Не се колебая да прием предизвикателства

Севдалина Василева е Изпълнителен директор и член на Управителния съвет на „Първа инвестиционна банка“ АД, както и Главен директор Банкиране на дребно (CRBO). Професионалният й опит в банковата сфера започва през 2007-а в „Юробанк И Еф Джи България“ АД (Пощенска банка) като директор направление „Потребителско кредитиране“ и изпълнителен директор на едно от дружествата на групата. От 2010-а до 2016-а е Управител с ресор „Банкиране на дребно“ в „Алфа Банк – клон България“.

Извън тясно професионалните си ангажименти, в свободното си време работи с предприемачи и стартиращи компании като ментор и им помага да развиват и реализират своите идеи, предимно в областта на новите технологии.

Севдалина Василева е Председател на Управителния съвет на Алумни сдружението на Стопанския факултет към Софийския университет „Св. Климент Охридски“, където работи за подобряване на професионалната ориентация и подготовка на младите хора, както и за насърчаване на взаимодействието и контактите между бизнеса, академичната общност и институциите.

Има магистърска степен по бизнес администрация със специалност „Управленски информационни системи“ от Стопанския факултет на Софийския университет. През 1996 г. специализира маркетинг и мениджмънт в Lund University, Швеция.

Госпожо Василева, в досегашната си кариера сте заемали различни ръководни позиции, както в бизнес управлението, така и в банковата сфера. Кога Ви беше най-трудно и кое е професионалното Ви постижение, с което най-много се гордеете?

– Професионалният ми път ме е изправял пред не едно предизвикателство и ситуации, в които е трябвало да взема трудно решение или да направя избор, който предопределя бъдещото ми развитие. Стъпките, които съм предприемала, са били наистина сериозни, но съм ги възприемала по-скоро като възможност и опит, отколкото като трудност. Считам промяната за движеща сила, която „отключва“ заложената у всеки човек способност за развитие и растеж. Може би един от най-предизвикателните моменти в кариерата ми беше през 2007-а, когато след 10 години успешна работа  в сферата на бързооборотните стоки, рязко смених посоката и навлязох в банковия свят.  Едновременно трябваше да се приспособявам към изцяло нова и доста различна среда, да навлизам в „дебрите“ на банкирането, да управлявам голям екип и сериозен портфейл активи, при това в навечерието на разгръщащата се световна финансова криза. Оттогава до днес професионалният ми път се развива в банковата сфера – някак неусетно изминаха тези 11 години – време, през което научих много и  продължавам да уча и да се развивам. Вярвам, че решението ми да направя тази крачка е било правилното.

Колкото до постиженията – трудно ми е да номинирам само едно, защото изпитвам уважение към всяко от тях и към хората, с които заедно сме ги постигали, тъй като вярвам в силата на екипния дух и работа. Ако трябва с няколко думи да обобщя, в професионален план се чувствам удовлетворена от това, че съумявам успешно да управлявам промените, да продължавам напред и да допринасям за позитивното развитие и резултати на компанията, на която съм посветила труда си.

Вече година сте Изпълнителен директор и член на Управителния съвет на Fibank и Главен директор ритейл. Каква е равносметката Ви за началото на това сериозно предизвикателство?

– Всяко начало е трудно, но интересно и вълнуващо. Радвам се, че във Fibank ме посрещна мотивиран и сплотен екип от професионалисти, с които бързо успяхме да се сработим добре и заедно да вървим уверено към постигане на целите, които сме си поставили. Бизнес стратегията на Fibank налага балансиран подход в развитието на малкия и среден бизнес и банкирането с индивидуални клиенти в съчетание с присъщата за банката клиентска ориентираност, високо качество на обслужване и иновативност на услугите, които предлагаме. През 2017 г. този подход доказа своите резултати – затвърдихме лидерската си позиция в оборота с банкови карти и постигнахме първо място с най-висок прираст в обема потребителски кредити. Възходящата тенденция продължава и през 2018-а: изпреварващи средните за пазара ръстове в стратегическите за нас сегменти – банкиране на дребно и малък и среден бизнес; множество признания, утвърждаващи името ни с доброто качество на обслужване и най-иновативните продукти; създаване на изцяло новата за пазара програма за финансиране на жените в бизнеса „Smart Lady“; развитие на портфейла от продукти и услуги, в т.ч. и рекорден брой юбилейни оферти в полза на нашите клиенти. Непрекъснато разширяваме и усъвършенстваме възможностите и функционалностите за дигитално банкиране за нашите клиенти, отстоявайки водещите си позиции на банка,  предоставила най-голям брой иновации в тази сфера. Буквално преди дни предложихме и новa линия кредитни карти Diners-Mastercard Evolve, обединяващи удобствата и услугите на двата световно признати бранда в една карта – иновация не само за България, но и в международен мащаб. Предстои да лансираме още един иновативен продукт, съчетаващ разплащателна и депозитна сметка. И както често обичам да казвам – дори това не е всичко! Клиентите могат да бъдат сигурни, че и през следващата година ги очакват нови интересни предложения от Fibank.

