Special Weekly

Men Follow

Автошедьоври за 67 млн. долара

S 250 7a600f75 0a98 41df af1e 8b100a3bc4c8
S 250 f74a99f2 e6c6 4bac a9bf c7222c1efff5

Петдесет и седем години автомобилна история и дизайн. Двадесет и пет от най-добрите спортни и състезателни автомобили на всички времена, включително и легендарни модели на Porsche, Ferrari, иконичният Jaguar XJ220 1993, плюс последното творение на Енцо Ферари, подарено на покойния папа Йоан Павел Втори. Всичко това бе събрано в уникална сбирка на анонимен колекционер от Флорида. Автомобилните произведения на изкуството бяха продадени на търг в Sotheby's за рекордните 67 млн. долара.

На най-висока цена - 17.6 млн. долара, бе продадена една историческа кола - 1964 Ferrari 250 LM. Става дума за чистокръвен състезателен автомобил, който предизвиква душевни вълнения и оживява сетивата не само на водача, но и на зрителя, независимо дали е паркиран пред моравата на някой палат, или реве с главоломна скорост по завоите на пистата. Видният автомобилен историк Марсел Масини неслучайно отбелязва: "250 LM е една от най-зрелищните спортни коли с централно разположен двигател, конструирани някога". Майсторите от Скалиети наистина са "увили" каросерията около шасито по невиждан начин. Резултатът е по-нисък от метър автомобил, който обаче е лъскав, агресивен и провокативен за конкуренцията. В 12-цилиндровия двигател са заложени 320 к. с., скоростната кутия е петстепенна и автоматична, предаването е на четирите колела, а спирачките са дискови. Все параметри, уникални за времето си.

Автомобилът, известен като "шаси 6107", е не по-малко специален. Това е 24-ата кола от общо 32-те произведени Ferrari 250 LM през 1964 година. Първият й собственик Стивън Ърли бил известен организатор на автомобилни състезания, но използвал уникалното яркочервено возило като градска кола по булевардите на Калифорния. Две години по-късно, за да не привлича излишно вниманието на полицията, Ърли я пребоядисал в цвят тъмносин металик, а след това продал уникалното Ferrari на предприемача Крис Корд за по-малко от 15 хил. долара. Бижуто се задържало твърде малко при новия си собственик, защото той се оказал алергичен към фиброво стъкло, а точно от този материал е направено купето.

Спортната кариера на "шаси 6107" започва, когато тя попада в ръцете на еквадорците Гилермо Ортега и Фаусто Мерело. Дуетът се състезава за отбора  Raceco и буквално за часове екипира автомобила за "24 часа на Дайтона", където "ферарито" е изпреварено единствено от прототипи и завършва на 8-о място в крайното класиране и на първо в класа си. След няколко години надпревари в Южна Америка Ferrari 250 LM се озовава в Англия при колекционера Стивън Пилкингтън, който е удивен, че по колата няма и следа от ръжда. През 1983 г. "шаси 6107" е препродадено на известен японски колекционер, а на километража му са навъртяни едва 10 000 мили.

Поредният уникат 1998 McLaren F1 LM намери своя нов собственик срещу "скромните" 13.75 млн. долара. Това е най-високата цена, плащана някога за McLaren. Вероятно харчът си заслужава, защото компанията е произвела само два автомобила със състезателни настройки за участие в рали "Льо Ман". McLaren F1 LM е искрящо оранжев и, забележете, триместен.  Седалката на водача се намира по средата, а пътниците са разположени от двете му страни, за да се насладят максимално на екшъна от надпреварата. Усещането е, сякаш се возиш в болид от "Формула 1", тъй като McLaren F1 LM ръмжи с 680 конски сили.

А какво ли е усещането да се качиш в автомобила на Негово Светейшество папа Йоан-Павел Втори? Това ще разбере щастливецът, който се е изръсил с 6.05 млн. долара за творението на Енцо Ферари. Спийдърът е наречен на създателя си - 2005 Ferrari Enzo, и е 400-стотната и последна кола, сглобена лично от легендарния автоконструктор. Тя е сред много малкото творби на Ferrari, решена в традиционния за тима от "Формула 1" яркочервен цвят. Технически 2005 Ferrari Enzo е перфектна. Двигател от 660 к.с. и 5998 куб.см, 65-градусов V-12 двигател с Bosch Motronic система за управление и електронно впръскване на горивото, шестстепенна електрохидравлична компютърно контролирана скоростна кутия, ограничено приплъзване на диференциала и тракшън контрол, преден и заден мост с двойни носачи, четириколесни вентилирани карбоново-керамични дискови спирачки и атрактивен заден спойлер от въглеродни влакна.

Сред останалите шедьоври от великолепната колекция се откроиха - 1959 Ferrari 250 GT LWB California Spider, 1994 Ferrari F40 LM продаден за 3.3 млн. долара, както и 1967 Ferrari 275 GTB/4. За Koenigsegg CCXR, станал популярен от блокбъстъра "Бързи и яростни", бяха платени 825 хил. долара.

Четете още

Банкеръ Weekly
Следователят Бойко Атанасов

В ход ли е "опраскването" на Цацаров

Главният прокурор е изправен пред най-тежкия скандал от началото на мандата си Още »
Банкеръ Daily

Държавата на убийствената истина

Шефът на митниците Ваньо Танов си отиде при съмнителни обстоятелства подобно на Мишо Бирата. Още »
Банкеръ Weekly
тренд

Банковите служители бягат при фирмите

Най-високо платеният сектор вече се срина до третото място. Още »