Special Weekly

Men Follow

Спортните звезди играят и на рекламния пазар

Големите компании правят милиони от имиджа на Меси, Федерер или Шак

Тайгър Уудс, Лионел Меси, Дейвид Бекъм, Роджър Федерер, Леброн Джеймс... Велики спортисти и идоли за милиони фенове по цялото земно кълбо. Независимо дали въртят майсторски стика за голф, сломяват защитата на съперника, вкарват неотразими сервиси или забиват зверски в коша на противника тези гении си приличат по едно. Те отдавна са надхвърлили чисто спортния си облик и постепенно са се превърнали в машини за пари, носещи милионни приходи на цели индустрии. Още през 1930-а американската марка Red Rock Cola за пръв път наема спортист за реклама на продукта си. Това е бейзболната легенда Бейб Рут, а постерите с него имат такъв невероятен ефект, че големите компании масово започват да залагат на златната мина, наречена спортни звезди.


В наши дни футболисти, голфъри, тенисисти, лекоатлети и бейзболисти вече попълват банковите си сметки с далеч по-тлъсти суми от рекламни договори в сравнение с парите, които получават за спортните си умения. На свой ред бизнесът промотира продуктите си и избира спортистите си по много повече критерии, сред които са атрактивният външен вид, интелигентността, имиджът и професионалните умения. Ако рекламното лице е подбрано правилно, от това печелят и акционерите. Установено е, че цената на акциите на една компания се увеличава средно с 1% за тримесечие след обявяването на договор с известна личност. Продажбите скачат с поне 4%, а ако спортистът е спечелил олимпийска титла, дори и двойно.


Въпреки скандалите, съпътстващи личния му живот,


Тайгър Уудс все още е най-имиджовото спортно лице

Неуспехите напоследък не пречат на голфъра да печели почти 95% от парите си за сметка на рекламодателите. Той все още е рекламно лице на гигантите Nike и Electronic Arts, въпреки че загуби голяма част от останалите си спонсори покрай сексскандала с негово участие. След като стана професионалист, Уудс подписа договор с Nike за пет години на стойност 40 млн. долара, участваше в доста реклами, а впоследствие предложи и собствена спортна линия за облекла и обувки. През 2000-а Тигъра поднови договора си за 20 млн. долара годишно, а в края на 2006-а подписа за трети път с още по-добри параметри. Тъмнокожият голфър имаше контракт и с Gatorade за собствена серия енергийни напитки, от която за пет години трябваше да спечели колосалните 100 млн. долара. Но креватните му забежки развалиха всичко. Провалите на Уудс са добре дошли за колегата му Фил Микелсън, който освен на игрището скоро може да бие съперника си и на рекламния терен. Микелсън си е уредил голям шлем от спонсори, в който влизат авторитетни имена като Callaway, KPMG, Rolex, Barclays, Amgen и Pfizer, които му носят 57 млн. долара годишно. Проблемът е, че кариерата на Фил върви към зенита си.


Лионел Меси нанесе съкрушителен удар

на основния си конкурент Кристияно Роналдо по същия начин, както Барселона напоследък разгромява Реал (Мадрид). Наследникът на Марадона превзе всички индивидуални и клубни върхове през 2010-а, но може би най-голямата му гордост е фактът, че Лео получава от спонсори над 26 млн. долара, което е малко повече от постъпленията на Роналдо. Големите акули от бизнеса атакуваха с предложения за спонсорски договори новото футболно чудо, докато аржентинецът бе още 18-годишен. Спортните гиганти Adidas и Nike дори стигнаха до съд. Голмайсторът на Барса стана посланик и на най-големия частен производител на автомобили в Китай - Chery, а с този ход азиатците атакуваха и световните пазари. Меси е най-добрият футболист в света и това го превръща в отличен посланик, който да представя модела Riich, коментира Жин Инбо, говорител на китайския автопроизводител. И компанията бързо-бързо удвои продажбите си. Сред завоеванията на Меси е и договорът с популярната дизайнерска къща Dolce amp; Gabbana, както и с PepsiCo, Konami, Audemars Piguet и AirEuropa.


Футболните легенди

Кристияно Роналдо е с над 30 млн. фенове във Facebook, което го прави и най-известният футболист в интернет пространството. Роналдо продава най-много фланелки с името си. Португалецът взима около 20 млн. долара от реклама.