Банковият сектор се променя много динамично, каква според Вас е посоката, в която трябва да върви Fibank?

– Да, така е – средата, в която банките функционират, е обект на сериозни промени. Технологичната трансформация навлиза все по-дълбоко – в начина на привличане и обслужване на клиенти, в дизайна и скоростта на процесите, в анализа на  данни и изграждането на системи и модели за тяхното приложение. Дигиталните технологии променят и отношението към клиента – то става все по-персонализирано, директно, свързано с индивидуалните потребности, което го разпознава и възнаграждава за лоялността към банката.

Всичко това води до повече промени и по-конкурентна среда, за които банките активно се подготвят и преосмислят моделите си. Факт е също, че нещата се случват постепенно – еволюционно, а не революционно, но след няколко години, като се обърнем назад, ще установим колко съществена е била промяната.

Споделям виждането, че днес успяват не най-големите, а по-бързите и гъвкави организации, които съумяват не само да се адаптират към динамичната среда, а и да иновират, и да създават добавена стойност за клиентите си. Умението да разбираш потребностите на различни групи клиенти, да предвиждаш желанията им и да предлагаш цялостни работещи решения от продукти и услуги, в точното време, на правилното място, с подходящите канали – това на практика е определящо за успеха на една организация и важи с пълна сила за банките на бъдещето.

Именно такава е посоката, която сме избрали и която следваме във Fibank през годините – да сме иновативни, близо до своите клиенти, гъвкави, бързи и надеждни партньори, да надграждаме върху солидно изградените основи и опит през годините и да се развиваме в тон с прогреса на технологиите и потребителските предпочитания. Този път не е лесен, нито кратък, но с технологичните решения и иновативните продукти, които непрекъснато развиваваме, Fibank е с едни гърди напред.

Казвате, че Fibank е с едни гърди напред с технологичните решения, които предлага. Кои са дигиталните продукти, които са най-популярни сред клиентите на банката?

– Клиентите добре познават и активно използват нашата платформа за електронно банкиране My Fibank – съотношението на активни потребители в банката неколкократно надвишава средното за страната. Мобилното ни приложение набира скорост и предлага може би най-пълният набор от възможности за мобилно банкиране тук, но ние искаме да се мерим с най-добрите в Европа и непрекъснато го усъвършенстваме. Успяхме да дигитализираме 80% от всички операции в банката и делът на извършените операции онлайн достигна почти 70% от броя на всички операции в банката.

С помощта на My Fibank и мобилното приложение бързо, сигурно и лесно могат да се извършват всички видове преводи – еднократни или периодични, плащане на комунални услуги безплатно за клиента,  да се погасяват дължими суми по карти и кредити, да се договарят обменни курсове и изобщо да се извършват всякакви банкови операции и справки. Клиентите подписват операциите си сигурно и защитено с помощта на новия софтуерен токън. Получават известия в мобилното приложение за всяка своя операция, промяна или новост безплатно от банката. Разполагат с удобството да кандидатстват онлайн за всякакъв вид потребителски кредити, карти и овърдрафт, както и да задават и управляват трансакцонните лимити по своите карти удобно и от разстояние чрез мобилното ни приложение. През пролетта тази година пуснахме нов продукт – електронен депозит „Моят депозит“, който може да се открие изцяло онлайн без изискване да сте клиент на банката.  Все по-голяма популярност придобиват мобилните разплащания с нашите дигитални карти и продажбите на кредитни продукти през мобилното приложение.

