Special Weekly

Me & You

"Оскар"-ите - тайната на щастливия бранд

Той е висок 21.6 см и никога не е променял визията си. И теглото му си остава едно и също - точно 3.85 килограма. В началото е бил от позлатен масивен бронз, но с времето, по-точно след Втората световна война, е свикнал да се появява покрит от позлатен метал британий. За негов първообраз е "регистриран" режисьорът, сценаристът и актьорът Емилио Фернандес, който позирал без дрехи, за да вдъхнови раждането на най-мечтаната филмова статуетка.

Годината е 1930-а, някъде в Калифорния, САЩ. Виждайки гологлавата фигура ала Емилио Фернандес, библиотекарката и изпълнителен директор на Академията за филмовите изкуства и науки Маргарет Хелис възкликва: "Прилича на моя чичо Оскар!" "Академиците" обаче трудно легализират псевдонима, с който днес са известни най-важните награди в света на киното. Само година по-рано - през май 1929-а, в банкетната зала на хотел "Рузвелт", Холивуд, САЩ, са връчени първите статуетки на новосъздадената Академия за филмово изкуство и наука. Нейните 230 членове учредяват приза - "Награда за заслуги на Академията", за най-добрите филми, произведени през 1927-1928 година. Претендентите за отличието не са особено изнервени, защото имената им са оповестени три месеца по-рано. Банкетът е за 270 гости. Билетите струват пет долара. На вечерята сервират филе от калкан, а цялата церемония по награждаването отнема пет минути.

Едва след раздаването на шестите награди на Академията колумнистът Сидни Сколски оповестява в статията си, че Катрин Хепбърн е получила своя първи "Оскар" за най-добра актриса. За гражданствеността на "Оскар"-ите допринася и Уолт Дисни, който употребява псевдонима в речта си през 1934 г., когато приема статуетката за "Трите прасенца". Въпреки че наименованието бързо добива популярност в пресата, Академията го официализира чак през 1939 година.

Десетилетия по-късно статуетките все още се произвеждат в Чикаго от R. S. Owens and Company. Всеки януари те се полират и лъскат в очакване на новите си притежатели. Изработването на 50 скулптури, които приличат на чичото на секретарката Маргарет, отнема между три и четири седмици.

 

Мнозина в Холивуд казват, че през 2013-а е са създадени велики творби и, че не една, а няколко от номинираните ленти е можело да спечелят приза най-добър филм. Но в края на церемонията, голямата награда все пак грабна творбата, смятана за фаворит още от премиерата си през септември - "12 години в робство".
Тази година 3D научната фантастика, трилър и космическа драма "Гравитация", с участието на Сандра Бълок и Джордж Клуни бе най-скъпият филм сред номинираните - с бюджет около 66 млн. паунда. По-малко от 3 млн. паунда са били необходими за създаването на "Клубът на купувачите от Далас" и ако беше спечелила лентата щеше да бъде с най-ниския бюджет сред призьорите за последните 20 години.
Любопитно обаче е, че пет от деветте творби, номинирани за най-добър филм са стигнали до големия екран с помощта на инвеститори, които са извън Холивуд. През последните години тази тенденция се засилва, тъй като все повече студия се опитват да намалят собствения риск при правенето на филми.
Богатият бивш бейзболен играч Джо Нюкомб, например, финансира претендентът за най-добър филм "Клубът на купувачите от Далас". Той застава зад гърба на екипа в последния момент, след като първоначалните инвеститори напускат проекта три дни преди започването на снимките. А забавянето би означавало филма да загуби своята звезда - Матю Макконъхи, тъй като актьорът планирал да участва в друга лента.
След като прочита сценария бизнесменът изважда черната си карта American Express, за да помогне на филма, а след това се свързва с приятели в бизнеса с петрол и природен газ. Така успява да събере 1.6 млн. щ. долара от инвеститори. "Това е забавно, но също е чудесна алтернативна инвестиция за някой, който иска повече, отколкото може да получи от фондовия пазар или от финансова институция", твърди Нюкомб, който предлага на инвеститорите 20 на сто възвръщаемост на вложенията им. До момента лентата е събрала над 24 млн. долара от продажба на билети само в САЩ.
Към категорията на най-големите филмови инвеститори се присъединява и Меган Елисън - дъщерята на главния изпълнителен директор на корпорацията Oracle, Лари Елисън. Тя предоставя средства за "Американска схема" и "Нея". Бил Полад, чието семейство притежава бейзболния отбор Минесота Туинс финансира носителят на приза за най-добър филм "12 години в робство".
Цифрите сочат, че успехът от продажбата на билети в киносалоните и големият бюджет не означават задължително триумф на "Оскарите". Пример за това е филма с пет номинации за Оскар и с над 336 млн. долара приходи от продажби на билети в цял свят - "Вълкът от Уолстрийт". Въпреки участието на звездите Леонардо ди Каприо и Джона Хил лентата не получи нито една от златните статуетки.
От 1990 г. насам лентите с най-високи производствени бюджети са печелили само четири пъти наградата за най-добър пълнометражен филм - "Форест Гъмп" (1995 г.) Титаник (1998 г.), "Гладиатор" (2001 г.) и "От другата страна"  (2007 г.). Най-евтиният филм за последните 25 години, удостоен с "Оскар", е "Сблъсъци" през 2004 г. с бюджет около 7 млн. паунда.

