Преди и сега: 10 знакови продукта

Домовете ни са пълни с безброй продукти, които отдавна приемаме за даденост. От праховете за прах Ariel и Tide, през детските пелени на Pampers до водата за уста Listerine. Но дали се замисляме как са изглеждали тези изделия, кога са се появили и каква е била първоначалната им функция? Запознаваме ви с десет от най-популярните:

 

1. Tide

Перилният препарат се появява за първи път на пазара през 1946 година. Отначало се продавал само в прахообразно състояние в картонени кутии, а през 1949-а е сред най-продаваните прахове за пране в САЩ. Днес съществува в почти всякакви форми и размери: през 1984-а е лансиран течният препарат, а през 2012-а – капсулите за пране.

2. Pampers

Улеснението за милиони родители се появява за пръв път преди повече от 59 години. На американската компания Procter & Gamble ѝ били нужни години за проучвания и разработки, докато създадат идеалните бебешки памперси. Днес продуктът е световно известен и се продава в множество разновидности. Впрочем името на бранда се превръща в съществително и общо нарицателно за всички пелени в българския език. Резултатът е, че новата дума „памперс“ е по-често срещана от българската „пелени“.

3. Listerine

Можете ли да повярвате, че прословутата вода за уста първо служила за антисептик? Историята на продукта започва през далечната 1865-а, когато англичанинът Джоузеф Листър става първият хирург, извършващ хиругически операции в стерилизирано помещение, което на свой ред води до рязък спад на смъртността на пациентите му. След десетилетие американският доктор Джоузеф Лорънс, вдъхновен от работата на Листър, започва да бутилира новосъздаден продукт, който се продавал в стъклена бутилка с коркова тапа. Така Listerin-ът се превръща в уникален антисептик, използван пo време на медицински операции и за промиване на рани. Чак през 1914 г. започва да се продава като вода за уста и за нула време набира огромна популярност не само в Щатите, но и в света.

4. Windex

За разлика от Listerin-а, Windex-ът винаги се е използвал за почистване на прозорци. Продуктът започва да се продава в стъклени шишета през 1936-а, за да почисти предните стъкла на автомобилите. Не след дълго функциите му се разширяват и прозорците на къщите заблестяват от чистота, а стъклената опаковка е заменена от аерозол. Днес Windex се продава в класическата бутилка със спрей, и служи за модел на останалите марки почистващи препарати за прозорци.

5. Proper

Формулата на универсалния препарат е измислена от американеца Линууд Бъртън, който, освен успешен бизнесмен, имал солидни познания в областта на химията. Той искал да създаде качествен продукт, с който да се почистват бързо и лесно корабите. Бъртън продава формулата си на фирмата Procter & Gamble през 1958-а. Още същата година Mr.Proper, талисманът на продукта, прави първия си телевизионен дебют като анимационен герой, рекламирайки продукта. Понякога в него се превъплъщавал актьорът Хаус Питърс-младши. Само шест месеца след първата излъчена реклама по телевизията, Mr. Proper става най-продаваният домакински почистващ препарат на пазара. Впрочем, продуктът има различни имена в различините държави – в Америка той е познат като Mr.Clean, в Испания – Don Limpio, в Германия – Meister Proper, а в България е Mr.Proper.

6. Drano

Един от първите препарати за отпушване на канали и тръби започва историята си през 1923-а, когато се продава само във формата на кристали. В продължение на дълги години това е единственият препарат с такова предназначение. През 1992 г. компанията на продукта Drackett, която произвеждала също Windex, го продава на SC Johnson & Son. Сега Drano се продава най-вече в течна и гелообразна форма.

7. Ariel

Познатият и у нас английски прах за пране е лансиран за първи път в Обединеното кралство през 1967 година. Това, което го отличавало от тогавашните почистващи препарати, била уникалната му формула с ензими за премахване на петна. Впоследствие Ariel започва да се конкурира с немския Persil. Не след дълго продуктът също започва да се появява под формата на течност и капсули за пералня, усъвършенствайки формулата си за изпиране и отстраняване на упоритите петна. През 2005 г. брандът дори пуска реклама с тенис звездата Тим Хенман, за да увеличи още повече продажбите си.

8. Johnson’s Baby

Американската марка за бебешка козметика и продукти за грижа за кожата, собственост на Johnson & Johnson,  датира от 1893 година. Тогава на пазара се появява първата бебешка пудра на компанията, а през годините се лансират и шампоани, масажни масла, лосиони за тяло, душ гелове и бебешки кърпички. Още от 80-те години на ХХ в. продуктите на Johnson’s Baby имат славата на „изключително чисти и безопасни“,  а слоганът на марката е „No more tears / Без повече сълзи“.

9. Air Wick

Известният освежител на въздух се появява за първи път в Съединените щати през 1943 г. и бързо грабва сърцата на повечето домакини. Фурорът не стихва и през 1973 г. се стига до феноменални продажби за 33.5 млн. долара. Въпреки първоначалния успех, търсенето започва да намалява. През 1974 г. даже се налага продуктът да бъде продаден на швейцарската фармацевтична компания Ciba Geigy (сега Novartis), но през 1984-а, освежителят за въздух отново сменя собственика си – това е британската фирма Reckitt & Colman (сега Reckitt Benckiser).

10. Ivory Soap

Това е една първите марки сапуни на компанията Procter & Gamble, които се предлагат на пазара в САЩ през 1878 година. Продуктът се сдобива случайно с култовия си слоган „Soap that Floats / Сапунът, който плува“ след непланирано добавяне на въздух във формулата му, го оставя на повърхността на водата. Въпреки че през годините опаковките и дизайнът му са се променяли, качеството на продукта с цвят на слонова кост само се е подобрявало. Впрочем името му става еталон за повечето бъдещи поколения сапуни.