Special Weekly

Men Follow

Тайният живот на Google

S 250 47340d07 d5aa 4d68 962b 5a7ea9a6a210
S 250 5123a573 e319 4797 a683 c37a5f8308ae

Годишни приходи над 60 млрд. долара и средно 40 хил. заявки за търсене в секунда. Това е Google - царят на нета. Подобно на повечето бизнес гиганти търсачката се появява случайно, след като докторантите в Станфордския университет Лари Пейдж и Сергей Брин решават да организират информацията в световната мрежа. Изследователският проект прерасна в първокласно онлайн обслужване, което донесе купища пари на създателите си. Постепенно Google се превърна в интернет хищник, който поглъща десетки други компании от ранга на YouTube, DoubleClick, Keyhole, Inc. (сега Google Earth) и GrandCentral (сега Google Voice). Търсачката се разрасна до космически мащаби и така много любопитни факти за Google бяха погребани в собствената й лавина от данни.

 

Грешка за милиарди

Името Google вече е толкова популярно, че се възприема като глагол, означаващ "търся информация в интернет". Малцина обаче знаят, че то е резултат от... печатна грешка. През 1996-а пионерите на идеята, сред които основателите на компанията Пейдж и Брин, се събрали да обсъдят евентуални нови имена за технологията си за бързо търсене, която била в процес на разработка. Шон Андерсън предложил името googolplex, символизиращо огромния обем от данни, с които търсачката може да си служи. Лари Пейдж се спрял на по-кратката форма - googol. Андерсън решил да провери дали нарицателното все още е свободно в интернет регистъра. Но по погрешка набрал на клавиатурата познатото ни google.com. Всички бъдещи мултимилионери били възхитени от това име и в рамките на няколко часа регистрирали бизнеса си. Така започва историята на Google. Впоследствие става традиция компанията да купува домейните, които хората най-често изписват по погрешка. Такъв е Googel с 5 млн. търсения месечно или пък 466453, което е цифровият еквивалент на думата Google.

Защо надничате в деколтето ми?

Системата Google Street View радва милиони интернет потребители с панорамни гледки от колоритните улици в целия свят, осигурени чрез мрежата от стационарни и движещи се камери. Но не всички обичат да ги шпионират. През октомври 2014-а съдът в Монреал постанови Google да компенсира жена, която била възмутена от "излагаща на показ част от гърдите й". Дамата се казва Мария Пия Грило и седяла на стълбището пред дома си. Камерите на Street View заснемат Грило в леко приведена напред поза, разкриваща прелестите в деколтето й. Потърпевшата твърди, че изпаднала в депресия заради фотографията, която станала достояние на колегите й, и оттогава не спирали да й се подиграват. Юристите на Google пледираха, че компанията е невинна, тъй като Мария Грило била щракната на публично място. Магистратите обаче одрусаха компанията с глоба от 2250 долара. Присъдата е - "нарушаване правото на личен живот".

Балони за интернет

Мнозина бързат да сложат етикета "ерата на интернет" за техноепохата, в която живеем. Истината обаче е, че две трети от населението на света все още нямат достъп до световната мрежа. Google планира да включи тези хора "в играта на кодове" с уникалния си проект "Loon". Става дума за ято от гигантски балони, които летят в стратосферата и осигуряват връзка с интернет. Всеки от тях ще покрива територия от около 1000 кв. километра. През юни 2013-а проектът започна успешно с експерименталното изстрелване на 30 балона над Нова Зеландия. Година по-късно Google предложи високоскоростен интернет достъп в някои части на Бразилия. Напредъкът на експеримента обаче е сериозна заплаха за бизнеса на интернет доставчиците. "Балонната" технология ще даде възможност на много държави да се откажат от прескъпото подземно инсталиране на оптични интернет кабели.


Най-готиният работодател

Авторитетното списание Fortune провъзгласи Google за "най-добрия работодател" в пет от последните осем години, включително и за 2014-а. Това едва ли изненадва запознатите с щедрите заплати, бонуси и социални привилегии за служителите на компанията. Председателят на борда на директорите Ерик Шмид казва, че главната цел на мениджмънта е хората им да са щастливи: "Елиминираме всичко, което се изпречи на пътя на служителите ни. Ако сте програмист, ще искате да програмирате, а не да се занимавате с мръсното си пране, нали? Ние им помагаме да се оправят и с двете неща". Затова "гуглърите" печелят средно по 100 хил. годишно, лекарите ги посещават на място, а обядът, закуските и дори прическите са безплатни. Служителите могат да водят на работа домашните си любимци и да получат релаксиращ масаж всеки път, когато са стресирани. За малките им деца пък са организирани занимални в офисите на компанията.

