител на YouTube отбеляза, че оттогава модераторите са станали „значително“ повече, но отказа да разкрие точни цифри.

Един от ярките примери за неспособността на YouTube да се справи с опасното съдържание бе миналогодишната стрелба в средното училище „Стоунман Дъглас“ в Парклънд, щата Флорида, по време на която загинаха 17 души. Тогава в един от разделите на видеохостинга се появи клип, в който се казва, че пострадалите ученици са наети актьори. Служителите предложили на мениджърите в препоръчаните видеа да попадат само публикации от проверени източници. Ръководството на YouTube отклонило предложението по неизвестни причини.

През март 2019-а след масовия разстрел на енориаши в джамиите на град Крайстчърч в Нова Зеландия YouTube отново беше подложен на критики, защото не успя да спре навреме разпространението на клип, в който един от стрелящите транслира убийство онлайн.

В началото на тази година рекламодатели настояха YouTube да махне рекламите им от клипове, които призовават към отказ от ваксините. На критика бе подложено и видеото, според което бившият кандидат за президент на САЩ Хилари Клинтън е пряко свързана със сатанински култ.

Сюзан Войжицки, която много рядко говори пред публика, посети през 2018-а конференцията South by Southwest в Остин, за да разкаже за новите начини на борба с теориите на конспирацията, а именно включване на малка табела с текст, например от „Уикипедия“, съдържаща установени истински факти. Въпреки че YouTube отдавна и успешно се конкурира с телевизията, добавяйки в бюджета на Google около 16 млрд. долара годишно Войжицки сравни своята платформа с библиотека. „Ние наистина приличаме на библиотека – заяви тя на конференцията, говорейки за свободата на словото. – А ако анализираме историята на библиотеките, в нея винаги е имало противоречия.“

Но основният проблем на YouTube не е, че потребителите публикуват клипове, подлагащи на съмнение кацането на Луната, ефективността на ваксините или всякакви други теории, които са откровена лъжа. Проблемът е, че видеохостингът позволява на такива видеа да процъфтяват и да се разпространяват, защото това се отразява положително на статистиката на компанията.