Открийте своя път към добрата храна – оръжие срещу COVID-19

За малко хора правилното хранене е синоним на здраве. То изисква мислене и отговорност и, уви, за мнозина е по-маловажно от висенето пред блока и последващото ядене на замразен полуфабрикат. Материала приготви Елена Кирчева.

 

„Именно промяната в мисленето е най-важният, но и най-трудният етап от пътя към правилното хранене. Заради културата и манталитета, както и оправданията с икономически причини, хората трудно ще надмогнат навиците си,и ще продължават да се“облъчват“ с чипс и вафли.“ Това сподели пред Banker Special фитнес инструкторът Пламен Дончев.

Елена Кирчева.

Всеки втори българин страда от наднормено тегло или затлъстяване. Това показват последните данни на Световната здравна организация. Оказва се, че 25% от сънародниците ни над 18 години имат затлъстяване, а повече от 30% са с наднормено тегло. По тези показатели страната ни заема 10-то място в Европа, като проблемът при подрастващите в България засяга около 15% от децата.

Неоспорим е фактът, че с увеличаващото се разпространение на пандемията, все по-често се замисляме върху проблема със затлъстяването.

Фастинг 16/8 – сбогом мазнини

Един от най-предпочитаните режими в борбата с килограмите напоследък е интермитентното (т.е. периодично) гладуване, станало известно като фастинг. Добрата новина е, че освен за отслабване то помага за пречистване на организма и осигурява по-добро здраве. Практикува се активно от фитнес инструктори и спортисти. Негов привърженик е и Пламен Дончев.

“Не използвам метода за отслабване, а за изчистване на мазнините. След като дълго време се опитвах да намеря правилния начин за себе си и за моите клиенти, мисля, че вече съм успял“, споделя той.

Фастингът се състои в това да не ядете нищо в рамките на 16 часа от денонощието. Така на разположение остават 8 часа, през които да похапвате, но това не означава, че трябва да си заровите главата в любимата шоколадова торта – не! – категоричен е треньорът.

И препоръчва  по време на „прозореца на пост“, в който храната е забранена, да се пие само вода и билков чай ( разбира се, без захар).

Хубавото е, че сънят също се включва в тези 16 часа глад, което намалява наполовина времето, в което не слагате нищо в устата си.

Спортистът, вярва, че ключът към по-трайно изчистване от мазнини се крие във фастинга, но не е съгласен с използването му за отслабване. Дончев отбелязва, че  по-време на карантината, когато залите бяха затворени, въпреки домашните и онлайн тренировки, той и част от клиентите му са натрупали мазнини, които след това са успели да изчистят в кратък период, именно чрез този режим на хранене.

Храната с, която ще надвием COVID-19

Според треньора всеки трябва да осигури полезен  „материал“  под формата на храна за тялото си, за да може то да бъде здраво. А сега, намирайки се в сезона на грипа и на новия COVID-19, е още по-важно да помислим как да повишим защитните сили на организма.

Неговият съвет е да наблегнем на:

Растителни храни с по-ярък цвят червени, жълти, оранжеви

Такива например са морковите, тиквата, червеният картоф. Те спомагат за образуването на витамин А, а именно той подържа имунната реакция срещу вирусни инфекции.

Шепа орехи вместо чипс

Пламен Дончев препоръчва чипсовете, солетите и бисквити да се заменят със сурови ядки – орехи, бадеми, лешници, слънчогледови или тиквени семки. Само една шепа ще засити глада и ще снабди организма с полезни минерали и вещества. Те съдържат голямо количество витамин E, който е силен антиоксидант и подпомага неутрализирането на свободните радикали в организма. Това, на свой ред, предпазва тъканите от увреждания.

Месо, но по-малко …

Знаем си, че българинът не сяда на масата без месо. Инструкторът напомня, че с консумацията на червено месо не бива да се прекалява, особено при мъжете. Прекомерната му употреба води до повишаване на пикочната киселина. За здраво тяло той препоръчва свинско, телешко и конско месо, но само печено или варено.

Стоп на растителната мазнина!

Инструкторът не използва растителна мазнина, защото тя променя свойствата си при обработка. Той препоръчва тя да бъде заменена с кокосово масло или малки количества краве масло.

Риба

В менюто на треньора присъстват скумрията и сьомгата. Той препоръчва скумрията, защото съдържа голямо количество ненаситените мастни киселини, а те са ценен продукт и антиоксидант. Спомагат за укрепване на мембраните на клетките на организма за сметка на неутрализацията на свободните радикали.

Колкото до сьомгата, консумацията й е необходима, защото тя е богата на Омега-3 мастни киселини и малко Омега-6 мастни киселини. Омега-3 мастните киселини са алфа-линоленова киселина, ейкозапентаенова киселина и докозапентаенова киселина. Характерно за тях е, че тялото ни не може да ги произвежда само, затова трябва да си ги набавяме чрез храната. Много хора днес страдат от недостиг на тези киселини, тъй като това, което масово консумираме, е с все по-лошо качество.

Живеем в забързания свят на полуфабрикатите – една от основните причини нашият имунитет да отслабне и при пандемия да се отключат проблеми, в следствие на годините, през които не сме се хранили правилно.

Трябва да се грижим за начина си на живот, като следваме основни правила, които прекалено често пренебрегваме. Важно е хората да започнат да обръщат внимание на храната, която слагат в чинията си.

„Нека спрем да прилагаме древната философия на българина – ще му мисля, като му дойде времето“, категоричен е Пламен Дончев.

И за финал ни разкрива рецептата си за сутрешно витаминозно смути, с което се „зарежда“ за целия ден: вода, спанак, магданоз, чия и пчелен прашец.