Special Weekly

Me & You

Най-силната дума в продажбите днес е лукс

На визитната ми картичка пише Chief Luxury Officer, казва Ирена Комитова, един от организаторите на конференцията и изложението LUX ONLY. Мисля си, че след 5-годишен опит на българския пазар за луксозни стоки и услуги, след участия в множество специализирани обучения и конференции, след интервюта и срещи с консултанти в областта, имам основания nbsp;bdquo;да си присвояrdquo; тази титла. Повечето хора не прочитат какво пише под името ми на визитната картичка. Малцината, които го правят възкликват с усмивка и изненада..., а аудиторията в Станфорд Юнивърсити на представянето ми за България изръкопляска на новосъздадената позиция. Вероятно и те са на мнение, че...


В началото бе ново, new, neu, nuevo, nouveauhellip; - най-често използваната вълшебна думичка в продажбите. После се нареждаха bdquo;сегаrdquo;, bdquo;промоцияrdquo; или bdquo;акцияrdquo;, bdquo;опитай безплатноrdquo;, bdquo;абсолютно безплатноrdquo;, bdquo;разпродажбаrdquo; и bdquo;гарантирано качествоrdquo;. Днес все по-често и дори задължително ще видите bdquo;луксrdquo; и bdquo;луксозноrdquo;.


nbsp;


Влизам в моно-бранд бутик на летището в Мюнхен и виждам на рафта списание, на което пише: bdquo;Руският език е езикът на луксаrdquo;. Става ми интересно и започвам да го разглеждам, дори се зачитам в статиите. Гледам шоуто на Доналд Тръмп и в една от състезателните задачи чувам термина bdquo;върхът в луксаrdquo; (the height of luxury) . Разглеждам лайфстайл списания на всевъзможни езици и неизменно попадам на следните повтарящи се рекламни послания: luxury and value become one (лукс и стойност в едно ndash; става дума за недвижимости), оff-road luxury (дори не го превеждат на рекламите в България, това е за автомобил 4х4), хибридите стават луксозни (отново автомобил), luxurious travel for luxurious lifestyles (реклама на частни самолети), лукс за котки (!), луксът прекосява Атлантика (хотелска верига), luxury nbsp;edition (отново без превод у нас, в реклама на мобилен телефон), luxury + style (реклама на контейнер за вода), лукс през годините (пенсионен фонд), та дори еколукс и зелен лукс. Скоро и по телевизия TV2 ще видите едно ново предаване bdquo;Клуб Луксrdquo;, което ще ни разказва за лукса и луксозно ще ни разхожда из ежедневието.


Професионалист от бранша коментира явлението така: bdquo;Днес вече всичко стана луксозно. На моменти съм объркан, а друг път се замислям върху все по-широката употреба на термини като bdquo;достъпен луксrdquo; или bdquo;масов луксrdquo;. Това си е оксиморон. Всеки обявява продукта, услугата или предложението си за луксозно. Да, като че ли наистина сме заобиколени от твърде много лукс и вероятно това е причината ESSEC Business School Paris-Singapore да въведе и усилено да рекламира специалност MBA International Luxury Brand Management! (международна магистратура за луксозния бизнес).


Защо ли? Защото в нашето десетилетие да се опитваш да продаваш нещо, като изтъкваш колко различни, допълнителни, отлични, уникални и фантастични качества притежава той е pass. Днес ... продава луксът. Продава статусът. Продават решенията. Продава надеждата. Продава вдъхновението. Продават мечтите. Продават дългите waiting lists.


И достъпността продава. Но луксът продава по-успешно. И с повече печалба, нали? А всичко по средата е в криза. Луксът продава, особено ако става въпрос за дизайнерски хотели. За бранд с вековни традиции. За легенди (и тази дума напоследък страда от прекалена употреба). За ограничени серии. За изключителен дизайн. За неповторими емоции. За екзотични дестинации. За майсторска изработка. И за безупречно обслужване. У нас луксът е най-вече това - обслужване на мига, коректно, точно и с усмивка.


Купувайки лукс, ние, българите, почти винаги имаме нужда от алиби, от оправдание (особено дамите, които не искат да признаят пред своите по-силни половинки колко пари са профукали за поредния луксозен anti-aging крем). Избираме автомобил 4х4 с всички екстри и кожен салон (?), защото през зимата българските пътища са труднопроходими, а техническите новости го правят изключително стабилен и сигурен. Нуждаем се от костюм и обувки, ръчно изработени bdquo;по мяркаrdquo;, защото искаме да направим добро впечатление на клиентите си (за мъжете в бизнеса) или да предизвикаме нечия завист (за жените). nbsp;Подаряваме диамантен пръстен със специална шлифовка и дизайн от Pluzcenik Group, за да покажем на годеницата си колко много я обичаме. Не би било прекалено да заявя, че повечето от най-любимите луксозни продукти на българина днес са преди всичко функционални.


Същевременно също толкова важно при тях е чувството за прогресия и растеж. Преди 20 години, когато пътуването в чужбина беше привилегия на малцина, лукс означаваше да те изпратят в командировка в Източен Берлин. Или да си купиш Renault Saipa. Днес лукс е да имаш записано в договора си, че служебните пътувания ще са бизнес класа, защото това ти осигурява привилегията да се чекираш на отделно гише, багажът ти да има стикер bdquo;priorityrdquo;, а ти да ползваш бизнес-салона на летище София. Утре лукс ще бъде да имаш карта за частния корпоративен самолет, който идва при повикване и ти спестява, освен време, всички неприятни формалности на проверките за сигурност по международните летища.


В една сравнително небогата страна като България да развиваш луксозен бизнес не е лесно. Пазарът е ограничен, клиентите все повече пътуват по света, знаят какво искат и за какво ще дадат с удоволствие парите си, конкуренцията е глобална. При все това аз си мечтая за деня, в който и ние ще имаме своите глобални луксозни брандове, а после ще създадем Асоциация на българската луксозна индустрия и мело ще заявим, че страната ни е луксозна дестинация за туризъм, развлечения, бизнес и стил на живот. Може да стане, убедена съм. Затова организираме прояви като LUX ONLY, за да научим максимално от огромния опит на световните лидери в бранша, да отхвърлим имитациите, да отсеем истинското и да се стремим да развием най-доброто от най-доброто.

Четете още

Банкеръ Weekly

Закон връща у нас дълговото робство

Дава се възможност на синдиците на всяка банка в несъстоятелност сега или в бъдеще автоматично да предявяват претенции към трети, четвърти, пети и неясно още колко по... Още »
Банкеръ Daily

Куче си, куче – и то мършаво!

Малоумната ти "самолетна” декларация в евроатлантическа посока е само върхът на наивитета. Целият ти екзактен наратив е израз на помиярщина, а помиярите не бива да... Още »
Банкеръ Weekly

"Покрусеният" Пеевски

Довчерашният фаворит на три правителства и депутат от ДПС Делян Пеевски се обиди жестоко на държавата и прекрати бизнес начинанията си у нас. В същото време обаче не... Още »