Най-новите „скрити“ руски милиардери

Преди повече от две десетилетия в малкото руско градче Вологда, известно най-вече с маслото и с ленените си тъкани, двама братя делели една обща спалня и един компютър Pentium, на който създали първата си игра. Днес 37-годишният Игор Бухман и 34-годишният Дмитри Бухман „са оценени“ на по 1.4 млрд. щ. долара всеки, според индекса на милиардерите на агенция „Блумбърг“. Досега те никога не са се появявали световната класация на богаташите.

Разковничето на успеха им е дружеството Playrix Holding – създател на популярни игри, подобни на Candy Crush, включително Fishdom и Gardenscapes, с над 30 млн. потребители на ден от Китай до Щатите и с годишни продажби за 1.2 млрд. щ. долара, по данни на фирмата за глобални пазарни проучвания и анализи на бранша Newzoo. Това прави Playrix Holding една от водещите по приходи създатели на игри за приложенията на мобилните оперативни системи на „Епъл“ и на „Гугъл плей“, редом с Tencent Holdings, NetEase и Activision Blizzard.

Днес 37-годишният Игор Бухман и 34-годишният Дмитри Бухман „са оценени“ на по 1.4 млрд. щ. долара всеки

Пътят към успеха започва през 2001-а в родния им град когато Игор научава от професора си в университета, че може да продава софтуер онлайн. И решава да опита късмета си с брат си Дмитри – ученик в гимназията. Братята нямали опит, нито понятие от бизнес и единственото, за което мечтаели, било да създават игри.

Първата написали по време на лятната си ваканция и през първия месец тя им донесла 60 щ. долара, а по-късно започнали да получават по 100 долара месечно – почти половината от средната заплата във Вологда по онова време. Месечният приход от втората им игра бил 200 щ. долара. А през 2004-а, когато бизнесът се разраснал до 10 хил. щ. долара на месец, те регистрирали юридическо дружество, наели помещение за офис в сутерена на склад за книги и назначили хора, за да ускорят производството.

В момента Щатите са най-големият пазар на Playrix, следвани от Китай и от Япония, споделят братята в интервю в Тел Авив, където прекарват част от живота си. Двамата управляват дистанционно около 1100 служители, включително персонала в централата на компанията в Ирландия и създатели на игри в Русия, Украйна и Беларус.

В началните години на бизнеса Игор и Дмитри продавали инцидентно игри през сайтове като majorgeeks.com или download.com, след което се прехвърлили в по-големи платформи като Yahoo и AOL. През последното десетилетие игрите били насочени първо към „Фейсбук“, а впоследствие – към смартфоните. Повечето са пуснати за безплатно ползване, като потребителите плащат само за някои специални вътрешни за софтуера на играта атрибути и обновявания. Всъщност, Playrix прави парите си основно от такива продажби, като рекламите генерират под 3% от приходите й. По официални данни на компанията средният американски потребител харчи по 32 щ. долара на месец, за да играе най-популярната игра на руснаците – Homescapes.

Тъй като Playrix не е създавала ново заглавие от 2017-а, фирмата придоби напоследък няколко игрални студия, за да навлезе в нови жанрове. Братята няма да разкрият кои са новите им придобивки преди до края на 2019-а да пуснат на пазара създадените от тях игри.

Успешните заглавия привличат акулите от бранша и водят до поглъщания в бранша. През февруари се заговори, че Playrix може да бъде продаден за 3 млрд. щ. долара на потенциалните кандидати от Китай – iDreamSky Тechnology Holdings и FunPlus Game.

Игор и Дмитри обаче твърдят, че нямат намерение на продават, макар че разискват стратегически опции. Засега целта им е да станат първостепенна игрална компания от лигата на конкуренти като Activision Blizzard и Electronic Arts на запад и NetEase и Tencent в Китай. Игор споделя, че за целта ще използват таланти от техния регион – от бившия СССР и от Източна Европа и че няма „магическо число“, което да убеди него и брат му да продадат компанията, защото парите са на второ място след онова, което обичат да правят.