Special Weekly

Андрей Себрант:

Хората са колоритно различни, но вярват във вечните ценности

Калоян Атанасов

Ако го срещнете на улицата, никога не бихте предположили, че той отговаря за продажбите на най-голямата руска търсачка с над 20 млн. потребители. Директорът на продуктовия маркетинг в Yandex Андрей Себрант изглежда като романтичен представител на хипи поколението - спортни панталони със странични джобове, тениска и елек, косата е прибрана назад с ластик, поведението му е приятелско и непринудено. Това е човек, влюбен в работата си, която му се отплаща подобаващо, предоставяйки му необходимата свобода и време да пътешества. За ИНТЕРНЕТ бизнеса, Yandex, рекламата и откривателския дух разговаряхме с Андрей на форума Webit в София.

Г-н Себрант , как изглежда светът на интернет рекламата след глобалната финансова криза?


- Определено изглежда обещаващ и жизнен, какъвто винаги е бил. Интерактивният маркетинг пострада най-малко от кризата, в сравнение с всички останали сфери на бизнеса, и сега не само че се възстановява, но и процъфтява.

След като за първи път се запознах с Yandex, сериозно се замислих защо Google все още е търсачка u8470?1...

- Най-добрият се определя от потребителите. Ние в Yandex дълбоко вярваме в нашата мисия. А тя е - опитваме се да дадем най-добрите възможни отговори на въпросите, които задават хората. Този подход може да се нарече потребителско-центричен, за разлика от традиционния технологично-центричен. В същото време полагаме неимоверни усилия и изразходваме огромни средства, за да развиваме нови технологии и да събираме всеобхватна информация, но го правим в името на Негово величество Потребителя. Освен ясно формулираните въпроси, които хората изписват в полето за търсене, те често пазят в съзнанието си незадавани въпроси, които не се напрягат да изговорят. Когато рано сутрин милиони хора си пуснат телевизора или включат радиото, те не питат монитора, но несъзнателно търсят отговори на въпроси от рода на какво ще бъде времето днес?, има ли нещо интересно в новините? или къде са най-големите задръствания в момента? Затова сме подготвили две различни стартови страници за нашата търсачка - минималистичната ya.ru и по-информативната yandex.ru. И изобщо не се учудваме, че повечето хора избират yandex.ru.


Кои са най-успешните ви продукти и лесно ли ги продавате?

- Разбира се, търсенето, с всичките му значения, е нашият най-успешен продукт. Но колкото и добре да броди нашата платформа из уеб пространството, често тя не може да открие най-добрия отговор. Следователно търсенето е много по-комплициран процес, не простото сърфиране в сайтовете. Ние разработихме много успешни специализирани продукти за търсене, работещи в сфери, богати на информация като новини или автомобили. Даваме отговори, които са комбинация между доброто старо уеб търсене и информацията, намираща се в нашата база данни. За да развиваме трайно печеливш бизнес, нови технологии и услуги, трябва да правим големи пари. Един от ключовите ни продукти е нашата рекламна платформа, обслужваща десетки хиляди клиенти. Интегрираме рекламата в нашите продукти, но така, че клиповете да не дразнят потребителите, а да им предлагат допълнителни ползи, да подобрят нашите отговори и да направят щастливи и клиентите, и ползвателите. Стратегията ни е основана на разбирането на един прост факт - хората живеят в един реален свят, не само в нета. Повечето от тях на първо място се чувстват жители на градовете си, а след това се идентифицират със страната си, с континента и накрая с планетата Земя. Затова отговорите в повечето случаи трябва да са прецизно и локално насочени, за да отговарят на предизвикателствата на съвременния живот. Накратко, ние се опитваме да помагаме на хората във всекидневието им, не само в тяхната онлайн активност.


Настъпи ли последният час на текстовите реклами след инвазията на рекламните клипове?

