Special Weekly

Men Follow

Тиктакащи инвестиции

В края на 80-те години на миналия век сте били сред малкото прозорливи купувачи на Rolex Daytona с екзотичния циферблат с образа на Пол Нюман, днес би трябвало да се поздравите със сериозния успех на своята инвестиция, тъй като стойността му е нараснала от 2000 лири доnbsp; над 32000 лири стерлинги, показа проучване на екипа на SPECIAL.


Ума Търман се слави като актриса, която не се плаши от никакви роли. Една от тях е да рекламира дамските часовници ldquo;Диамантена фантазияrdquo;. Този модел на престижната швейцарска фирма TAG Heyer е адресиран към ldquo;съблазнителките, интелектуалките и пробивните жениrdquo;. Часовникът всъщност е гривна от 879 диаманта. При натискане на съответния бутон, част от диамантите му почервеняват, показвайки по този начин часа. Това удоволствие струва 120 хил. долара.


ldquo;Съвременните богаташи вече не купуват часовници, за да узнават от тях времето. За това е достатъчен един поглед към джи-ес-ема, компютъра или хладилникаrdquo;, казва Жан-Даниел Паше, председател на организацията на швейцарските производители на часовници. Според него днес луксозен часовник се купува заради стойността му като бижу. Неотдавна Richemont Group (собственик на брандовете Cartier, Van Cleef amp; Arpels, Piaget, Vacheron Constantin, Jaeger-LeCoultre, IWC, Panerai, Montblanc) обяви, че за финансовата година, приключила на 31 март 2008 г., продажбите на луксозните й бижутерски марки саnbsp; нараснали с 16%, а на специалните часовници ndash; с 20 процента! Подобни са данните и за Swatch Group (Brеguet, Blancpain, Glashutte, Leon Hatot, Omega, Tiffany, Tissot, Balmain, Certina, Rado, Longines и др.). За отбелязване е, че с най-голям потенциал в това отношение е Азия, където ръстът на продажбите за последната година е повече от 30 процента.


Драгоценните часовници се купуват за цял живот, но онова, което украсява богаташката ръка, се мени според обстоятелствата. Сакото ldquo;Armanirdquo; върви с една марка, костюмът за голф - с друга. За много елегантни жени и бизнес дами часовникът понякога е единственото украшение. Което - за разлика от ферарито или яхтата - човек може да покаже и в офиса.


Въпреки дискретното си тиктакане часовниците казват много за притежателите си. Механичните Patek Philippe и Breguet например се смятат за връх на елегантността и изтънчеността. Днес, след дългото господство на кварцовите часовници, на мода пак излизат механичните им събратя. Цената на дамския механичен Breguet, да речем, може да стигне шестцифрена сума в евро. Това е любимата марка наnbsp; висшата аристокрация. Часовници Breguet си е поръчвала още навремето Мария Антоанета, поръчва ги и днес Елизабет Втора.


Patek пък е любимата марка на президентите. През 2005 г. Владимир Путин е забелязан да носи (на дясната си ръка) Patek Philippe Perpetual Calendar, на цена от 60000 долара (колкото тогава е едногодишната му заплата); кметът на Москва Юри Лужков е с Patek Philippe Calatrava за 18000 долара, Роман Абрамович се радва на своята селекция от Rolex-часовници, измежду които предпочита Rolex Daytona за 29000 долара. Никой обаче не може да се мери с италианския премиер Берлускони, чийто Vacheron Constantin преди три години струваше 540000 долара. Голям ценител на разкоша и специалните ефекти е и Джеймс Бонд, който в началото носеше Rolex Submariner, а после го смени с Omega Sea Master. Часовниците на агент 007 бяха същевременно боксове, лазери, взривни и дори животоспасяващи устройства.