Предстоят още много нововъдения в горещата сфера на дигиталното банкиране, но ще запазя изненадата.

Как релаксирате от стреса, който е неизменна част от живота на един топ мениджър?

– Нямам меродавна рецепта, а и умерената доза стрес е полезна – държи те в кондиция и те мобилизира. Като цяло, харесвам и се справям добре с динамиката и високите обороти в живота и работата си. Разбира се, важно е да знаеш кога трябва да спреш, иначе рискуваш да прегориш. С течение на времето, се научих да се вслушвам в тялото, съзнанието и емоциите си – те ми подсказват кога е време да спра за малко. Понякога просто излизам навън, за да „правя крачки“ – действа разтоварващо. Вечеря или питие с приятели са изпитана анти-стрес терапия. Стремя се да спортувам редовно – интензивни тренировки в студио, разходки в планината, голф или йога са сред предпочитаните ми занимания. Ако напрежението е било изтощително и продължително във времето, се „награждавам“ с нещо хубаво – няколко дни отпуск, кратка почивка сред природата или пътуване с приятна компания, изпълнено желание, хубава книга, йога уикенд или дегустация на вино на някое хубаво място. Най-добре се смирявам вътрешно и се освобождавам от препускащия ритъм на ежедневието, когато съм насаме с децата си и семейството ми. Това е безценно.

Бихте ли ни разказали нещо повече за семейството си?

– Със съпруга ми имаме две прекрасни дъщери – на 13 и 17 години, които възпитаваме да бъдат самостоятелни, смели и отговорни млади жени. Обичаме да  прекарваме време заедно – пътуваме, събираме се с близки и приятели, организираме си занимания „по женски“ с момичетата – шопинг, СПА, концерт или просто разходка. Неотдавна, отново „по женски“ летяхме с балон и правихме преход от Роженския манастир до Мелник, което беше незабравимо преживяване. Макар времето със семейството никога да не ни е достатъчно, съм щастлива и благодарна, че имаме силна духовна връзка помежду си, както и че можем да разчитаме на своята взаимна и безусловна подкрепа.

Коя е любимата Ви дестинация за ваканция или приятен уикенд?

– Харесва ми да пътувам и го правя често – по работа, за удоволствие, в България или в чужбина. Тук наскоро открихме едно великолепно кътче близо до Мелник – Zornitsa Estate, където се сливаш в хармония с природата и се наслаждаваш на безметежно спокойствие, уют и домашна храна. Сред любимите и по-близки дестинации за семейните ни ваканции са Италия, Португалия и Испания. Била съм и на много екзотични и далечни места. Като цяло, срещите с различните култури, нрави и история ме обогатяват и зареждат.

Каква музика предпочитате, какви книги четете?

– Зависи от настроението и моментът, но като цяло харесвам поп, соул и джаз с техните разновидности, ценя много и класиката. Що се отнася до четенето, в ежедневието ми литературата и информацията на професионална тема преобладават, а в свободното си време предпочитам дълбоките със своята драма, философия и история романи. Макар че нямам строго определени любими автори, напоследък особено удоволствие ми доставят книгите на Елиф Шафак, Нарине Абгарян, Халед Хюсейни, Фредерик Бакман…

Вие сте елегантна и стилна дама, имате ли предпочитани дизайнери или модна линия? Кои са аксесоарите, без които не можете в ежедневието си?

– Не крия, че модата ме вълнува, но не робувам на определени марки. Най-общо, стилът, който ми допада, бих могла да определя като семпъл и елегантен шик, който подчертава твоята индивидуалност и те кара да се чувстваш уверен, но не натрапчив. Стремя се да се обличам така, че да се чувствам удобно и на място, защото за мен добрият вкус изисква начина, по който се обличаш, да е съобразен със случая – работна среда, коктейл, спортно събитие…. И разбира се, един ярък детайл като бижу, шал, чанта или обувки, винаги отличават и преобразяват.