Special Weekly

Men Follow

McLaren MP4-12C пренася Формула 1 на шосето

В рамките на пет години една разработка в аеродинамичен симулатор на Формула 1 еволюира в спортен автомобил, готов да превземе пътищата. Екипът на легендата Рон Денис работи целеустремено, за да сътвори от нищото наследника на McLaren F1. След милион и половина тестови километри инженерите на McLaren Automotive приключиха развойния процес и дадоха благословията си за серийно производство. Сега е ред на забавлението и изключителните емоции, които ще изпитат бъдещите собственици. Ако не вярвате, попитайте световните шампиони Дженсън Бътън и Люис Хамилтън. McLaren MP4-12C заразява с агресията си, която е резултат от динамичното представяне на пътя и уникалните нови технологии.


Той ще бъде с по-леко купе, с по-голяма мощност и ефективност от основните си конкуренти на пазара - Ferrari 458, Mercedes SLS AMG и Lamborghini Gallardо.


Между спортната класика и суперавтомобила

Дизайнът на MP4-12C принадлежи на спортната класика, но е и много по-конвенционален и стилен. Търсено е внушението за появата на суперавтомобил, който със сигурност ще надживее времето и пространството, в които се появява. McLaren е привлекателен, но без характерните екстравагантни детайли в екстериора, които след 20 години биха изглеждали не на място. Аеродинамиката е перфектно изпипана до милиметър, което не е толкова учудващо, ако погледнем къде е сглобяван автомобилът. MP4-12C е с по-ниска база, по-късо и тясно шаси от останалите съперници в сегмента. Стилното шаси е изработено от карбон и тежи само 80 кг, а за изработването му е създадена специална патентована от McLaren технология, наречена Monocell, която според създателите й е революционна за цялото автомобилостроене. Панелите на каросерията също са карбонови. Окачването е уникално благодарение на системата за електронна връзка между четирите амортисьора и елиминира наклона на MP4-12C при завой.


Пред задната ос на MP4-12C е разположен истински минихищник. Става дума за 3.8-литровия двигател с две турбини, чиято максимална мощност е 592 к.с. и 7000 об./мин при въртящ момент 596 Nm. Осемдесет процента от максималния въртящ момент са постижими още под 2000 об./мин. Осемцилиндровият M838T е с V-образна конфигурация и ъгъл между цилиндрите от 90 градуса. Колата се държи максимално ниско до земята, а центърът на тежестта й е свален почти на асфалта. Скоростната кутия Graziano следва традициите на тима от Формула 1, който пръв въведе опцията за мигновена смяна на предавките.


Седемстепенната трансмисия на MP4-12C е с два съединителя и три режима на работа (нормален, спортен и скоростен) в зависимост от това колко екстремно искате да бъде преживяването ви на пътя. Уникална е функцията Pre-Cog, която подготвя трансмисията за моментална смяна на предавката. Когато натиснете бутона, системата е готова да превключи на по-висока или съответно по-ниска предавка. Спирачната система е карбон-керамична, подсилена от станалата прословута Brake Steer, която изуми света на Формула 1 с болида на McLaren през 1997-а. Специфично за нея е още, че при прекалено агресивна атака на даден завой върху вътрешното задно колело се прилага спирачно усилие, овладяващо възможното недозавиване.


Лека, почти безтегловна аеродинамика

Спирачните дискове са от алуминиеви главини и стоманени фланци, което води до олекотяване на автомобила с 8 килограма. Дори логото на McLaren в кокпита не е върху отделен плакет, а е гравирано върху алуминия, за да се спестят няколко грама. Всички следи на дизайнерската концепция водят до реализирането на един лек, почти безтегловен автомобил, летящ с финес и грация по пътищата. Конструкторите са успели да вместят MP4-12C в само около 1500 килограма.


Композицията е логично завършена от логото на McLaren.

Светлината от фаровете се разпръсква в три характерни решетки. Предното стъкло е дълбоко, което осигурява отличната видимост, а за чистотата му по време на дъжд се грижи една-единствена пантографена чистачка. При поглед отстрани 12C не може да бъде сбъркана с друга спортна кола заради колоритните охладителни отвори, които действат като крила на вятърна мелница за радиаторите. Друг отличителен знак са двустранните врати, предназначени да помогнат на шофьора и пътника за максимално лесно влизане и излизане. Те се отварят с движение напред и нагоре, което позволява на MP4-12C да си намери място там, където друга кола не може да паркира.


Задната част на автомобила е уникална, с агресивен, но и бизнес изглед, благодарение на оптимизирания дифузьор. Ауспусите са позиционирани високо и в средата на колата, за да бъде постигнато максимално ефективно изхвърляне на вредните газове. Задните стопове са деликатни и са скрити в хоризонтална черна ивица. Те са видими само когато настъпите спирачките.


Интериорният пакет е с фундаментално значение за дизайна на McLaren MP4-12C. Отвън колата изглежда малка, но всъщност отвътре тя предлага неповторима среда и комфорт.


Високите технологии

са представени от 7-инчовата тъчскрийн телематична система, работеща в режим портрет, която е първата в автомобилната индустрия. Този иновативен информационен център функционира като аудио, навигация и телефон едновременно.


Воланът е с перфектна хватка, направен е с техническа прецизност, характерна за Формула 1. Целият контрол на интериора е на една ръка разстояние от волана, с голям централен дигитален скоростомер. Лостът за смяна на скорости е зад волана и се движи заедно с него. Активният контрол работи в няколко режима в зависимост от сезона и начина на каране, предпочитан от управляващия. Седалките са олекотени и електронно нагласящи се на височина, имат собствена памет и се саморегулират според последния седял на тях. Класата на интериора се допълва от пълно оборудване с еърбегове, автоматичен двузонов климатроник, изтънчена аудиосистема, сензори за паркиране, навигатор и круиз контрол... Иначе казано - спортно съвършенство само в 1000 бройки годишно. Очевидно McLaren MP4-12C си заслужава всеки цент от 200 000-те хиляди евро продажна цена.


Характеристики:


Ускорение от 0 до 100 км/ч - 3,3 секунди


Емисии на CO2 - под 300 гр/км


Мощност - 592 к.с.


Двигател - V8 с обем 3.8 литра


Скоростна кутия - 7-степенна с 2 съединителя


Тегло - около 1500 кг