Топ аниматорът Теодор Ушев в Националната галерия?

Преди дни българският аниматор Теодор Ушев бе обявен за най-влиятелния аниматор в света през последните 25 години от организаторите на фестивала Animac в Испания.

 

„Какво начало на годината!“ – коментира Ушев първото си място в класацията, за което са гласували 25 водещи историци, куратори и критици, участвали в анкетата на Animac.

Ушев опроверга библейския принцип, че „Ученикът не е по-горен от учителя си“, защото е изпреварил в класацията майстори и доайени, от които сам признава, че се е учил и пред които се прекланя.

А у нас, за да опровергаем разбирането, че не ценим успелите навън български творци, можем да помислим как да отклоним малко светлина от звездния ореол на Ушев към изкуството у нас.

В България Теодор Ушев е познат главно с театралните си афиши от 90-те години. Но дали Националната галерия би могла да покаже изложба с тях? Отговорът е отрицателен. За съжаление в колекцията й с произведения на декоративните изкуства, където могат да се намерят сценографски проекти и приложна графика, липсват каквито и да било театрални плакати от 90-те години. Причината – Националната галерия десетилетия наред няма пари за откупки за живописни платна, графики, скулптури, инсталации и арт видеа, пък камо ли да има възможност да купува театрални плакати, които се смятат за приложно изкуство.

Маргарита Занеф.

В същото време не е за пренебрегване обстоятелството, че от Националната галерия разполагат с дарение от близо 2 млн. лева, завещано от българската емигрантка в Австралия Маргарита Занеф. Но дали някаква част от него ще се вложи в откупуването на театралните афиши, дело на най-успешния аниматор за последните 25 години?

Директорката на Националната галерия Яра Бубнова обяснява, че би искала да вложи дарението в закупуване на произведения, които липсват във фондовете. Проблемът е, че тъй като от институцията й не са наясно дали ще имат пари в бъдеще – голямото предизвикателство е как така да използват дарението, че да подсигурят и стимулират нови придобивки.

Яра Бубнова.

Възможно решение е да се използва бъдещия проект на Ушев, за който той говори при множеството си медийни изяви след обявеното първо място в испанската класация. Става дума за шанса в България да се снима част от „Полетът на валкириите“.

Джерард Бътлър.

В тази френскошведска продукция, по която се очаква работата да започне в края на 2022 година, ще участват шотландският актьор Джерард Бътлър и английската му колежка Емили Уотсън. И ако се прояви достатъчно находчивост от страна на Националната галерия тя може да се уговори Теодор Ушев да включи афишите като декор в някои от сцените, така че след това, когато бъдат откупени от нея, да се свързват и с филма по вагнеровата сага.

А ако се чудите как така е възможно да се използват театрални афиши от 90-те години във филм, сниман през 2022 г., отговорът е кратък и изчерпателен: за Теодор Ушев няма невъзможни неща!