Special Weekly

Me & You

Традиция, съвършенство и непрекъснат стремеж

Уникално е да интервюираш председателя на борда на Audemars Piguet в една малка, скромна стая, която бе единствената свободна през този ден, с удивление споделя Ирена Комитова


Мадам Одемар, през последните няколко години Audemars Piguet стана известна марка в България. Моля, кажете ни кои са ценностите на този бранд? Какво го прави специален?


- Audemars Piguet е основана през 1875 г., така че ние вече имаме дълга история. Произвеждаме сложни часовници и се гордеем със сериозните си познания в часовникарската индустрия, особено във високия сегмент. Винаги дефинираме нашата стратегия с три думи - традиция, съвършенство, стремеж. Всичко, което правим, трябва да отговаря на тези три дефиниции, иначе просто не го правим.


Кажете ни нещо за себе си. Вие сте от семейството на основателите.


- Аз съм четвърто поколение Одемар. Моят прадядо е основал компанията заедно с г-н Пиге. Всъщност дълго време се занимавах с журналистика.


Очаквахте ли да застанете начело на компанията?


- Не, 24 години бях журналист във всекидневник в Женева. Харесваше ми много тази професия. Това бе един страхотен живот. През 1992 г. баща ми, председател на компанията, реши да се оттегли, така че аз застанах на негово място. Приключих с журналистиката, защото не можех да върша и двете неща.


Като професионален журналист пишехте ли за часовници?


- Не, моята специалност бяха външна политика и икономика. Преди да стана член на борда, само от време на време пишех за часовникарство.


Какъв часовник носите днес?


- Това е Millenary Skylit - един много красив часовник. (б.а. - вероятно малцина знаят, че именно този часовник е направен по дизайн на една талантлива млада българка, Елена Стефанова.)


Доколко се включвате във всекидневната работа на Audemar Piguet?


- Като председател на борда не навлизам в детайли в мениджмънта на компанията. От мен се изисква по-скоро да се фокусирам върху стратегията, контрола и организацията на компанията. Оперативният мениджмънт отговаря за продуктите.


Искате да кажете, че те никога не се консултират с вас?


- Ние знаем основните линии - в кои посоки се развиват те, но ние не решаваме какво да произвеждаме или да не произвеждаме.


Трудно ли е в тази индустрия да си независима компания?


- Не бих казала, че е трудно. За да си независим, трябва да имаш воля и ресурси. За щастие ние имаме и двете. Нямаме огромни ресурси, но имаме други предимства, например: гъвкавост, можем да вземаме решения доста бързо, разполагаме с много креативни хора. Много от нашите млади специалисти истински харесват и оценяват факта, че работят в семейна фирма, а не в публична компания. Винаги мислим в дългосрочен план.


Вчера говорихте с много страст за фондацията на фирмата. Кажете малко повече за нея.


- Започнахме я, когато за околната среда се знаеше много малко - през 1992 година. Работим за опазването на световните горски масиви и за образоването на децата относно околната среда. До момента сме осъществили над 60 проекта в 30 страни. Учим хората как да живеят с гората, без да я унищожават. Заедно с децата сме засаждали дървета. Помагаме на хората да имат ноу-хау за гората.


Audemar Piguet и предизвикателствата на бъдещето?


- Въпросът е да намериш правилния продукт от гледна точка на дизайн и технология. Трябва винаги да си една крачка пред пазара, а не да го следваш.


Останах много очарована от експозицията на бижутата. Това ново бизнес звено ли е?


- За нас е традиция да правим висока бижутерия. В много ограничени серии, разбира се. Правим ги, за да покажем, че можем. Сега например имаме няколко бижута към колекцията Millenary.


Някога създавали ли сте само една бройка от нещо?


- Да, но в миналото. Не и през последните години. Не мога да си спомня за такова нещо. Ако сте готови да платите и искате нещо много специално, което не можете да намерите в нашите колекции, ще ви го направим. Но ще е изключително скъпо, ще отнеме доста време - някъде около пет години, така че ще трябва клиентът да е готов да чака.


Имате ли някаква специална мечта?


- Искам компанията ни да става все по-успешна. Искам да запази специалната си, специфична култура.


Знаете ли нещо за България?


- Не много, не съм била в България. Знам, че вие сте страната на розите и че имате много добри певци.


За нас ще бъде чест, ако в следващото си пътуване посетите България.


- Много ви благодаря за поканата.