Special Weekly

Men Follow

Британският флот - на ваше разположение

ldquo;Яхтите са прекалено изгодна възможност, за да бъде пропусната с лека ръкаrdquo; - казва Маккей, шеф на частната отбранителна компания Flagship Training Ltd. Затова 63-годишният моряк с розова вратовръзка и отлично скроен костюм пътува доста често с мерцедеса си покрай огромните хангари на британския военноморски флот към тренировъчната база.


Идеята да въведе ред в яхтената индустрия хрумнала на Маккей преди година и половина, когато бил на Лазурния бряг. Там той за първи път попаднал на борда на луксозна яхта. Богатата, украсена с вишнево дърво 55-метрова красавица, направила изключително впечатление на моряка. Липсвал й само екипаж, който да умее да се справя с лошото време и извънредните ситуации по време на плаване. След като загубил няколко месеца в изучаване на други яхти и оглеждане на пристанищата, Маккей установил един стряскащ факт - екипажите на луксозните съдове се състояли не от моряци, а едва ли не от хора, взети ldquo;от улицатаrdquo;.


След като се върнал в Портсмут, бившият комодор представил на компанията си и на флотското Командване бизнес план. Комодор Марк Даркин, прессекретар на британския военен флот, отказал да прави изявления по повод новата школа, но заявил, че институцията ще ldquo;си сътрудничи тясноrdquo; с Flagship с цел ldquo;получаване на доходи, които могат да се вложат в наши учебни обектиrdquo;. Според условията на подписания контракт компанията взима 40% от таксите за учебните курсове, а останалата част постъпва в бюджета на военноморския флот. Занятията се провеждат на историческата база на кралския флот в Портсмут.


Благодарение на ръста на богатството на милиардери от типа на Абрамович суперяхтите (с дължина над 30 м) в океана са станали много повече от корабите в кралския флот. През 2007-а на вода са спуснати 253 яхти, съобщава Yacht Report. ldquo;Тези съдове са толкова големи и сложни, че за тяхното обслужване са необходими повече моряци от тези, с които разполагат британските военноморски силиrdquo; - смята Маккей. Затова Flagship Training, която помага на флота да печели пари чрез своите тренировъчни обекти за сметка на трети страни, неотдавна назначи Маккей на нова длъжност. Сега той се занимава с програма за ldquo;комплексно обучениеrdquo;. Инструктори обучават екипажите на яхти да потушават пожари, учат ги на подводна навигация, както и да сгъват правилно салфетките.


Освен всичко друго програмата включва уроци по оцеляване на морски съд, попаднал в беда. Но не всички знания на военните моряци са подходящи за цивилни. Все пак една суперяхта едва ли би станала обект на химическа атака.


Неотдавна седмичния курс за гасене на пожари в Портсмут премина и Ричард Бридж, капитан на принадлежащата на Абрамович Ecstasea. След като се озова в отряд на военни моряци, 44-годишният шкипер смени джинсите с жълт огнеупорен комбинезон и сложи гумена маска, както и 11-килограмова кислородна бутилка. Няколко минути по-късно се наложи той и флотските курсанти да се справят с учебен пожар. Тренажорът, в който се развиваха действията, наподобяваше коридорите, машинното отделение и каюткомпанията на боен кораб. ldquo;На капитана на шикозна яхта не се налага да се сблъсква с подобни ситуацииrdquo;, заяви след обучението Бридж. Шкиперът беше поразен най-много от готовността на другарите му в обучението да спасят на всяка цена бойния кораб. По думите на Бридж капитанът на яхта може да изостави съда, за да спаси пътниците.


Адаптацията на флотската подготовка към нуждите на богатите повдига и други въпроси. Например моряците знаят за опасността от употребата на алкохол, но нямат опит в осигуряването на безопасност на шумните морски вечеринки. В такива случаи се смесват няколко неща едновременно ndash; капризни богаташи, скъпи мебели, пожароопасен алкохол и цигари. ldquo;Размотаванeто на пожарни шлангове върху копринени килими едва ли ще изглежда добре. Маркучите не са подходящи и за гасене на горящи роялиrdquo;, обяснява Маккей. Според него в бъдеще най-вероятно Бридж ще поеме командването на неотдавнашната придобивка на Абрамович ndash; яхтата Eclipse, която още не е спусната на вода. Дължината й ще бъде над 150 метра, което ще я нареди сред най-големите яхти в света.