VIP-часовниците често напомнят миниатюрно командно табло на свръхмодерен самолет. Те показват не само времето в различните часови пояси, но и надморската височина, атмосферното налягане, лунните фази и т. н. Преди няколко години Reuters предаде, че двама британски пилоти, след като катастрофират с хеликоптера си в Антарктика, успешно са били открити и спасени, след като активирали трансмитера на своите часовници Breitling Emergency. Пилотите били в спасителните лодки, когато чилийски самолет ги намерил, след като прихванал сигнала за помощ, излъчен от микротрансмитера на часовника, който е програмиран да предава на честота от 121.5 MHz (честотата на международната авиация при бедствия).


nbsp;


Дори дадена функция да е напълно излишна, тя пак се цени високо, защото хората обичат да са на ldquo;тиrdquo; с чудесата на техниката. Наред с другото такива часовници същевременно ldquo;намекватrdquo;, че техният собственик си запълва времето с водолазен спорт, ветроходство или околосветски пътешествия. Въпреки че това може да няма нищо общо с истината.


С настъпването на вечерта сложните хронометри се скриват в сейфовете, а по хайлайфните китки грейват машинките със скъпоценни камъни, каквито например са моделите на Cartier. На елитните приеми панаирът на суетата приветства диамантите, седефа и дори... хаоса! На циферблата на такъв часовник цифрите са разположени разбъркано, като стрелката ldquo;скачаrdquo; направо на съответния час. Cartier може да си позволи такава ексцентричност, защото никой не се съмнява, че часовникът с тази марка е от най-високо качество.


nbsp;


Ръчната изработка на тиктакащи бижута в Женева или Ньошател е истинско свещенодействие. За цяла година един скъпоплатен майстор изработва само по няколко екземпляра. За поръчков Cosmograph Daytona, трябва да се чака близо две години. Audemars Piguet също приема ексклузивни поръчки, като напоследък производителят демонстрира способносттите си във високата бижутерия ndash; изделията са единствени и за да ги притежаваш не е достатъчно да имаш само много пари. Трябва и да бъдеш одобрен за клиент.


Часовникът струва на купувача цяло състояние. Но сам по себе си той е и великолепна инвестиция. Колкото е по-стар, толкова по-висока е неговата цена. През 1999 г. на търг в Sothebyrsquo;s 66-годишен Patek Philippe бе продаден за 11 милиона долара. Неслучайно марката рекламира в бизнес изданията по света ndash; Economist и Financial Times ndash; с посланието ldquo;Вие всъщност никога не притежавате Patek Philippe, вие просто го съхранявате за следващото поколениеrdquo;. Така тя придава облик на инвестиция на своите модели, съизмерим със сигурността, която обикновено се приписва на държавните облигации.


Друг ексклузивен производител на часовници, Girard Perregaux, използва в последната си рекламна кампания сравнение с картина на Гоген, ldquo;продадена през 1892 г. за едно пътуване с лодкаrdquo;, ldquo;оценена през 2006 г. за 40 милиона евроrdquo;. А мотото на компанията е: Wait! (ldquo;Чакайтеrdquo;). Да, чакайте. Това и днес ще ви посъветват всички експерти, които се занимават с инвестиции в часовници.


На снимките:


Cartier - като истинско произведение на изкуството моделът Santos Triple 100 впечатлява с лесно въртящата се спираловидна корона и внушително магнетичен циферблат в три варианта. Поразителният дизайн със скъпоценни камъни по циферблата превръща отчитането на часовете от денонощието в едно неповторимо изживяване. Задвижени от няколко миниатюрни зъбци, подвижните призми в 18-каратово бяло злато разкриват три хипнотични циферблата, появяващи се последователно: класическите 12 римски цифри се сменят с удивително шахматно бижу от диаманти и сапфири, последвано от изящно гравирана глава на тигър. Механизмът е патентован. Часовникът е произведен само в 20 екземпляра, цена 200000 евро.

Четете още

Банкеръ Weekly

Милиони в сметките на синдиците на КТБ

А колко се излезли знаят само синдиците и Фонда за гарантиране на влоговете
... Още »
Банкеръ Daily

Куче си, куче – и то мършаво!

Малоумната ти "самолетна” декларация в евроатлантическа посока е само върхът на наивитета. Целият ти екзактен наратив е израз на помиярщина, а помиярите не бива да... Още »
Банкеръ Weekly

"Кво чакате, бе?!"

Срещата на премиера Бойко Борисов с българската общност в Лондон нещо се обърка Още »