Черен петък: история, произход и любопитни факти

Всяка година след американския Ден на благодарността, който се празнува на 4-ия четвъртък на ноември, идва прочутият Черен петък – денят на големите намаления и щурото пазаруване. Въпреки това малцина знаят как е възникнал денят на безумните покупки.

 

Първо споменаване

Първоначално терминът „Черен петък“ бил свързван с депресираща финансова криза, а не с изгодни оферти за пазаруване.  Джеймс „Джим“ Фиск и Джей Гулд,  двама финансисти от „Уолстрийт“, купили значително количество американско злато и възнамерявали да го продадат за доста по-голяма сума, изчакавайки покачването на цените. Уви, нещата се развили по доста неблагоприятен начин и за двамата предприемачи. На 24 септември 1869-а година – в петък, американският пазар на злато се сринал и те останали без пукнат грош. Така епичният им фалит получил наименованието „Черен петък“.

Джеймс „Джим“ Фиск
Джей Гулд

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

„Черните“ печалби на продавачите

Моден департамент в Ню Йорк от 1850 година

В миналото американските търговци и продавачи записвали важната счетоводна информация с различни цветове – печалбите били отбелязвани с черно, а загубите – с червено. Така постепенно продажбите след Деня на благодарността, когато печалбите се удвоявали, започнали да се наричат „черни“. Говори се, че собствениците на плантации в южните щати през 1800 г. купували роби на разумни цени в петъка след американския празник.

Лошият и добрият Черен петък

Американската полиция в град Филаделфия помни много добре тежкия петък от 1950-а. Големи тълпи от туристи, футболни запалянковци и купувачи залели „града на братската любов“ за американския футболен мач между отборите „Арми“ и „Нейви“, създавайки хаос, задръствания по пътищата и неограничени възможности за джебчийство и кражби по магазините. Пазителите на реда били принудени да работят през целия ден, наложило се дори да прекъснат по спешност почивните дни на  колегите им . Така негативната слава на Черния Петък се разнесла из целия град, което принудило някои продавачи да се опитат безуспешно да сменят името на промоциите си на „Големия петък“.

Популязирането на термина започва едва през 1966-а , след като е публикуван в реклама на списанието The American Philatelist. В края на 80-те години наименованието е вече широко известено в цялата страна и хората, най-вече търговците на дребно, започнали да го свързват с продажбите след Деня на благодарността. Днес този ден се счита за най-голямото пазарно събитие в годината на Съединените щати.

Първите стъпки на пазарния феномен

Интересно е, че още преди да се случи хаотичният петък във Филаделфия, големите ноемврийски продажби отдавна били факт от американското ежедневие.

Балон на Macy’s от парада през 1924 година

Универсалният магазин Macy’s първи започнал да рекламира големите разпродажби през 1924 г. по време на парада на Деня на благодарността. Черният петък продължил да трупа популярност дори по време на Голямата депресия от 30-те години. Стигнало се дотам, че през 1939-а се  се наложило 32-ят американски президент Франклин Рузвелт  да премести датата на националния празник със седмица по-рано, с надеждите продажбите да стимулират още повече икономиката на САЩ.

Черният петък отвъд американските граници

Американските щати успяват да популязират и разпространят Черния петък и в много други държави като Обединеното кралство, Бразилия, Индия, Норвегия, Унгария и дори България.

Българска реклама от Черния петък

В някои страни, обаче, терминът за „Черен петък“ е различен: в Мексико го наричат „El Buen Fin“, което се превежда буквално като „Добрия Край“, а в Обединените арабски емирства е познат като „Бял Петък“.

Мексиканска реклама от Черния петък