„Колекция на Жана Моро“ и търг в Париж

В залите на аукционната къща Artcurial кураторката Клара Вивиен е подредила експозицията „Колекцията на Жана Моро“. В нея посетителите могат да видят вещи на френската филмова звезда, починала преди три години. Само след няколко дни – на 22 октомври – нейните вещи ще бъдат продадени на търг в полза на фондацията, основана на нейно име и по нейна воля.

                                                                  

Най-впечатляващата част от изложбата прилича на инсталация от Музей на модерното изкуство. Това са луксозни куфари, чанти и кутии за шапки с лога на Louis Vuitton, Goyard и Gucci, качени на подиум, зад който на екран се прожектират кадри от филми с Жана Моро.

Жана Моро в „Дневникът на една камериерка“.

Виждаме я и в „Модерато кантабиле“ (1960) на Питър Брук, и в „Жул и Жим“ (1962) и в „Младоженката беше в черно“ (1968) на Франсоа Трюфо. Не са пропуснати и ролите й във филмите „Дневникът на една камериерка“ (1964) на Луис Бунюел, „Безсмъртна история“ (1968) на Орсън Уелс, „Последният магнат“ (1976) на Елия Казан.

Прожектират се и епизоди от телевизионни късометражни филми, снимани за Canal +, в които на Жана Моро партнират звезди като Жерар Депардийо, Шарл Азнавур, Гай Бедос, Майкъл Лонсдейл.

Вещите й, които ще се продават на търга, са около 300 на брой – костюми, обувки, шапки, плакати от филми, плочи, бижута. Всички те са се намирали в апартамента на актрисата и след смъртта й са предадени на Фондацията.

Сега са подредени в пет зали на аукционната къща Artcurial и могат да се видят на живо, но търгът, насрочен за 22 октомври, ще се проведе онлайн. По думите на Клара Вивиен две трети от посетителите идват да разгледат експозицията, защото Жана Моро е била една от любимите им актриси и те искат да си припомнят какъв е бил стилът й на обличане. Едва една трета от тях – се интересуват от цените на вещите и възнамеряват да наддават, за да извършат покупки.

Най-скъпият предмет е рокля на „Шанел“ от 1959/60 г., оценена е на 2 хил. евро, следват два портрета на Жана Моро, направени от известния фотограф Хелмут Нютън. Всеки от тях е оценен на по 1500 евро. Звездата от „Любовници“ (1958) и „Асансьор за ешафода“ (1958) е снимана и от лондонския моден фотограф Сесил Бийтън, и от „поета на улицата“ Робер Доано, и от съоснователя на Magnum Photos – Анри Картие-Бресон.

Сред роклите има модели, дело на Карл Лагерфелд, на Ив Сен-Лоран и на Пиер Карден – нейна голяма любов, в когото се влюбва от пръв поглед и дълго преследва. Тези дрехи са оценени за между 200 и 800 евро. Тях Жана Моро е обличала, когато е участвала във фестивали, излизала е на сцената под светлините на прожекторите, за да получава или връчва награди – в Кан, Берлин, Москва.

Жана Моро в „Екатерина Велика“.

Сред обувките пък се откроява елегантен чифт на известния френски дизайнер Роджър Вивие, които Жана Моро носи по време на снимките на „Екатерина Велика“ от 1968 година. Те са оценени на 800 евро.

На втория етаж на аукционната къща са подредени бижутата. Повечето от тях не са златни и нямат скъпоценни камъни, но все пак са запазили спомена за красивата актриса, която последно се снима през 2015 година във филма „Талантът на моите приятели“ (Le talent de mes amis).

Сред украшенията са висулка на „Картие“, часовник Van Cleef & Arpels с пеперуда и още много други симпатични бижута – герданчета с мъниста, гривни, пръстени.

Според Клара Вивиен по-скъпите бижута са останали при прекия наследник на Жана Моро – синът й Жером Ришар.

Вивиен смята, че най-голям интерес към облеклото на звездата ще имат различни музеи на киното по света. И техните директори ще бъдат много доволни, купувайки ценни артефакти, за чийто произход са сигурни.

Но какви ще са резултатите от търга? Ще разберем официално на 23 октомври, когато 100% от приходите ще отидат във Фондацията „Жана Моро“. Тя е основана не само за да пази паметта на прочутата френска актриса, но и за да помогне на френските актьори, които заради пандемията са принудени да не упражняват професията си.