- Ще ти отговоря като професионален продавач. Известният модел, наречен тунела на продажби на АИДА, за първи път е представен от Люис през 1898-а. Това е преди повече от век, но той още работи, защото описва поведенческото отношение на един клиент, преминаващо през различни етапи: от Чувството, през Интереса, до Желанието и накрая идва Действието. Технологиите и рекламната индустрия са се променили драстично през тези 112 години, но психологията и поведението на хората са си останали почти същите. Следователно, когато богатите на емоция и креативни мултимедийни реклами се борят за вниманието на човек на топ нивата от тунела, те объркват клиента, достигнал до критичната точка на вземане на решение. Текстовата реклама влиза в контекста и предлага точно това, от което клиентът се нуждае в момента. Тъй като това е в дъното на тунела, те са фантастично ефективни. Сигурен съм, че мултимедийните и текстовите реклами винаги ще съществуват заедно в един неделим микс. Това е мощно оръжие, придвижващо клиента през дебрите на целия тунел до светлата точка на реалната покупка.


Бил ли сте в България и смятате ли да направите българска версия на Yandex?

- За първи път съм в България, надявам се, че ще имам време да се насладя поне за малко на нейната красота. Освен в Русия Yandex оперира в Украйна, Казахстан и Беларус. В тези страни научихме много и сме готови да разработваме нови пазари, макар че все още подготвяме плановете си. В процеса на маркетингови проучвания искаме да изградим връзки с индустриите на много страни, България определено влиза в списъка ни.


Вие сте пътешественик и изследовател, колко държави сте посетили и кои са най-вълнуващите ви приключения?

- Недостатъчно, за съжаление съм бил само в около 20 страни досега, а има толкова много кътчета на планетата, които искам да видя. Това, което най-добре се е запечатало в паметта ми, не са конкретните приключения, които не бих нарекъл екстремни. Спомням си за специални места, прекрасни хора и неповторимото чувство да разговаряш с тях и просто да ги наблюдаваш. Глетчерите на Исландия и Норвегия или пустините на Мароко и Аризона добавят доста към моите усещания и представи за света, дори без да се впускам в крайни авантюри. Разговорите с хора от различни култури ми помагат да разбера колко сме различни като индивидуалности, но в същото време сме напълно еднакви като разбиране за вечните ценности. Тази магическа комбинация от колоритни различия и фундаментална еднаквост е това, което привлича един стар пътешественик като мен.


Идват Коледа и Нова година, които за мен са време за почивка и презареждане на батериите. В средата на прословутата руска зима обичам да избягам до някое място, което ще ми предложи съвсем други усещания и емоции. Вече си мечтая за океана, вместо за снега в новогодишната вечер. (растер, в някакъв елемент)
Новогодишно пътешествие със Себрант в Мароко

Приятно е да съзерцаваш от балкона на хотела побелелия от бурята прибой на вълните и да слушаш монотонния глас на Атлантика. Мрачното и сиво небе над океана ни напомня, че все пак е зима, а януари, дори и в Мароко се опитва да бъде суров. Щастлив съм, защото откраднах 10 дни от суровата московска зима, за да се насладя на топлината на юга. Започнах разходката в Маракеш още в утринния здрач и бързо се озовах до високия Атлас, сред странни пясъчникови гори. Розовите и жълтите назъбени склонове на планината бяха озарени от синьото небе. Пътеводителите казваха истината - най-пленителната част на Маракеш са неговите стари стени, осеяни от дупки и спирали.


Медина пък е древна градска част, лабиринт от проходи и преходи, улици с непроизносими имена. Думата Вавилон сама изплува в съзнанието ми. Колоритна, шумяща и кипяща тълпа, която още от първите секунди някак ти внушава усещане за доброжелателност и веселие. Градът въздейства мощно на всички сетива. Слухът ми улавяше всевъзможни езици: френски, арабски, немски, полски, английски, руски, холандски, португалски, испански'85 Чуваше се и шумът от разни двуколесни превозни средства, примесен с много смях и кипене на мазнина, в която се пържеше нещо.


Далечните вопли на богомолците от минаретата бяха озвучавани от звън на стъкло и сребро. Обонянието ми беше изпълнено от сладникав портокалов аромат и мирис на прясно обработени кожи. Разностилието бе поразяващо: от джинсови костюми до покритите изцяло в черно жени, спазващи най-консервативните традиции на исляма. Всевъзможни съчетания на хиджаб и европейски дрехи. И никой не бе дори леко пийнал - нещо непонятно за пазарите в Русия. (растер)

Любовта към орнаментите, детайлите и финтифлюшките превръщат интериорите на дворците и ресторантите в интересно място за разглеждане. Но след доза Маракеш трябва да се върна в курортния крайокеански Агадир и да се насладя на мекия вятър на Атлантика.