Special Weekly

Me & You

Специални коли за специални хора

Бронираните автомобили имат над 100-годишна история. Най-първите били с военно предназначение. След това се появяват цивилни версии за държавни глави, политици, бизнесмени и... гангстери. Днес специалните возила все по-често присъстват в автопарковете на новобогаташите, на шоумените и други истински и измислени представители на елита.


Легендарният мафиот Ал Капоне е сред първите в САЩ, които си поръчват защитен автомобил. През 1928-а той се сдобива с луксозен, свръхмодерен 16-цилиндров Cadillac 341 срещу рекордните 30 хил. долара. Дебелината на бронята му е 6.3 мм, а бронираните стъкла са оборудвани с амбразури. Задният прозорец се свалял лесно, за да улесни охраната му при стрелба. Автомобилът бил снабден и с цял оръжеен арсенал, скрит в специални тайници. Като цяло теглото му закръгляло солидните 3.5 тона. Но и това не е всичко. Возилото разполагало с множество приспособления за защита при нападение и преследване.


След като гангстерът е осъден за неплатени данъци, ексклузивният Cadillac бил конфискуван заедно с цялото му имуществото. Автомобилът обаче не останал за дълго в гаража. На 15 февруари 1933-а, по време на официално посещение на президента Франклин Рузвелт в Чикаго, колата му била обстрелвана от безработния емигрант от Сицилия Джузепе Зангара. Държавният глава не пострадал, но кметът на града, който пътувал с него, бил ранен смъртоносно. След този инцидент службата за сигурност започва да използва бронирания автомобил на Ал Капоне за пътуванията на Рузвелт.


Днес на пазара на бронирани моторни превозни средства се открояват два основни сегмента: автомобили от представителен клас и джипове. Обикновено те не се различават по външен вид от другите, но ако се наложи, се превръщат в непробиваеми крепости.


Бронирането на автомобилите се извършва в самия завод или допълнително. При заводското брониране всички защитни елементи се монтират още в процеса на сглобяването. Този начин е за предпочитане, тъй като от самото начало техническите характеристики на автомобила са различни от стандартната версия. Той предвижда подсилени детайли като скелет, шаси, спирачна система и агрегати, които са адаптирани към увеличената маса на машината. Друга екстра на заводското брониране е, че теглото на колата остава по-ниско. Евентуалният ремонт обаче е свързан със сериозни разходи за резервни части, произведени по поръчка.


Когато бронирането се извършва допълнително, автомобилът трябва да бъде разглобен, брониран и отново сглобен. Хубавото е, че в този случай клиентът може сам да избере от какъв вид и с каква дебелина да бъдат защитните материали. Лошата новина е, че теглото на машината неизбежно нараства, което се отразява на неговата скорост и маневреност.


Според европейските стандарти нивата на защита на бронираните автомобили са осем и се обозначават с латинската буква В. Равнищата В6 и В7 спасяват живота на пътниците при обстрел с автомат и със снайпер. Най-високата степен - В8, трябва да издържи на обстрел с едрокалибрен снайпер.


Обикновено в подобни подвижни крепости се движат специални пътници, които се нуждаят не само от сигурна защита, но и от подобаващ комфорт. Впрочем вътрешният дизайн може да бъде изцяло съобразен с вкусовете и предпочитанията на собственика си. Най-често купето е обзаведено с две двойки срещуположни седалки. Те са снабдени със специални анатомични възглавници, тапицирани с фина кожа. В интериора няма нито един детайл от пластмаса - всичко е изработено от хром, месинг и скъпи видове дърво. Сред задължителните глезотии са телевизор, компютър с ИНТЕРНЕТ връзка, бар и хладилник. В някои лимузини дори е предвидена малка табуретка за обслужващо лице.


Като стана дума за специални пътници, такива преди всичко са държавните мъже. След разпадането на Съветския съюз вкусовете на високопоставените руски политици бързо се промениха. Борис Елцин се настани в салона на Mercedes Pullman 600 - марка, която предпочита и сегашният премиер Владимир Путин. Автомобилът наистина си го бива - надежден, мощен, добре защитен. Макар интериорът му да не е излишно разточителен, оборудването му е свръхмодерно и включва дори система за спътникова навигация.


Бившият американски президент Джордж Буш-младши пристига за инагурацията със специално произведен за случая 8-тонен Cadillac DTS. В момента обаче най-нашумялата бронирана кола в САЩ е звярът на Обама. Конструкцията на кадилака на американския държавен глава е заимствана от камиона GMC Topkick и може да устои на всякакво нападение, включително и с химическо или биологично оръжие. Бронираната врата на звяра тежи колкото вратата на Боинг 757. Гумите със специална броня от кевлар продължават да се движат дори след пряко попадение на противотанков снаряд, а стъклата с дебелина 13 см са непробиваеми за всякакъв вид автоматично оръжие.


Британската кралица Елизабет Втора се вози в единствената Bentley State Limousine със защита от ниво В7. Любопитно е, че стъклата на лимузината не са тонирани, за да могат поданиците да виждат своя монарх. Интериорът на купето е в сиво и синьо.


Служебният транспорт на германския канцлер Ангела Меркел е 4-тонен Volkswagen Phaeton Lounge, който тя е наследила от своя предшественик. Максималната скорост, която развива двигателят с мощност 420 коня е 250 км/ч. Автомобилът е сравнително леко брониран, не разполага с особени екстри и е твърде скромен според европейските стандарти.