Special Weekly

Men Follow

Как да спечелим партньор в бизнеса?

Интересът планина повдига

Човек, който не може да се усмихва, да не си отваря магазин


(Източна поговорка)


Когато говорите с потенциален делови партньор, винаги отчитайте, че неговото внимание е пряко свързано с изгодата му от разговора с вас и с желанието му да бъде оценен. Така че още от самото начало се опитайте да разберете какво иска той. Покажете му, че искрено се интересувате от това, към което се стреми. Ако възнамерявате да го спечелите, не поставяйте под съмнение качествата му. Напротив, възхищавайте се от способностите и постиженията му. Той (или тя) със сигурност имат такива. Неслучайно Доналд Тръмп е казал, че от всеки става звезда.


Според Дизраели, ако говориш на хората за тях самите, те ще те слушат достатъчно дълго, за да ги спечелиш на твоя страна. Противно на тази теория Сократ твърди, че ако искаш да спечелиш опонента си, първо трябва да го опознаеш, като му дадеш възможност той самият да говори: Заговори, че да те видя, т.е. да те опозная.


Как да предразположим събеседника си?


На този въпрос Сократ, учител на много оратори, дава следният отговор: Когато преговаряш, не започвай с това, което ви разделя. Започни с онова, което ви сближава.


Линкълн се водел от презумпцията, че на всеки му е приятно да получи комплимент, а Рокфелер управлявал хората си, като ги обсипвал с похвали. Стоманеният магнат Андрю Карнеги построил империя с уменията си да накара останалите около него да се почувстват значими и оценени. А известният индустриалец Чарлз Шуаб твърди, че е лесно да печелиш другите, като покажеш съпричастност към интересите им и че, общо взето, нищо не убива симпатията и ентусиазма така бързо, както нетактичната критика.


Затова, не критикувайте рязко, не убеждавайте събеседника си, че не е прав и не му казвайте не си прав, аз ще ти го докажа. Да не говорим, че ако упорствате да демонстрирате правотата и превъзходството си, рискувате да предизвикате ответен удар по вашето его. Хората отвръщат на удара с удар, казва Теодор Рузвелт. Известно е, че той никога не нападал с упреци, нито критикувал директно опонентите и подчинените си.


Как да реагираме адекватно

ако другият размаха обвинително пръст или напира да спори? За това има една магическа фраза и тя е: Мислех си, че съм прав, обаче може и да не съм. Да погледнем пак фактите. Тъй като в този случай вашето, а не неговото его става жертва на дипломацията, вероятно вашият събеседник ще се почувства оценен и вдъхновен и няма начин да не клюмне гребена сговорчиво. Особено ако ви стигнат силите да покажете класата си, като му благодарите в прав текст за това, че не е съгласен с вас. С други думи, след като той си губи времето, за да спорите, значи, че е достатъчно заинтригуван.


Все пак гледайте да избегнете излишните спорове и не влизайте в директни разправии. Контролирайте темперамента си. Човекът отсреща лесно се преценява по това, колко бързо се ядосва, лесно ли изпуска нервите си, на какво избухва и реагира емоционално.


Започнете преговорите кротко и най-важното с приятелски и съпричастен тон. Точно така постъпил Рокфелер с недоволните по време на най-голямата работническа стачка в историята на Щатите. В резултат той буквално отървал въжето, защото разярените стачкуващи миньори искали да го обесят на едно ябълково дърво заради ниските си надници.


Ако наистина сте решили да спечелите събеседника, говорете малко и слушайте повече. Заговорите ли, живо се заинтересувайте от това какво го вълнува. Питайте. Окуражавайте го да говори повечко и най-вече за себе си.


Опитвайте се да комуникирате

в стила на инспектор Коломбо. Е, може би не преднамерено простодушно като филмовия герой, а по-скоро добронамерено и внимателно. Слушайте и анализирайте. Много важно е да забележите колко бързо вашият събеседник реагира с отговора си и доколко е изчерпателен. Притеснява ли се? Отговорите му по-дълги ли са от въпросите ви? Отговаря ли ви едносрично? Често ли споменава аз, употребява ли изобщо ние в изказванията си? Споделя ли нещо лично? Колкото повече лична информация получавате, толкова по-добре.


Накарайте събеседника си още в началото да ви отговаря с да. Отбележете по кои въпроси сте съгласни или имате сходни мнения. Задавайте въпросите си така, че да получавате отговор да. Малко вероятно е някой, който упорито е повтарял не, да направи лесен компромис, казвайки да.


Оставете събеседника си с впечатлението, че подадената от вас идея всъщност е негова. Например: Тъй като идеята да финансираш целия проект е твоя, предлагам той да носи твоето име.


В междуличностните отношения е много важно човек да успее да спечели събеседника си. Без значение дали той е делови партньор, близък приятел, подчинен и т.н. За съжаление времето невинаги е достатъчно. А има ли универсален подход да предразположите веднага човека срещу вас? Да - усмихнете му се.

Четете още

Special Weekly

Атанас Фурнаджиев: Високите скорости и веселите компании ме зареждат с адреналин

Атанас Фурнаджиев е роден на 15 януари 1970-а в Банско. Завършва Университета за национално и световно стопанство (УНСС) с бакалавърска степен Счетоводство и контрол,... Още »
Банкеръ Weekly
Провидение

Как хубаво ни цакат с горивата

Къде са сега генералите Борисов и Танов и какво стана с проверките за картел и монополи в бизнеса?
От май досега цената на петрола (сорт Брент) е паднала с повече от 46 процента. По бензиностанциите обаче поевтиняването е четири пъти по-малко. Още »
Банкеръ Weekly

ДПС се подновява и сменя политиката си

След прословутата реч на Доган събитията се развиха мълниеносно – Местан беше свален от лидерския пост и изключен, почетният председател назначи временно ръководство и... Още »