Пет грешки, които ви пречат да заспите

Как да стимулираме дълбокия, полезен и здрав сън

Понякога настъпват периоди, в които е трудно да заспим. Можем дълго да се въртим в леглото, да поглеждаме будилника и да броим овце. Започва да ни пречи буквално всичко – кучето на съседите, неудобният матрак, бръмченето на хладилника или собствените ни мисли. С възрастта към биновниците за безсънието се добавят хроничните заболявания, стресовите състояния или повишеното кръвно налягане. Според изследвания на Изследователския център за сън в САЩ, около 35% от америкнаците преценяват съня си като некачествен. Постарайте се да избегнето петте най-разпространени грешки, които пречат да се събуждате отпочинали и бодри.

Заспиване насила

Ако не сте заспали в продължение на 15-20 минути, не се опитвайте да го направите насила. Станете от леглото и превключете вниманието си върху по-полезни и отпускащи неща. Например, пуснете си спокойна музика, правете дихателни упражнения или  почетете книга. Задлъжително сложете настрана телефона, лаптопа и  дистанционното за телевизора.

Пушене

Освен че пушенето е вредно за здравето, може случайно да заспите със запалена цигара. Това е опасно. Да не говорим, че  никотинът е стимулант. Той нарушава метаболитните процеси в мозъка, белите дробове и в целия организъм. Така че вместо дългоочакваната релаксация, може да почувствате разочарование, тревожност и дори признаци на  депресия.

Ядене

Постарайте се да не ядете и да отложите удоволствието от храната до закуската. Пълният стомах пречи на пълноценния сън. Дори алкохолът няма да ви помогне да си починете добре, защото събуждането няма да е от най-приятните. Ако организмът ви „иска“ калории може да хапнете кисело мляко с мюсли, шепа ядки или да изпиете чаша чай от лайка.  Така ще се почувствате заситени, без да претоварвате стомаха си.

Силно осветление

Ако редовно ставате през нощта, за да отидете в тоалетната, постарайте са да избягвате силните лампи и ослепителната светлина. Това може да прогони остатъците от съня и да ви върне в изходната точка на трудното заспиване. Сложете по пътя към банята матови лампи с мека, разсеяна светлина. Това ще ви помогне да заспите спокойно след като се върнете в леглото.

Лекарства за сън

Съществува огромно количество медицински препарати, подпомагащи заспиването. В някои случаи те са незаменими, например, когато трябва да се адаптирате към друг часови пояс.  Изпълнявайте точно препоръките на лекаря си или указанията в листовката на препарата. Мелатонинът, например, не бива да се взима непосредствено преди лягане. По-добре го направете час-два по-рано, за да може организмът ви да се подготви за здравословен сън.