Mercedes CLK GTR – шампион, създаден само за 128 дни

През 2019-а Mercedes-AMG навършва 52 години. По този повод компанията публикува поредица кратки видео клипове за най-успешните си състезателни автомобили. Сред тях е и CLK GTR – един от символите на GT1 ерата през втората половина на 90-те години. По-интересно обаче е, че този впечатляващ автомобил е бил създаден само за 128 дни, с решаващата намеса на McLaren, въпреки че британската компания не участва пряко в този проект.

В края на 1996 г. германският пистов шампионат за туристически автомобили (DTM) се разпада, след като Alfa Romeo и Opel се изтеглят заради високите разходи по участието и развитието на автомобилите 4х4. Mercedes остава без топ категория, в която да участва и се насочва към Глобалните GT Серии. След намесата на ФИА, която взима шампионата под своя опека, те прерастват във FIA GT световен шампионат.

Това е възможност Mercedes да се пробва срещу McLaren, Ferrari и Porsche. CLK GTR е разработен за малко повече от четири месеца между сезоните 1996-а и 1997-а, като инженерите и дизайнерите на AMG получават задачата бъдещия състезателен автомобил да прилича на серийния CLK. Другите елементи от задачата също са любопитни: двигателят е V12 и е разположен пред задния мост, купето е изцяло от фиброкарбон, а аеродинамиката е повече от агресивна.

Едва 128 дни след първата скица на CLK GTR компанията вече разполага с два прототипа, а Mercedes се включва навреме в световния GT шампионат през 1997 година. И успехите не закъсняват – титли при пилотите и конструкторите в световния GT шампионат, като тимът завършва сезона с пет победи в последните пет старта, а Бернд Шнайдер триумфира пръв при пилотите. През 1998-а CLK GTR печели и десетте състезания в световния GT шампионат, като първата версия на колата стартира в първите две надпревари, а след това идва ред на еволюцията CLK LM, която този път  получава V8 двигател заради амбициите на Mercedes да се бори за победата в Льо Ман.

Но успехите в легендарното 24-часово състезание така и не идват, а за началото на сезон 1998 нито един производител не подава заявка за участие в световния GT шампионат. ФИА може да разчита само на Mercedes и решава да закрие напреварата. Колкото до McLaren F1 GTR шаси №11, Бернд Шнайдер катастрофира още на първия тест с него, но по-късно AMG възстановява изцяло колата, която е изиграла толкова важна роля за създаването на CLK GTR.