Special Weekly

Men Follow

Предизвикателствата правят живота интересен

Заместник изпълнителният директор и член на управителния съвет на ЗАД "Виктория" - Юри Копач, пред Special:

S 250 66d85ade 9c41 4d4d accb d55af5da9cf6
S 250 5264298e c538 48ab 8767 e8acb1fc8759

Юри Копач е един от основателите на ЗАД "Виктория", която е сред лидерите на застрахователния пазар вече 12 години. Завършил е Висшия икономически институт "Карл Маркс" (сега УНСС) и квалификационен курс за топ мениджъри към Икономическия институт при Австрийската федерална стопанска камара. Бил е заместник-кмет на Бургас по финансово-икономическите въпроси, както и член на Съвета на директорите на Свободна безмитна зона Бургас. От 1997-а Копач е главен директор на ДЗИ Бургас, а три години по-късно вече е директор на "Автомобилно застраховане" в Централното управление на ДЗИ и член на съвета на директорите на компанията. От 2002-ра е директор "Автомобилно застраховане" и член на съвета на директорите във "Виктория". Копач изпълнява и други ръководни длъжности в управителния съвет на Гаранционния фонд и Комисията по автомобилно застраховане към Асоциацията на българските застрахователи. През 2012-а Копач става заместник-изпълнителен директор на "Виктория".

Г-н Копач, в застраховането сте от над 15 години. Кои са най-важните закони в този бизнес?

- На първо място е коректността към клиента, която във времето винаги носи възвръщаемост. Другото е хъсът за работа, желанието да се докажеш и професионализма. Много разчитам на коректните взаимоотношения с другите застрахователни дружества. Уважавам много своите колеги - затова във времена, в които много неща ни разделят, винаги е по-добре да сложим кадифените, а не боксовите ръкавици и да станем съпричастни към една или друга идея. В трудното ни всекидневие трябва да търсим общото, позитивното, градивното начало.

Кое е най-рисковото решение, което се е налагало да вземете?

- В живота винаги има моменти, в които се налага да се вземат рискови решения. Правил съм го много често. Самото създаване на "Виктория" бе огромен риск, тъй като всеки един от нас тогава можеше да отиде на много по-спокойна работа. Няма да забравя как в началото нямахме никакви клиенти. Никой не ни познаваше като "Виктория", не знаеха кои сме и откъде идваме. Спомням си един от първите ни клиенти. В първата ни работна седмица отидохме при един бизнесмен с голяма транспортна компания. Започнах да презентирам нашето дружество, акцентирайки върху това, че то се управлява от хора, излезли от най-добрата школа - ДЗИ. Докато го убеждавах, че сме подбрани професионалисти със знания и умения, бъдещият ни клиент ме прекъсна и каза: "Като че ли това трябваше да са моите думи!" Бързо отговорих, че просто съм изпреварил мисълта му. Впоследствие започнахме стабилно бизнес партньорство. Той ни се довери, макар че нямаше какво да покажем "черно на бяло".

Лично аз съм почитател на умерения риск. Сериозните предизвикателства правят живота ни по-интересен, но винаги трябва да имаш едно наум какво биха загубили хората, за които отговаряш, както и семейството ти. Фактът, че съм роден в Бургас, а съм дошъл тук, в София, сам по себе си беше един голям риск. Започнах от сравнително ниска позиция в ЦУ на ДЗИ и постепенно се издигнах в йерархията до директор "АЗ" и член на борда на директорите. За съжаление в живота винаги съм вървял по трудния път. Когато станах заместник-кмет на Бургас, също бях минал по цялата стълбичка - през специалист, главен експерт, и.д. началник на отдел и нагоре. Както се казва, може би щеше да е по-лесно, ако имах "вуйчо владика", но не се оплаквам.

Общозастрахователният бизнес за пръв път от пет години насам отчете ръст на приходите. На какво се дължи съживяването на бранша?

