Обувки от пластмасови бутилки

Инвеститорите от Goldman Sachs се запознават с марката Rothy’s през август 2018-а и веднага я харесват. Една от служителките в инвестиционния екип вече притежава чифт удобни, красиви пантофки на младия бранд. Те не само са ушити, но и сглобени като високотехнологични маратонки. Впрочем по време на срещата с Goldman Sachs Rothy’s вече се радва на популярност в социалните мрежи. В крайна сметка подразделението на банката за управление на активи купува дял от бранд за 35 млн. долара.

 

Rothy’s е плод на въображението на двама души от Wall Street. Техният продукт е някъде между деловия стил и athleisure (от athletics и leisure – спорт и свободно време). Екологичното производство и работещата интернет стратегия карат собствениците на компанията да вярват, че ще завършат 2018-а с печалба от 140 млн. долара. В мащабите на американския пазар Rothy’s вече е засенчила Tod’s, но отстъпва на империята за пластмасови обувки Crocs. Засега е продала около 1.4 млн. чифта пантофки, но да не забравяме, че в САЩ живеят около 165 млн. жени. „Бизнесът върви нагоре“, твърди съоснователят на бранда Рот Мартин.

Обувките на бранда са подходящи и за офиса, и за разходка, и за официални случаи.

Обикновено качеството на обувките Rothy’s се определя с думите удобни, стилни, лесни за пране, екологични. Всичко това се постига от преработката на пластмасови бутилки, които са едва ли не единствената суровина. От вторична пластмаса се правят тънките нишки, с които трикотажната машина „оплита“ за 15-20 минути пластмасовата подложка. Полученият външен слой се зашива ръчно към подметката и готовите чифтове се изпращат направо към потребителя или в единствения офлайн магазин на Rothy’s в района Pacific Heights на Сан Франциско.

Процесът е прост, ефективен и практически лишен от отпадъци и големи разходи. В началото лъвският дял от времето и значителна част от средствата отнема организирането на доставките. „Можех да направя мобилен телефон по-бързо“, спомня си Мартин.

Той е собственик на галерия за модерни мебели и привърженик на минималистичния, функционален дизайн. Със сегашния си партньор – Стивън Хоутърнуейт, се запознават чрез съпругите си, които непрекъснато се оплаквали, че не могат да си купят хубави пантофки. Мъжете се заели да решат този проблем, въпреки че пазарът вече бил залят от разнообразни женски обувки без ток. Но по думите на Мартин липсвали модели, съчетаващи стила и удобството. Той изпратил писма на 25 души от художествените среди. А Хоутърнуейт написал до 25 инвестиционни банкери и двамата се сдобили с 2 млн. начален капитал.

Пластмасовите влакна били поръчани на американски и китайски заводи за преработка. Производството трябвало да започне в щата Мейн, един от малкото останали оазиси на обувната промишленост в Съединените щати. Но предприемачите бързо разбрали, че влакната се „държат“ различно в зависимост от цвета, в който са боядисани. Това пък предизвикало редица трудности сред местните специалисти, свикнали да работят с кожа. Заради малкото материали, които компанията се принудила да поръчва от чужбина, не успяла да получи статута „Произведено в САЩ“.

През януари 2017-а Rothy’s открива собствено производство в Китай с девет служители. След няколко месеца успява да привлече 7 млн. долара инвестиции. Оттогава фирмата прави възможното и невъзможното, за да удовлетвори търсенето, особено след като жената на принц Хари – Меган Маркъл, се появи в края на 2018-а в Австралия с пантофки на Rothy’s. Днес във фабриката на бранда работят 450 души и 156 машини, които плетат обувки по 22 часа на денонощие. Бесният ритъм се подхранва от активното промотиране в социалните мрежи.

Компанията навлиза на пазара, изминавайки криволичещ и скъпо струващ път, но в крайна сметка тъкмо това й помага. Разчитайки на доставчиците, Rothy’s се наемала да изпълнява гигантски поръчки и понякога трябвало да се чака, докато изработи поръчаната серия обувки. Сега тя може да публикува сутринта на сайта си нов модел или цвят, да оцени търсенето до средата на деня и да изпрати първия чифт до четири дни. „Това работи невероятно бързо – обяснява Мартин. – На другите играчи им се налага да правят тези прогнози за тримесечия напред. Те непрекъснато страдат от свръхпроизводство или от недостиг на готова продукция“. Докато Rothy’s винаги има около 60 цвята и модела, сред които купувачите да избират.

Клиентите на бранда вече са спечелени и Мартин смята, че е дошло време да им се предложи нещо повече. Мнението му се споделя и от Goldman Sachs, така че наред с разработката на сезонните модели се разглежда и възможността за производството на дрехи и аксесоари. Парите, привлечени от Goldman, ще послужат и за откриването на нови магазини, както и за осигуряването на достъп до чуждестранните пазари.