Вдъхновение по време на карантина

По време на карантината дизайнерите мислят как ще се живее, след като тя отмине и вече създават различен материален свят.

 

 

Събитията, променящи обичайния ход на нещата, традиционно се е превръщат в катализатор на нови дизайнерски идеи и разработки в най-различни сфери на живота. Канализацията в Лондон, например, се появява заради избухването на холерата през 1854 година. Дамските превръзки са измислени в резултат на препрофилирането на фабрика за превързочни материали след края на Първата световна война. Благодарение на същата фабрика през 20-те години на ХХ в. започва производството на хартиените носни кърпички.

Глобалната карантина се превърна в проверка за скоростта на реакциите на днешните дизайнери. Представяме ви готови продукти и един прототип, които ще ни помогнат да се адаптираме по-добре към новата реалност.

 

Маските и щитовете на Рон Арад и Токуджин Йошиока

Известният архитект Рон Арад, автор на проекта на Музея за дизайн в Холон, Израел и на култовите кресла от листов метал, пренесе усмивките на Пикасо и Шекспир върху обикновени памучни маски. Простата по смисъл и реализация акция Smile for our NHS (доходите от продажбите отиват в Националната служба по здравеопазването на Великобритания) – е поредното потвърждение на максимата на Лудвиг Мис ван дер Рое „ по-малко е повече”. Каквито и технологии да са достъпни за дизайнерите, ефективното решение на проблема често стои на повърхността.  И още един пример – защитният шлем за лице на японския промишлен дизайнер Токуджин Йошиоки, създател на факела за лятната олимпиада в Токио. Той публикува в интернет подробна инструкция за неговото изработване, така че да е достъпно за всеки.

Лампата на Франк Чу

Дизайнерът Фран Чу е създател на едно от най-успешните китайски бюра – Frank Chou Design Studio, чиито мебели се срещат във важни обществени пространства и на страниците на профилираните издания от Wallpaper до Interni. Неговата нова нетърговска инициатива Create Cures обедини дизайнери от цял свят да насочат усилията си за подобряване на режима на изолация и предотвратяване на нежелателни сценарии в бъдеще.

Лампата за дезинфекция на Франк Чу стерилизира предметите с ултравиолетови лъчи. В основата на проекта лежи идеята за несъзнателния дизайн, отчитащ нашите поведенчески навици. Прибирайки се вкъщи често слагаме ключовете и телефона си на поставка в антрето. Използвайки лампата на Франк Чу е достатъчно да сложим предметите в основата й и да активираме светлината чрез натискане на корпуса. Дезинфекцията отнема само една минута и изцяло се вписва в ежедневната рутина, а самата лампа в интериора, независимо от стилистичното му решение.

Креватът на студио Six N. Five

Дизайнерите и архитектите фантазират на тема утопичния образ на бъдещето и създават различни по степен на практичност проекти – от интериори за къщата на мечтите, където можем да се изолираме доброволно от света, до хотели на бъдещето, където вместо стаи има капсули с кревати, плуващи в езеро.

Проектът на барселонското студио Six N. Five, създаващо рекламни кампании за брандове като Givenchy и Rimowa, се появи в блоговете, посветени на промишления дизайн. Но все пак всели в сърцата на обикновените читатели плахата надежда за възможна реализация. Впрочем днес, с развитието на краудфандинга (новосъздаден начин за финансиране чрез набавяне на средства от много хора), всеки визуално привлекателен модел може твърде бързо да се превърне в реално съществуващ обект. Нищо чудно сред потенциалните инвеститори да се окажат всички онези, които прекарват карантината в по-малко идилична обстановка.