"Не бъди зъл"

Официалното корпоративно мото на Google е - "Не бъди зъл" (Don’t be evil). То е предложено в началото на века от служителя Пол Буше по време на среща, на която се обсъждали корпоративните ценности. Буше обяснява, че слоганът е нещо като "удар под кръста" към конкурентните компании, които експлоатират потребителите си. С течение на времето критиците на Google често използват популярната фраза, за да атакуват все по-комерсиалната търсачка. През 2012-а, когато компанията обяви, че вече няма да поддържа стриктно разделение между резултатите от търсенето и платените си реклами, големият им конкурент Microsoft ги обвини, че са се отказали от ценностите си.

Добре дошли в "Гугълплекс"!

Корпоративната централа на компанията, наречена "Гугълплекс", определено си заслужава разходката до Маунтийн Вю, окръг Санта Клара, Калифорния. Мегакомплексът е разположен върху площ от 288 хил. кв. метра. Тази година до него ще израсне и кампусът "Бей Вю" с 2 хил. къщи, в които ще живеят около 5 хил. служители. До няколко години общата бройка на работещите за Google трябва да надхвърли 20 хил. души. Въпреки че мащабният проект още не е завършен, градчето на компанията вече може да се похвали със собствени забележителности. Такава е репликата в цял ръст на прословутия тиранозавър Рекс, наречен "Стан". Около него "кръжат" пластмасови розови фламинга. Друга туристическа атракция е популярната Google Garden, в която съжителстват домашно произведени зеленчуци и красиво аранжирани екзотични цветя и растения. В лобито на главната сграда специална прожекционна стена показва в реално време какво търсят хората в нета.

Сървърът е скрит в "Лего"-то

Точно 40 гигабайта, по-малко дори от раздела за съхранение на данни в един съвременен Ipod. Такъв е бил капацитетът на първия сървър на Google, който днес може да бъде видян в октагона на новия инженерен център Jen-Hsun Huang в Станфордския университет. Навремето той бил смятан за супермашина с вградените си десет 4-гигабайтови дискове. Алгоритмите за работа на сървъра са разработени на няколко компютъра и са проектирани така, че системата лесно да обхожда мрежата и да извлича структурата от уникални линкове. Забавно е, че кутията, съхраняваща харддисковете, е изградена от блокчета на конструктор Lego. Това е направено, за да може конструкцията да се разглобява лесно, ако се налага добавянето на още памет. Двете усмихнати човечета върху сървъра пък са ярко доказателство, че Google е роден с чувство за хумор. 

Търсачката е забавна

Лентата за търсене на Google е преди всичко средство да откриете това, което ви трябва. Но разработчиците на компанията са включили в нея функции, някои от които са невероятно удобни, а други - откровено безполезни. Например, ако въведете уравнение в "сърч бара", Google вади калкулатор, който ви дава незабавен отговор. Ако напишете bread vs rice (хляб срещу ориз), ще получите таблица с хранителната стойност на двата продукта. Командата Define: cosmos ще ви препрати към онлайн речник, който обяснява значението на конкретната дума, в случая "космос". Разбира се, дизайнерите не забравят дори за миг за палавия нрав на търсачката и са добавили забавни опции. Ако напишете do a barrel rol, екранът с намерените страници ще се завърти около оста си. Командата tilt ще го "накриви" с една идея, а при въвеждане на zerg rush от всички страни на екрана изскачат кръвожадни "О"-та, които изяждат резултатите, появили се от последното търсене.

Четете още

Special Weekly

Мъжките часовници

Часовникът не е просто механизъм за измерване на времето, а важен мъжки аксесоар, който обикновено говори за вкуса и социалния статут на своя притежател. Затова и през... Още »
Банкеръ Weekly

КОЙ е собственикът на собственика?

Където стъпи КОЙ трева не никне. И не поради габаритите му, а поради безмерната му лакомия и арогантност. Тези думи не бяха просто констатация на засегнати... Още »