В условията на пандемия: Високотехнологичните компании възстановяват имиджа си

Най-големите компании в Силициевата долина положиха много усилия в борбата с коронавируса – даряват маски, създават апарати за изкуствено вентилиране на бeлите дробове, помагат в разработването на ваксина и в същото време продължават обичайната си дейност, осигурявайки на потребителите връзка с близките им, или помагайки им да извършват покупки онлайн. Да припомним, че до преди по-малко от година същите високотехнологични компании бяха обект на многобройни критики, най-вече заради властта им над живота на обикновените хора. Разказваме ви доколко IT-компаниите успяха да подобрят имиджа си заради коронавируса.

 

Буквално преди няколко месеца, в края на 2019-а, технологичните гиганти от Силициевата долина бяха представяни едва ли не като главните врагове на човечеството. Amnesty International твърдеше, че Apple, Amazon, Google, Microsoft, Facebook и други брандове заплашват човешките права, притежавайки доминиращо влияние в технологичната сфера.  Тези компании бяха обвинявани в събиране на данни за потребителите и препродажбата им на рекламодатели, в насаждане на интернет зависимост и тотално следене.

Но в свят, обхванат от пандемията на коронавируса, същите тези компании се превърнаха от вредители в спасители. Тим Кук и Марк Зукърбърг обещават да предоставят на американците „милиони медицински маски”, а освен това даряват големи парични суми в подкрепа на малкия бизнес. Шефът на Amazon Джеф Безос предлага работа на всички, които са загубили възможността да печелят заради карантината.

Дори Илън Мъск, който има както предани почитатели, така и непримирими противници, дари на Калифорния над хиляда апарата за обдишване, за което губернаторът на щата го нарече „герой”.

Както отбелязва порталът The Verge, дойде време да си зададем въпроса – наистина ли войната срещу IT-компаните, водена от политиците, медиите и обикновените потребители, отива към своя край? Успяха ли усилията, вложени в борбата с пандемията да заличат всички предишни прегерешения на Силициевата долина?

По думите на Стивън Леви от Wired, „злодеянията на Долината” все още са очевидни, но сегашните им действия и постъпки представляват голяма ценност и са по-важни за хората, отколкото създадения по-рано образ на „алчни експлоататори на лични дании”.

„Ние използваме Facebook, за да се успокоим, намирайки се под физическа карантина. Google трябва потенциално да се превърне в център на една от най-важните потребности – тестването за  на COVID-19. Нашата лична верига за доставки, буквално единственият оставащ път, чрез който мнозина получават хранителни продукти и стоки от първа необходимост е Amazon. Кой да знае, че неприязънта към технологичните компании е уязвима пред вируса?” – пише Леви.

Оценявайки успехите на Facebook в битката с коронавируса Салвадор Родригес от CNBC заяви: „Facebook няма да успее да възстанови за една нощ доверието на публиката, но когато компанията получи шанс да прояви инициатива по време на глобална криза в здравеопазването и финансите, тя не пропусна тази възможност”.

Да не забравяме, обаче, че Силициевата долина може да получи и други бонуси освен реабилитирането на собствения си имидж. Мнозина, които се отнасят отрицателно към социалните мрежи и си направиха профили във Facebook, за да бъдат във връзка с близките си в условия на карантина, но има голяма вероятност да ги запазят и след нормализиране на ситуацията. Колкото до онези, които са си оформили абонамент в Amazon Prime и сега получават бонуси при покупките, има шанс те да останат клиенти на веригата и след края на пандемията.

Фактът си остава факт – макар и не изцяло, IT-гигантите промениха публичните представи сред много потребители, и нивото на доверие към тези компании ще се увеличи, дори и временно.

Много от високотехнологичните компании ги очакват съдебни дела и федерални разследвания, които сега са замразени заради пандемията, но със сигурност може да се каже, че за момента Силициевата долина е приела вярната стратегия.