Перлите на Софийската опера и балет през Страстната седмица

През Страстната седмица Софийската опера и балет е подготвила специална програма – може да гледате спектаклите й на страницата на операта в рамките на инициативата „SOFIA OPERA PEARLS STREAMS”. 

 

На Велики четвъртък – денят, в който Христос умива краката на апостолите и установява тайнството Евхаристия (Причастие), като така завещава нова заповед – за любов към всички, от 16.00 часа ще бъде излъчена операта „Парсифал” на Рихард Вагнер.

Репетиция на сцена от „Парсифал.

Самият композитор оценявал съдържанието на „Парсифал” като „религиозна церемония”. В едно от писмата си до своя покровител и приятел Лудвиг Втори Баварски, Вагнер попитал: „ Как може да се постави спектакъл, в който се представят открито най- възвишените тайнства на християнската религия, при това на сцени, на които царува фриволността и дори безсрамието?..Затова ще я поставя само в моя театър в Байройт. Само там и никъде другаде не бива да се играе „Парсифал” дори и след смъртта ми!” През 1913 г. обаче монополът е отменен от вдовицата на Вагнер – Козима и след това нейно мъдро решение операта може да бъде видяна поставена на сцената и на Софийската опера.

В главните роли ще видим Костадин Андреев, Радостина Николаева, Ангел Христов, Атанас Младенов, Бисер Георгиев, Петър Бучков, Хрисимир Дамянов, Стефан Владимиров. Диригент е Константин Тринкс, музикалната подготовка дължим на Рихард Тримборн, а режисьор е Пламен Карталов.

Гледайки „Парсифал” ще се потопите в тaйнствения стремеж на композитора-космополит към просветление. Публиката ще разбере символното значение на свещения Граал – съдът, от който според преданието Христос е пил по време на Тайната вечеря, установявайки Евхаристията.

 

На Велики петък – денят, в който се припомнят страданията на Христос – бичуването и разпъването на кръст на Голгота, от 17.00 часа може да гледаме „Реквием” на Джузепе Верди, като записът е от 2018 година, а диригент е маестро Джордано Беллинкампи.

Първоначално Верди имал проблеми с написването на произведението – работата вървяла мудно, но тласък за по-скорошното й завършване дала смъртта на знаменития писател Алесандро Мандзони (22 май 1873), пред когото Верди се прекланял още в младежките си години, смятайки го за „образец на добродетелта и патриотизма”.

Оперната прима Красимира Стоянова, която се завръща в България специално за поставянето на „Реквием” на сцената на Софийската опера, споделя, че когато пее това произведение, винаги изпитва голямо страхопочитание към Създателя. Страх, вълнение и ужас от последния ден дали ще й бъдат простени греховете.

За Красимира Стоянова всеки от четиримата солисти (освен нея ще чуем Виолета Радомирска, Камен Чанев, Максим Кузман-Караваев) е като молещ се ангел, а музиката на Верди е пълна с разтърсващи моменти. Но накрая идва изпълнената с доверие молба към Създателя „Libera me, Domine!“ – „Освободи ме, Боже!” Като Красимира Стоянова уточнява, че става дума за освобождението от греха и от вечната смърт в последния ни ден.

 

 

На Велика събота – денят, в който си припомняме погребението на Христос и слизането Му в ада, от 17.00 часа ще бъде излъчена трагедията „Селска чест” на Пиетро Маскани и черната комедия „Джани Скики” на Джакомо Пучини. Директорът на Софийската опера и балет академик Пламен Карталов обяснява, че тази комбинация е имала голям успех на турнетата на операта в Япония.

Историята на създаването на „Селска чест” е любопитна – през 1888 г. италианско издателство обявява конкурс за едноактна опера. От седемдесет и три творби, печели „Селска чест”, която Маскани е композирал за осем дни. Той е само на 21 години, а това е първата му реализирана опера. Макар че композира още четиринадесет опери, никоя не успява да постигне успеха на „Селска чест”.

А връзката й с Велика събота е, обстоятелството, че тъкмо в ранното великденско утро на 1880 г., в едно сицилианско село Туриду с песен разкрива любовта си към Лола. Двамата са били много влюбени някога, но когато Туриду отива войник, лекомислената Лола се омъжва за коларя Алфио. Туриду на свой ред се сгодява за Сантуца, но така и не успява да забрави първата любов.

В главните роли в „Селска честа” ще чуем Гергана Русекова, Костадин Андреев, Румяна Петрова, Никола де Микеле, Цвета Сарамбелиева. Диригент е Алесандро Санджорджи.

В „Джани Скики” ще видим изпълненията на Владимир Самсонов, Силвия Тенева, Румяна Петрова, Кирил Шарбанов, Николай Павлов, Елена Стоянова. Диригент е Велизар Генчев.

Сцена от „Джани Скики“.

От „Джани Скики” е изключително популярната ария „O mio babbino caro“. Джакомо Пучини се смята за продължител на делото на Джузепе Верди. Той обаче композира по-леки творби с нов, реалистичен стил, който придобива популярност в края на XIX век. Неговите опери се отличават с разчувстващите си мелодии и с ярките женски образи.
В „Джани Скики” сюжетът се завъртва около случка от „Божествена комедия“ на Данте. Автор на либретото е Джовакино Форцано.

 

На връх Великден – празникът Възкресение Христово от 16.00 часа Софийската опера и балет ще излъчи „Борис Годунов” на Модест Мусоргски. Заснетият спектакъл е част от инициативата „Опера пред храма”, в рамките на която пред храм-паметник „Александър Невски” бяха поставени няколко емблематични опери. Записът е от 2014 г., а диригент е Константин Чудовски. В главните роли ще видим Мартин Цонев, Костадин Андреев, Сергей Дробишевски, Бисер Георгиев, Ангел Христов, Димитър Станчев, Петър Бучков, Ирина Жекова.

Сцена от „Борис Годунов“.

За да подчертаят колко много „Борис Годунов” се различава от класическата опера, някои критици наричат произведението музикална драма. Сюжетът й се базира на едноименната трагедия на Александър Пушкин и на изследването на Николай КарамзинИстория на руската държава“.
Освен че пише музиката, Мусоргски е и автор на либретото. Той обаче е принуден да направи по няколко редакции на партитурата. От своя страна Николай Римски-Корсаков създава две свои версии, използвайки една от редакциите на Мусорски. Втората версия, която е с участието на Фьодор Шаляпин в ролята на Борис, се радва на световно признание и има дълъг сценичен живот.

 

На Светли понеделник – денят след Великден, когато според православната традиция започва Светлата седмица – времето, в което се прославят светите апостоли и Света Богородица, от 17.00 часа ще бъде излъчен балетът „Дамата с камелиите”. Той е по операта „Травиата“ от Джузепе Верди, но е адаптиран за танци от руския композитор Сергей Онсоф.

Сцена от „Дамата с камелиите“.

Балетът е в три действия и разказва познатата история на умиращата от туберкулоза куртизанка Маргьорит Готие от романа на Александър Дюма-син.

Балетното либрето на „Дамата с камелиите” е близко до съдържанието на романа, но се различава по емоционалното развитие на характерите. Художественото внушение се постига с помощта на декорите и осветлението, а хореографията е наситена с много ефектни и трудни за изпълнение поддръжки.

В главните роли ще видим Катерина Петрова, Емил Йорданов, Росен Канев, Ясен Вълчанов, Теодор Воденичаров, Еленко Иванов. Диригент е маестро Борис Спасов, сценограф – Матиас Еберхард, хореографията е дело на Ирен Шнайдер и Дмитрий Перегудов.