Венета Райкова превръща малката черна рокля в съвременна носия

Българският бранд „Меме Мор“ открива бутик в Китай

Венета Райкова, създател на модния бранд „Меме Мор“, съчетава непреходното от световния моден подиум – малката черна рокля, с непреходното от България – пищната и красива народна носия. Роклите на Венета Райкова, които носят в себе си преди всичко български дух и красота, съчетани с класика и стил, бяха демонстрирани по време на медийна презентация на бранда. Водещ на събитието беше проф. Любомир Стойков, председател на Академията за мода. Той обяви, че произведенията на Венета Райкова вече са впечатлили ценители на модата в Китай, където през месец юни 2019 г. в Нанджинг ще бъде открит бутик на „Меме Мор“.

Венета Райкова и проф. Любомир Стойков заедно с моделите Ива Атанасова, Никол Предьова и Антоанета Боянова, които представиха роклите на „Меме Мор“.

Венета Райкова представи концепцията на своя моден бранд, в която е вложено древното българско познание, кодирано и еволюирало в красивите специфични комбинации на символи и цветове в българската шевица. Носията в целия й блясък, пищност и уникалност е вдъхновението за роклите на „Меме Мор“. Акцент в дизайна е изкусната техника за допълване на принт с цветовете на трикольора и бродерия, базирана на българската шевица и стилизирана според собственото виждане на Венета Райкова.

По време на презентацията авторката на облеклата разясни основни символи в българските шевици, като слънцето, водата, защитата, изобразявани с кръгове, кръстат бод, иглички и други. Основните фигури в шевиците се използват, за да изобразят красиви истории и пожелания, свързани със семейството, поколението и рода, здравето и благоденствието, плодородието и прехраната, закрилата и така нататък. Венета Райкова акцентира на това, че талантът красиво да се свързват елементите в шевицата е генетично заложен в българите и тя използва своя талант, за да създава рокли, които носят силата и посланията на българските шевици.

Всяка рокля на „Меме Мор“ е различна не само по отношение на дизайна, а и на предназначението си. В облеклата са закодирани добри пожелания, както за здраве, любов, благополучие, така и за защита, сила, воля и красота. Роклите с вплетени бродерии на шевици имат тройно приложение – на дреха, амулет и талисман. По време на събитието бяха демонстрирани десет рокли, всяка със свое име: „Мускал“, „Йероглиф“, „Шевица“, „Мрежа“, „Роза“, „Детелина“, „Градина“, „Българка“, „Канатица“, и булчинска рокля „Престилка“. Венета Райков разясни символите и техните послания във всяка от роклите. Тя сподели, че именно универсалното значение на символи и знаци от шевиците е направило силно впечатление в Китай, където българската шевица е припознавана и идентифицирана с елементи от местната култура.

Роклите на „Меме Мор“ с елементи от български шевици и принт в цветовете на трикольора (бяло, зелено, червено) са походящи за широк диапазон от поводи и събития – от семейни събирания и приятелски срещи до бизнес и делови ангажименти на различно ниво. В тази връзка проф. Любомир Стойков обърна внимание, че става все по-сериозна тенденция на срещи между дипломати на високо държавно равнище, както и на различни публични събития официални лица знаково да засвидетелстват принадлежността си към съответната национална идентичност и култура. По думите му в тази посока има голяма ниша за реализиране и развитие на идеите на творци като Венета Райкова. Световната купа по художествена гимнастика, която се проведе в София на от 12 до 14 април е сред престижните събития, за които роклите на „Меме Мор“ са символично избрани като облекло с послание. С тях беше облечен част от екипа на г-жа Илияна Раева, председател на Българската федерация по художествена гимнастика.

 

Венета Райкова е завършила гимназия за романски езици с профил италиански език, а след това специалност „Политология“ със специализация „Външна политика и национална сигурност“ в Софийския университет „Св. Климент Охридски“. На модния терен тя стъпва уверено, потапяйки се в изучаването на българските шевици и носии, но със солидни познания за българските обичаи, традиции и история.

 

„МЕМЕ МОР“ – в основата на модния бранд са любовта към България, преклонението пред историята и силата на българския дух, възхищението от културното и етнографското ни наследство, съчетани със съвременните възгледи за класа, стил и национална идентичност. Името „Меме Мор“ означава „по-добро копие на оригинала“. Думата „меме“ означава „защита“. В много култури като шумерската, египетската, гръцката и др., както и в българската, символът „мем“ има предпазващ характер и се асоциира с вода, а водата е естествено средство за защита от опасности. Символиката и семантиката са в основата както на името и логото на бранда, така и в самите дрехи. Венета Райкова вплита в концепцията на модния си бранд основните по важност и значение за българите символи – слънце, вода и мрежа (защита).