Новият стар разкош: тоалетната хартия като символ на статуса

Хората в цял свят изкупуват огромни количества тоалетна хартия, което води до дефицит в магазините. Причината е страхът, че в условията на карантина тя може да се превърне в истински разкош. Впрочем, през по-голямата част от историята си тоалетната хартия наистина е била разкош, достъпен само за монарси, диктатори и аристокрацията. Разказваме ви историята на едно от най-важните средства за лична хигиена и за последните тенденции в създаването на ексклузивна хартия за любителите на разкоша.

 

Малко история

Както е известно именно на Китай дължим изобретяването на хартията, както и на много други неща. Но ако хартията за писане се е появила в Поднебесната империя още през II в. пр. Христа, първата тоалетна датира едва от VI век. През 589 г. от новата ера ученият , педагог и калиграф Ян Чжитуй пише първото достигнало до наши дни свидетелство за използването на хартията за хигиенни цели. Триста години по-късно използването на хартията от богатите китайци станало повсеместна практика, за което свидетелстват записките на един арабски пътешественик.

Към ХIV в. тоалетната хартия става мейнстрийм в Китай. Според писмени източници само на територията на съвременната провинция Чжъдзян всяка година се произвеждали милиони опаковки, съдържащи до 10 хил. листа. Само през 1393 г. императорският двор в Нанкин е използвал над 729 хил. листа с размер 61 на 91 сантиметра. Разбира се, хартията за управника на Срединната империя и тази за поданиците му, били много различни. Хартията за императора била мека, дебела и парфюмирана. При това императорското семейство използвало малки листове с размер 8 на 8 сантиметра. По-малко богатите знатните китайци ползвали хартия, изработена от лен или памучна материя.

В Европа

Хигиенната ситуация в Европа била по-лоша. В Римската империя били широко разпространени обществените тоалетни, в които се използвали гъби, в южната част на империята, или мъх, в северните провинции. Но с разпадането й гъбите останали в миналото и на тяхно място започнали да използват сено.

Хартията започнала да се употребява масово едва през XVIII век, при това не била луксозна, а съвсем обикновена. В употреба влизали вестници или евтини книги. Съвременната тоалетна хартия се появила чак през 1857-а и била изобретена от Джоузеф Гайети в САЩ. Той бил толкова горд от творението си, че името му било отпечатано върху всеки лист.

Първите рула се появили през 1890-а, когато започнала да ги произвежда Scott Paper. Континентална Европа също има принос в развитието на тоалетната хартия. През 1928 г. в Германия започнала да работи компанията на Ханс Клег – Hakle, която произвеждала перфорирана хартия. Двуслойният вариант се появил веднага след Втората световна война, а хартията с три слоя през 80-те години на ХХ век.

За специални нужди

След като през ХХ в. тоалетната хартия станала неделима част от живота на повечето жители на цивилизованиия свят, наличието й престанало да свидетелстваза общественото положение на съответния потребител. Този факт доста натъжил някои екстравагантни новобогаташи, които смятали за свой дълг да подчертаят статута си дори при посещение в тоалетната.

Например, съпругата на дългогодишния президент на Филипините Фердинанд Маркос – Имелда, казвала че няма да ползва тоалетна хартия, чиято цена е под 20 долара за руло. Хартията за първата дама била изработвана от тънка коприна и оцветявана ръчно.

Отчаяното потребление на новозабогатели американци подтикнало директора по разпространението на американското списание Penthouse Даун Стил да пусне през 1975-а  тоалетна хартия под бранда Oh, Dawn!, върху която били отпечатани логата на известни марки, включително на Gucci. Италианската модна къща даде Стил под съд и през 1978-а страните сключиха извънсъдебно споразумение. Но след това в много държави се появиха подражатели на Стил.

Страстта на някои арабски шейхове към позлатените тоалетни чинии накара британската компания Toilet Paper Man да създаде през 2013-а на хартия, покрита с изключително тънък слой от 22-каратово злато. Рулото струваше 1 376 900 долара и бе изработено в един единствен екземпляр, но компанията подчерта, че при евентуално търсене би могла да произвежда стоката във всякакъв тираж.

Ръчно производство, майсторски изпълнения

През последните 10 години в Япония придоби голяма популярност тоалетната хартия, която се изработва ръчно и се предлага в малки партиди. Ярък пример за такова производство е е брандът Mochitsuki Seishi, в чиято фабрика се трудят само 10 души. Тя има мека текстура, благодарение на деликатната обработка на хартиената маса и точното регулиране на температурата на водата, използвана в процеса. Получената хартия е толкова деликатна, че се налага да бъде навивана ръчно. Едно руло от по-евтината линия Rabbit струва 5 долара, а подаръчната опаковка от 8 рула на луксозната хартия  Hanebisho, с художествени рисунки в пастелни тонове, струва 100 долара. По думите на създателите на хартията, в Япония често я подаряват за рождени дни и сватби.

В САЩ се опитаха да повторят успешния японски опит. Компанията Quilted Northern Luxury произвежда четирислойна тоалетна хартия в опаковки от 6 рула срещу 9 долара.  Американците твърдят, че тя лесно се размива във вода и има антисептични свойство. Успехът на бранда подгря интереса към пазара на по-специалната хартия – Who Gives A Crap, Tushy, Cheeky Monkey, Bippy, Peach – е далеч непълният списък на компаниите, включили се в борбата за по-взискателните клиенти. Те вече са успели да привлекат десетки милиони долари инвестиции, насочени към разширяване на производството и агресивния маркетинг. Началната цена на руло хартия при евтините линии на такива компании се колебае между 1 и 3 долара, а при луксозните – от 6 до 8 долара. Почти всички производители предлагат по-мека хартия, изработена от бамбук. Голямо внимание се отделя на екологичния компонент – хартията се разпада във вода, а производството ѝ нанася минимална вреда на околната среда.

Тоалетната хартия отдавна се е превърнала от разкош в средство за хигиена, но все още дава възможност да се почувстваме по-специални.