- Пикът в общото застраховане бе през 2008-а. След това последваха няколко сравнително тежки години главно заради кризата, която ни налегна във всички сектори на икономическия живот. За миналата година застрахователният пазар отчете ръст, защото една значителна част от стопанския елит се отърси от усещането за криза и започна да мисли в перспектива. Лекото съживяване в икономиката се отрази и върху общото застраховане. Разбира се, акцентът ни винаги е върху автомобилното застраховане, защото потребителите първо застраховат колите си, а след това всичко останало. Трябва да работим заедно, за да подобрим застрахователната култура на хората. Още повече че природните бедствия напоследък зачестиха твърде много и всеки трябва да помисли как да съхрани здравето, дома и вещите си по най-добрия начин. Заедно с медиите като наш партньор можем да помогнем много на българина да разбере какви са плюсовете на застраховането. То не бива да се приема само като финансово бреме и да се ограничава единствено до задължителната застраховка "Гражданска отговорност" и евентуално "Автокаско".

Две поредни години ЗАД "Виктория" печели приза "Любима марка" на потребителите в категория "Застрахователи". Имате и най-висок пазарен ръст за 2013-а. Как успяхте да постигнете това?

- Както вече споменах, работим с много амбиция и хъс. Най-важното е да сме коректни към клиентите. Хората го усещат и много от тях се насочиха към нашата компания, защото са чували от познати, че сме коректни както при сключването на полиците, така и при ликвидацията на щетите. За всеки е особено важно, когато има проблем, да бъде обслужен бързо, качествено и коректно. Мотото на компанията ни е: "Приятелят до теб", тъй като разчитаме клиентът да ни приема за приятел, особено когато се е стигнало до материални или нематериални щети. Във "Виктория" започнахме с 20 човека, а сега вече имаме над 300 служители. Само 12 години след създаването си ЗАД "Виктория" вече е част от Generali Group - един от световните лидери в застраховането.

Разкажете ни нещо повече за специално разработения за Вашите клиенти пакет "Автогрижа"?

- Пакетът "Автогрижа" е създаден специално за всички наши настоящи и бъдещи клиенти. Чрез оценка на индивидуалните потребности на всеки клиент ЗАД "Виктория" осигурява защита за автомобила и пътуващите в него лица срещу всички рискове на пътя. Пакетът "Автогрижа" включва в себе си пет вида автомобилни застраховки - "Каско", "ГО" на автомобилистите, "Асистанс за България", "Асистанс за Европа" и "Злополука на лицата в МПС". Неслучайно слоганът на този автомобилен пакет е "С грижа за Вашия автомобил". Всеки клиент може да направи своя избор за индивидуална или комбинирана полица. Колкото повече видове застраховки от пакет "Автогрижа" сключите за вашия автомобил, толкова по-ниска е премията (цената).

Предлагате и полици в сферата на медицински грижи. Какво представлява тя?

- Да, наистина най-новата ни застраховка е Медицинската (здравна) застраховка. По нея се обезпечават разходите за лечение от злополука или заболяване, настъпили през срока на договора. Финансовото обезпечаване се извършва или чрез възстановяване на разходите на застрахованото лице, или чрез директно разплащане с лечебните заведения. Най-голямото й предимство е, че се сключва на модулен принцип и клиентът сам избира вида и нивото на застрахователното покритие. По тази причина и слоганът на медицинската ни застраховка е "Здравна застраховка в ЗАД "Виктория" = Медицински грижи по твой избор!".

Кои са предимствата на комбинираната застраховка ДОМ?

- За спокойствието и сигурността на дома на всеки от нас при настъпване на непредвидени събития ЗАД "Виктория" предлага комплексна застрахователна защита в лицето на застраховка чрез полицата "ДОМ". Застраховката комбинира най-често търсените покрития от клиентите - "пожар" и "кражба чрез взлом", и предлага гъвкави решения съобразно индивидуалните потребности и изисквания на клиентите. Лесното и бързо сключване на застраховката, различните варианти за избор на подходящо покритие, обезщетяването на вредите в пълен размер в рамките на застрахованата сума, без прилагане на подзастраховане, и атрактивните цени на различните пакети я правят предпочитан продукт от клиентите. Застраховката може да се сключи и онлайн, без да се налага да напускате дома или работното място.

Бихте ли разказали нещо повече за семейството си?