 

За най-добър чуждестранен филм - италианският "Великата красота" на режисьора Паоло Сорентино.
За оригинален сценарий - Спайк Джоунз за "Тя".
За операторско майсторство - Еманюел Любецки, „Гравитация".
За най-добър адаптиран сценарий - Джон Ридли за „12 години в робство".
За визуални ефекти - „Гравитация".
За оригинална музика - Стивън Прайс, „Гравитация".
За песен от филм - Let It Go на Робърт Лопес от "Замръзналото кралство".
За монтаж - „Гравитация".
За дизайн и сценография - „Великият Гетсби"
За звукови ефекти - „Гравитация".
За монтаж на звук - „Гравитация".
За най-добър късометражен документален филм - италианският "Госпожата в номер 6".
За най-добър късометражен игрален филм - датският „Helium"
За пълнометражен анимационен филм - „Замръзналото кралство" на режисьора Крис Бъкли.
За най-добър късометражен анимационен филм - Mister Hublout на режисьора Лоран Уиц.
За най-добър грим и прически - Андрюита Лий и Робин Матюс, „Клубът на купувачите от Далас".
За най-добри костюми - Катрин Мартин за "Великият Гетсби".

 

Годината е 1938-а. Филмовият гигант Metro Goldwyn-Mayer купува правата за заснемането на детския роман на Франк Баум от 1900 г. "Добрият вълшебник от Оз". Бюджетът на продукцията "Магьосникът от Оз" с Джуди Гарланд в ролята на Дороти е в колосалния за времето си размер от 2.777 млн. долара. Година по-късно лентата оглавява боксофисите в САЩ, като регистрира приходи от невероятните за онова време 3 млн. долара. През 1940-а творбата е номинирана в шест категории "Оскар", но в надпреварата за най-добър филм губи от "Отнесени от вихъра". Все пак печели в категорията "Най-добро оформление" и "Най-добра песен" - Somewhere Over The Rainbow  оглавява класацията Топ 100 хитове на столетието.  
През 1949-а "Магьосникът от Оз" е пуснат повторно по кината отвъд Океана и се превръща в най-касовия филм за първата половина на ХХ в., като донася на компанията Metro Goldwyn-Mayer още 1.5 млн. долара. А с помощта на телевизията по-късно продукцията се  превръща в културна революция.
Годината е 2014-а. Тазгодишното - 86-о издание на "Оскари"-те, е отново под знака на "Магьосникът от Оз". Поводът е 75-ата годишнина на американския музикално-фантастичен филм и може би напомнянето за годините на Голямата депресия и мечтите за по-добър живот, далеч не са случайни. Наградите "Оскар" 2014 пък, случайно или не, съвпадат с първите години след най-опустошителната световна финансова криза, сибирските студове, сковали Америка,  втория мандат на Барак Обама и... Зимната олимпиада в Сочи. Точно тя е една от причините пищната церемония да се измести за 2 март. Другата, официална причина, е, че от тази година наследниците на чичо Оскар имат нов адрес в Холивуд - "Долби Тиътър". Последният им домакин, "Кодак тиътър", обяви банкрут, въпреки че посрещаше претендентите за най-важните филмови отличия от 2001 г. насам.
През 2012-а телевизия АВС, собственост на Disney, която държи правата върху мегасъбитието, обяви, че кризата е свършила и вече има огромно търсене на рекламно време. Цената на 30-секунден рекламен спот по време на 84-ата церемония е била средно 1.7 млн. долара. За 2013-а числата бележат скок - спотът се е "харчел" между 1.65 и 1.8 млн. долара за половин минута. Това означава, че АВС е "заработила" над 85 млн. долара само за една неделна нощ.
За десет години - между 2000 и 2010-а, рекламодателите са похарчили над 720 млн. долара "в подкрепа" на церемониите. ТВ Аудиторията на "Оскар"-ите също варира. Пикът й от 53.7 млн. зрители е регистриран през 1998-а. Водещ тогава бе актьорът Били Кристъл.