Special Weekly

Men Follow

Jaguar C-X75 - реактивното бижу с шест двигателя

Калоян Атанасов

Голямата британска дива котка Jaguar направи своя решителен скок. В плячка се превърнаха хилядите посетители на автосалона в Париж през октомври, останали без дъх от срещата си с новия концептуален модел на компанията - C-X75. С двуместния спортен звяр от Jaguar подобаващо отпразнуваха 75-годишнината от създаването на дизайнерското си студио и смело прекрачиха в бъдещето на автомобилостроенето. С Jaguar C-X75 ние отдаваме почит на хората, създали незабравимите модели на нашата марка, които се превърнаха в икони за почитателите ни. Сега е време да се обърнем към технологиите на утрешния ден. Високата ни репутация и инженерното съвършенство на автомобилите ни ще бъдат нашата запазена марка поне още 75 години, коментира гръмотевичната поява на суперколата Марк О`Драйскъл, изпълнителен директор на Jaguar.


С неповторимия микс от елегантност, красота, агресия и футуризъм C-X75 е кола, създадена не само да достигне пределите, но и да премине от другата страна. При това със скорост 320 км/час, получена от работата на общо шест двигателя. Задвижващата система на Jaguar C-X75 категорично трябва да спечели приза за най-новаторското постижение в автомобилостроенето през 2010-а. Спортната стрела се зарежда с енергия чрез две газови микротурбини , захранващи четири напълно независими електромотора. Всеки от двигателите тежи само 50 килограма, но произвежда енергия от 145 kW, генериращи обща мощност от 778 конски сили. С напълно зареден акумулатор автомобилът може да измине триумфално 110 километра под светлините на града при нулеви вредни емисии. Когато батерията е изтощена, на помощ идват турбиновите двигатели с мощност от 188 конски сили, за чиято работа може да се използват дизелово гориво, природен газ, пропан-бутан и дори биогориво. Те активно зареждат батерията, а при режим Track директно задвижват колелата. Така концептуалното бижу спокойно може да измине разстояние от 900 км само с едно посещение на бензиностанцията и вредни емисии от 28 грама въглероден диоксид на километър.


Невероятното ускорение от 0-100 км/ч в рамките на само 3.4 секунди е постигнато от технолозите на Jaguar , без да се правят никакви компромиси с красотата на автомобила за сметка на устойчивостта и пъргавината му при високи скорости. C-X75 е с по-къс и нисък корпус, в аеродинамичния пакет липсват много елементи от конвенционалните пистови суперколи . Елегантността и чистотата на външния дизайн са постигнати благодарение на перфектните пропорции и баланс, които ще бъдат характерни за автомобила на бъдещето. Линиите са изпълнени с живот и скулптурно изваяни, загатват за целеустременост и създават усещане за непрестанно движение и самоувереност на пътя. При работа на максимална мощност двигателите се нуждаят от 25 000 литра въздух в минута, затова охладителната система е разработена до съвършенство. Два красиво ситуирани алуминиеви отвора осигуряват ниско съпротивление, а други два доставят студен въздух за турбината, захранваща охлаждането. Джантите изглеждат като издялани от алуминиев мегаблок. Гумите са специално направени от Пирели с асиметричен грайфер и зелен индикатор за износването на каучука по подобие на болидите от Формула 1.


С отворени врати Jaguar C-X75 създава впечатлението, че всеки момент ще полети във висините. Крилете се отварят навън и нагоре посредством технологията sense touch. На мястото на традиционните странични огледала, които липсват напълно, са инсталирани камери, скрити в задната броня. Те предават картина на екран, намиращ се на предното табло. Зад двете врати са ситуирани горивни филтри, които ни напомнят за оригиналния XJ6, добил своята слава заради иновационните си резервоари близнаци. Задната част на автомобила също е неповторимо оригинална. Компактният пакет на двигателите е позволил на дизайнерите пълна свобода на моделиране - отзад C-X75 е придобил изострените форми, характерни за опашка на боен изтребител, допълнени от изтънените, продълговати и артистични full-LED задни стопове.