- Със съпругата ми Росица сме женени повече 30 години. Тя живее в Бургас, но благодаря на Бог семейството ни е здраво и сплотено. Както се казва, зад всеки успял мъж се крие по една силна жена. Дъщеря ми Ина в момента гледа една прекрасна внучка. Малката красавица се казва Виктория и е на три години. Ина също е тръгнала по моя път и влезе в застрахователния бизнес. Зет ми Ангел също работи в сферата на финансовите услуги, но в банковия сектор.

Били сте вицепрезидент на ОФК "Черноморец", пазите ли още любовта към футбола?

- Биографията ми по волята на съдбата е пъстра. Бил съм член на УС на баскетболен клуб "Черноморец", на борда на Свободната безмитна зона, както и член на ръководството на Съюза на културните дейци в Бургас. Участвал съм в много интересни проекти, един от които бе общинският футболен клуб "Черноморец". За активното си отношение към бургаския обществен и стопански живот през 1997 г. бях номиниран от местните медии за "Мъж на годината" на гр. Бургас.

Но да се върнем към ФК "Черноморец". В община Бургас заедно с общинските съветници търсехме вариант, с който да укрепим "Черноморец" след изпадането му във "В" група. Футболът ми е слабост, а и покойният ми дядо Кирил Киров е бивш футболист на "Ботев" - Бургас, сега "Черноморец". Затова в критичния момент се събрахме, за да измислим начин как да помогнем на един от най-старите клубове в България. Не можахме да намерим бизнесмен, който да застане зад проекта, тъй като ставаше дума за много пари. И решихме заедно с управителния съвет на "Черноморец" да създадем общински клуб, който в значителната си част да бъде издържан от кметството. Благодарение на тогавашните общински съветници ние първи в България заработихме по този модел, който действаше в ОФК "Београд". Искахме и да рекламираме тази форма на собственост, защото клубовете ни бяха много зле откъм финансиране и се издържаха главно от бизнесмени ентусиасти. Дойде незабравимата 1994-а с "пиянството на един народ", предизвикано от успехите на националите ни в САЩ. Целият град се събираше пред общината и викаше за нашите. Бяха уникални дни на еуфория, незабравими мигове на щастие и сълзи на радост.

Използвахме високия емоционален заряд и възкресихме "Черноморец". Няма да забравя, че със световния шампион по борба Янчо Патриков (мир на праха му) бяхме поканили треньора на "трикольорите" Димитър Пенев на мач на "Черноморец" и когато той влезе на стадиона, всички като един станаха да ръкопляскат. Такова нещо не бях виждал. Освен Пенев почетни граждани на Бургас станаха Йордан Лечков и Златко Янков, който си е бургазлия.

Впоследствие "Черноморец" стана професионален клуб. Общината и сега помага до известна степен, но за съжаление всичко е въпрос на финанси.

Остава ли Ви време за хобита, как релаксирате от напрегнатото всекидневие?

- Освен футбола, може да се каже, че хобитата са ми волейболът и баскетболът, тъй като съм тренирал тези спортове. Но футболът е нещо повече от спорт - страст, магия, друг начин да погледнеш на света. Предпочитам да почивам на нашето Черноморие, най-вече в Бургас. Обичам родния си град и ценя уникалната атмосфера с дъх на море, слънце и все по-далечния аромат на смокини. Морето е един голям отдушник, всеки уикенд пътувам натам. Разбира се, влече ме и планината, особено Родопите. Българската природа е сред най-красивите. Харесвам много и Италия, с нейната история, природа и отлична кухня.

Как избрахте светеца, който закриля Вашата компания ?

- Всяка година събираме всички служители на компанията на празника на свети Димитър, който е патронът на нашето дружество. Историята е, че няколко месеца след като открихме компанията, искахме да направим курбан за здраве в Троянския манастир. Игуменът обаче категорично заяви, че трябва да дойдем на 26 октомври, когато е патронният празник на свети Димитър. Така светецът сам ни избра, ние го почитаме, а негови икони можете да видите в почти всяка стая в централата, както и в регионалните офиси на компанията. На всяка годишна среща на дружеството ние се явяваме и меценати на българското изкуство, тъй като каним наши певци и музиканти. Подпомагаме ги. Почти няма изпълнител или комик, който да не ни е гостувал. От няколко години спонсорираме прояви и на БГ Радио, което е показателно за отношението ни към родните творци.