Осем златни правила при работа от вкъщи

При създалата се обстановка с COVID-19 на голям брой служители с възможност да работят от компютрите си вкъщи, бе препоръчано да си останат по домовете и да работят оттам. В това има повече положителни моменти, отколкото отрицателни, от които можете да се възползвате. Затова психолози дават осем ценни съвета за ефективна работа от вкъщи.

 

 

1. Навийте си будилника

За да работите от разстояние, е необходимо да си наложите да спазвате ритъма на работа, който традиционно следвате, когато сте в офиса. За целта си навийте будилника, за да ви събуди в определеното за работа време.

2. Облечете се

Да работите така, както сте по пижама, изобщо не е мотивиращо. Наложете си да си смените дрехите! Може и да се гримирате – просто следвайте обичайния си делничен ритуал.

3. Определете си новото работно място

Да работите у дома не е лесна задача, имайки предвид, че едва ли всеки от вас си има работен кабинет. Не ви препоръчваме да примъквате лаптопа в леглото или на дивана. За предпочитане е да седите на бюро или на достатъчно висока маса, на която не се изгърбвате. Важно е също така на работното ви място да пада достатъчно светлина и да е тихо.

4. Правете си почивки

За да си гарантирате ефективна работа от вкъщи, си съставете план график със списък от задачи! Определете си колко време ще ви трябва за изпълнението на всяка задача и на всеки два часа си програмирайте по 10-минутна почивка.

5. Не се разсейвайте

Изключете опцията – получаване на известия от социалните мрежи.  Изключение може да направите, ако те са ви комуникационният канал с колегите – нещо, което не е особено препоръчително. Изключете телевизора. Сложете телефона си на безшумен режим, за да не ви смущава. Ако чакате обаждания от шефа, не забравяйте да кажете на членовете на семейството си, че не сте във ваканция! А когато дойде „междучасието“, или гледайте далеч пред себе си, за да си отпочинат очите ви, или се разнообразете, като прочетете съобщенията си в социалните мрежи.  Но не прекалявайте!

6. Не яжте пред компютъра

Не е забранено да имате нещо подръка за хапване – гризини, парченца ябълка или ядки, но се откажете да закусвате или обядвате пред компютъра. Ако работите в хола, седнете да обядвате в кухнята! Планирайте си това да стане в часа, в който обичайно излизате в обедна почивка. Но при дистанционния режим на работа ще има малка разлика – няма нужда да ядете на крак, нещо за 10 минути. Хранете се здравословно!

7. Сложете ясна граница между личния живот и професионалния

Това е най-трудното златно правило! Ако децата ви са малки, няма да имате особен избор – ще трябва да работите, докато те си почиват следобед. Ще е трудно също, ако и половинката ви работи от вкъщи, а имате само един компютър – тогава ще трябва да се редувате – тя да работи от рано сутрин до обяд, а вие – във втората част от деня. Може на следващия ден да направите обратното. И още един ценен съвет – не се колебайте да си сложите тапи за уши.

8. Бъдете подготвен да се включите във видеоконференция

Докато работите дистанционно, е много вероятно да изпитате необходимостта да проведете видеоконферентен разговор с шефа си или с колегите си. (Затова, както вероятно вече сте се досетили, е необходимо да се вслушате в съвет № 2.)

И не забравяйте, че дори и в домашна обстановка е добре да имате представителен вид – избягвайте на заден фон да се виждат снимки от запои или женски партита. За предпочитане е някакъв универсален фон или прозорец.