Jaguar винаги са имали слабост към лукса на интериора - той трябва да бъде направен само от най-висококачествени материали, за да може водачът да се наслади на удоволствието от шофирането. Добър пример е моделът XJ, който е спечелил много призове за най-добър интериор. Салонът на C-X75 е микс от изтънчен кожен салон и новаторски детайли, отговарящи на технологичното съвършенство на тази кола. Вдъхновението идва от рева на мощните турбини, пред които са поставени седалките. Усещането може да бъде сравнено с тихо островче, намиращо се в средата на океанска буря. Шофьорът се превръща в част от структурата на автомобила, а облегалките сякаш също изпълняват функцията на охладители - въздушната струя се насочва към турбините през красиви алуминиеви лонжерони.


В C-X75 всичко е регулируемо и няма място за статика. Бутон на обкования с полиран алуминий волан го приближава до шофиращия заедно с индикаторния панел. Педалната кутия също е напълно подвижна и осигурява перфектна позиция на тялото.


Електролуминесцентната и LED осветителната системи създават два напълно противоположни свята и усещания в купето. Когато шофьорът се доближи до автомобила, фосфоресциращ светъл ринг озарява екстремните контури на C-X75 и води погледа от волана към турбинното гнездо. При отваряне на вратите светлината се превръща в електриковосини снопчета с форма на рибени люспи, с леки акценти по страните на вратите, преградата, таблото и пода. Запалването става посредством контролен панел с плъзгач, намиращ се над главата на шофьора.


Когато колата е управлявана в режим Track mode, купето драматично променя характера си - придобива вид на изтребител в режим битка. Навигаторната touchscreen система се превключва на стелт и около шофьора се появяват меки сини светлинни лъчи, насочени към контролните уреди и предназначени да елиминират страничните дразнения за очите. Скоростният лост също е отправка към пилотирането, той е моделиран като акселератор в боен самолет и позволява продължително форсиране на турбините за максимална мощност.


C-X75 е усъвършенстван, като аналоговите инструменти са заменени от високорезолюционните TFT-LCD технологии. Главният екран за информация е позициониран над волана и по подобие на бинокъл е разделен на две части за двете турбини, а около километража скала на дисплея отчита оборотите на работа. Графичният интерфейс е комбинация от инструментариума на XJ и авиацията, създават се триизмерни изображения, които се апдейтват активно. Информацията за скорост, ускорение, работа на спирачките, ниво на зареждане на електрическите двигатели и аеродинамика се получава само с едно натискане на бутон, намиращ се на самия волан. Така шофьорът напълно контролира автомобила.


Още един тачскрийн, наречен втори пилот, е разположен в центъра на таблото с ъгъл, насочен към шофьора, и предлага най-разнообразна допълнителна информация. Синхронизиран с технологии от типа на смартфоните, вторият пилот може да разпознае намерението ви да стартирате в състезанието 24-те часа на Льо Ман и не само ще изчисли най-ефикасния маршрут, но и ще ви предложи най-подходящите режими на работа при стъпването на C-X75 на трасето. Ако водачът приеме предложенията, тази информация се появява на основния дисплей. Друг минидисплей пък е монтиран на основната конзола и отчита работата на скоростната кутия.


Нуждата от постоянна и прецизна информация в купето е накарала дизайнерите на Jaguar да се обърнат към услугите на Bremont - независима британска компания, специализирана в разработката на луксозни механични часовници със стил, повлиян от авиацията. Резултатът е перфектна комбинация от топлина, чистота и прецизност във външния вид на измервателните уреди.


За озвучаването Jaguar са се обърнали към дългогодишните си партньори - експертите от Bowers amp; Wilkins, които са сътворили революционна звукова система, разкриваща ни посоката на еволюция на аудиотехнологиите. Поредица от миниспикъри буквално обгражда шофиращия с мощен и изчистен звук, а системата позволява шумът от двигателя да бъде напълно изолиран, за да остане само удоволствието от слушането на музика.


Като музика в ушите звучи и намерението на Jaguar да преминат към серийно производство след огромния интерес на публиката в Париж. За цена, естествено, е твърде рано да се говори, но смело можем да прогнозираме, че 1 000 000 долара ще се окажат недостатъчни за кандидат-собствениците на C-X75.

Четете още

Special Weekly

Мъжките часовници

Часовникът не е просто механизъм за измерване на времето, а важен мъжки аксесоар, който обикновено говори за вкуса и социалния статут на своя притежател. Затова и през... Още »
Special Weekly

Eдна мечта

“Автомобилните състезания са нашата кръв”
Световният успех на компанията Carlsson се дължи на индивидуалните аксесоари, подбора на материалите, първокачествените алуминиеви джанти, изработени чрез ултрамодерна... Още »