Въпреки че отдавна е прехвърлил идеалната футболна възраст, фешън иконата Дейвид Бекъм все още е актуален като рекламно лице. Спайсбой си осигури старините още през 2007-а. Тогава той подписа контракт с Adidas на стойност 160 млн. долара, в който влиза и процент от продажбите на спортни облекла от фирмата. Очаква се Бекъм да има много ангажименти покрай Олимпийските игри в Лондон догодина.


Легендата Диего Марадона също продължава да бъде позлатяван от големите компании, защото интересът към божията ръка е вечен. Както и този към краля на футбола Пеле, който печели милиони от реклама на Coca-Cola, Nokia, NIke, Viagra и Samsung. Любопитното е, че сред най-маркетинговите лица на футбола се нарежда и треньорът на Реал Жозе Моуриньо. Специалния рекламира Adidas и American Express.


Тенисът също печели

популярност и фенове благодарение на най-популярните си звезди. Мария Шарапова прикова вниманието на спонсорите към себе си, когато беше само на 17 и победи Серина Уилямс във финала на Wimbledon. През януари 2010-а хубавата Маша поднови контракта си с Nike, който е за 70 млн. долара за следващите шест години. Това е най-печелившият договор за жена спортист. Тя е и най-добре платената спортистка в света вече седем поредни години и печели поне два пъти над приходите на която и да било друга спортистка. За миналата година Шарапова е заработила 25 млн. долара, докато 'b91 в тениса в момента Каролин Вознячки е спечелила само 12.5 млн. долара. Рускинята рекламира още Canon, Motorola, Colgate, Palmolive, Prince, Tiffany и Evian.


Роджър Федерер е любимецът на Nike и оттам идват повечето от над 30-те милиона приходи на швейцареца от реклами. Интересното е, че големият конкурент на Федерер - Рафа Надал, също е лице на американската компания. Двамата дори заснеха съвместен клип, в който Федерер бе промотиран като човек роден да печели, а Рафа - да се бори до последно. Швейцарецът има десет големи спонсори, включително и Credit Suisse, Rolex и Wilson. Надал пък наследи Роналдо като рекламно лице на Emporio Armani. Рафа представи новата пролетно-лятна колекция бельо и дънки на италианския моден гигант. Надал винаги избира интересни дрехи за изявите си на корта, като дълги шорти например, носи и много различни цветове. Той е не просто невероятен спортист, но и художник, и аз съм изключително горда, че се присъедини към семейството, заяви Роберта Армани, племенницата на великия Джорджо Армани.


Най-скъпите атлети

Ямайският спринтьор Юсейн Болт пък е най-скъпо платеният лекоатлет в света. Шефовете на втория най-голям европейски производител на спортна екипировка - Puma , заложиха на светкавицата и вече втора година приходите на концерна се увеличават. Германците имат спонсорски договор с трикратния олимпийски шампион от Пекин-2008 на 100, 200 и 4 по 100 метра до 2013 година. Болт ще играе основна роля и в маркетинговата кампания, свързана с Олимпийските игри в Лондон. Миналата година на пазара се появи специална козметична колекция Аромат от Puma с неговото име. В тази колекция Болт участва и като дизайнер. Според компанията световните рекорди на 100 и 200 метра имат медийна стойност за повече от 83 млн. евро. Винаги се отнасям много сериозно към факта, че съм модел за подражание. За успеха обаче трябва да работиш много. И да намериш време и за удоволствията в живота. Това е ключът към успеха и моето послание към онези, които се сравняват с известните спортисти, обяснява самият лекоатлет.


Досега за най-комерсиалната атлетка се смяташе руската състезателка в овчарския скок Елена Исинбаева. Тя е спонсорирана от китайската спортна компания на олимпийския шампион по гимнастика Ли Нин със 7.5 млн. долара.


Пътят към огромните договори в баскетбола

пък бе проправен от въздушния Майкъл Джордан. През 1984 г. Nike подписа контракт с Джордан, което се оказва най-успешната рекламна кампания в историята. Те го вербуват още преди момчето да започне да играе в NBA, предлагайки му 500 000 долара, плюс собствена линия маратонки. The Jordan Brand днес е дъщерна компания на Nike, която носи над 1 млрд. долара годишно, или около 5% от всички приходи на компанията. Марката държи 10.8% от пазара на маратонки в САЩ и 75% от пазара на кецове за баскетбол. След Джордан от реклами забогатяха Шакил О'Нийл, Коби Брайънт и Леброн Джеймс. Шак спечели над 290 млн. долара за 18 години, за Коби сделките с Nike и Vitamin донесоха 33 млн., а Леброн прибра 45 млн. само за последните 12 месеца.