Три опасни диети

Суровоядството

Първите диети по суровоядство са разработени от  швейцарския физик и пионер по диетология Максимилиан Бирхер-Бенер (1867 – 1939), който бил вдъхновен от немското движение Lebensreform (от немски: реформа на живота). Диетата добива популярност чак през 70-те години благодарение на двама американци, които я доразвиват: Норман Уолкър и книгата на неговата сънародничка Лесли Кентън „Raw Energy – Eat Your Way to Radiant Health“ през 1984 година.

В основата на диетата е в консумирането на сурови и непреработени продукти: плодове и зеленчуци, кълнове, зърна, ядки, бобови растения и водорасли. В някои случаи е позволено включването на ограничен брой храни в диетата, подложени на топлина обработка.

Вреди:

Забелязва се дефицит на витамин В 12, който играе важната роля за нормалното функциониране на мозъка, усещането за щастие, производството на еритроцити (червените кръвни телца) и репликацията на ДНК. Холестеролът пада под нормата, а организмът не може да си добави някои нужни хранителни въщества, част от които са от животински произход: млечни продукти, месо, риба. Преимането на малко количество калории, поддържането на ниското телесно тегло, липсата на достатъчно количество калций и витамин D увеличават многократно рисковете от заболяване от остеопороза. Възможните нежелани реакции са отпадналост, понижаване на апетита, запек, изтръпване и схващане на ръцете и краката, депресия, избухливост, влошаване на паметта.

 

Течни диети (смутита и фрешове)

Нашумелите през XXI век течни диети са много популярни не само сред вегетерианците, но и сред голяма част от подрастващите и фитнес инструкторите. Смутитата и фрешовете, приготвени от всякакви видове плодове и зеленчуци, се смятат за много добър вариант при отслабване, за подобряване на здравето, и като източник на енергия. Смята се, че могат да заместят някои видове храни. Продължителността им може да варира от три дни до три седмици.

Вреди:

Критично ниският дневен прием на калории (около 600-800 kcal) е способен да причини лошо самочувствие, слабост, дисбаланс, забавен метаболизъм и липса на енергия. Тялото изпада в ,,гладно“ състояние и се стреми да набави изгубеното тегло. Храносмилането и недохранването могат да се влошат до степен, причиняваща много проблеми и неприятни усложнения за организма.
Поради силният недостиг на протеин в течните диети, по-голямата част от загубените килограми практически са вода и мускулна маса, което е много страшно, защото именно мускулната тъкан определя основния метаболитен обмен.

 

Глинена диета

Глината вече не се използва само в грънчарството, но и в така наречената глинена диета. Тя включва използването на годна за консумация глина, например бентонит, която се разбърква в чаша с вода. Фактически това не е диета в реалния смисъл на думата и не цели да замести дадено хранене, а да подпомага вече друга прилагана диета. Предполага се, че глината абсорбира и отстранява токсините, нечистотиите и вредните химикали от тялото. Най-големите привърженици на диетата са актрисите Шейлийн Удли  („Дивергенти“), Зои Кравиц („Престъпленията на Гринделвалд“) и австралийският фотомодел Ел Макферсън.

Вреди:

Въпреки че мнозина съобщават за ползите от нея, не всички са съгласни със здравословния ѝ характер, алармирайки за големите вреди, които диетата може да причини. През 2012-а британската агенция за стандарт на храните Food Standards Agency посъветва глината изобщо да не бъде консумирана. Дългосрочната ѝ употреба може да причини ниски нива на калий и желязо, отравяне с олово, мускулна слабост, запушване на червата, кожни рани, проблеми с дишането, както риск от рак на белите дробове, кожата и пикочния мехур. Ниските нива на калий и желязо могат да доведат и до хипокалиемия и анемия. На бременните жени им е строго забранено да я консумират, защото плодът може да бъде сериозно увреден.