Special Weekly

Me & You

Най-щурите рекламни послания

Една сутрин жителите на Милано стават свидетели на потресаваща и абсурдна гледка. На историческата Via dei Mercanti в сърцето на стария град изскача подводница - сякаш от самите недра на земята. Военният плавателен съд някакси си е проправил път през павираната улица, превръщайки най-близко стоящата кола в купчина ламарини. Любопитната и шокирана тълпа зяпачи вижда как моряците излизат от люка, където ги очакват спасителен екип и пожарникари. Малцина от зяпачите разбират, че става дума за една от най-оригиналните и рекламни кампании, правени някога. Цялата предишна нощ служители на застрахователната компания Europ Assistance IT and Genertel подготвят апокалиптичната гледка, сътворена по идея на агенция M & C Saatchi. Това е промоция на кампанията "Пази живота си!", която трябва да привлече вниманието на потенциалните клиенти към най-непредвидимите рискове около нас. Това е само една от най-щурите идеи на съвременните рекламодатели, общественици или хора на изкуството, които вкарват в употреба огромни макети, графити, човешки тела и всевъзможни артхитринки , за да предизвикат сензационен интерес към творенията или посланията си.

Последните мохикани

Прическите тип "последния мохикан" са последен писък на модата сред голяма част от футболните звезди. Но предприемачът Газми Джоузеф от Флорида успява да направи и пари с впечатляващия си "гребен". "Мохаук Газ" предлага на клиентите си персонализиран билборд от 30-сантиметрова коса, който няма как да остави безразличен нито един минувач. Американецът буквално "използва главата си" за промоции на големи компании или продукти, чиито лога рисува със спрей. Sun Sentinel DeliverLean, Taxes Your Way, Co., Chinaman Media Network и дори Google са сред най-големите му и постоянни клиенти. Тарифата на Джоузеф варира между 500 и 2000 долара седмично. А оригиналният "пънкар" превзе интернет и показа на рекламодателите една неразработена златна мина за нови бизнес послания. "Когато хората ме видят, направо не могат да повярват, че това е истинската ми коса. Получавам много отзиви за творчеството си в Twitter и Facebook. Хората споделят снимките ни и ги коментират оживено", казва Газми. Мечтата му е да работи с най-големите американски компании.

Компания изстрелва астронавти в Ню Йорк

Снимките на астронавти с шлемове и в пълна екипировка, които отмарят в басейните на чичко-паричковци от предградията на Ню Йорк, наистина са оригинални и забавни. Жителите на "Голямата ябълка" видяха космонавти да се возят на ескалаторите в шопингцентър , да пресичат пешеходна пътека на "Таймс Скуеър" и дори да четат вестник, докато се возят в местното метро. Всъщност става дума за промоция на съревнованието, организирано от производителката на мъжки тоалетни принадлежности Ахе, която ще изпрати 22-ма щастливци на суборбитално пътешествие в Космоса. Кампанията е част от празненствата по случай 30-годишнината на легендарната серия козметика Apollo. Специален клип, в който се сблъскват пожарникар и астронавт, пък бе показан на тазгодишния Супербоул. Друга хитра идея на Ахе е реализирана под мотото: "Замини като мъж, върни се герой", а внушението е, че космическите пътешественици в бъдеще ще се радват на далеч по-голямо внимание от страна на нежния пол. Поведението на Axe винаги е било малко "сексистко", тъй като бизнес моделът му е насочен към самоуверените, добре изглеждащи мъже, които си падат по засукани мадами. А в това отношение "космосът е необятен"...

Полярната мечка на "Гринпийс"

Крисфер Кели е името на автора на внушителната полярна мечка на "Гринпийс", която предизвика фурор с разходките си из Лондон. Аурора "се бори" за запазването на Северния полюс такъв, каквато е. Ръчно изработеният модел наистина е впечатляващ - тежи колкото един от прословутите лондонски двуетажни автобуси, главата й е с размера на смарткар. Механичното чудо разчита на 15 мечкари и 30 доброволци, които му помагат да отстоява каузата си. Аурора вече си спечели много фенове с обиколката си из редица градове във Великобритания. Тя дори поведе колоритен парад на природозащитници, които се обявиха за забрана на индустриалните своеволия и срещу разливането на петрол в най-чистите води на планетата. Козината на мечката е изработена от стари корабни платна, върху които са изписани имената на милиони привърженици на благородната кауза. "Най-голямото предизвикателство за мен бе да направя гигантска и правдоподобно изглеждаща мечка, без да използвам истинска кожа", казва Кели.

"Истинската красота" на Dove

Dove продължава кампанията си "Истинската красота" вече почти десетилетие и с всяка изминала година посланията й стават все по-оригинални. Основната идея е да ценим красотата на обикновеното женско тяло, вместо да се прехласваме по гримираните, изящни и безупречни модели, които предлагат в повечето кампании за разкрасяване. Този път Dove пусна своя трактовка на програмата Photoshop, с която всеки ще може да коригира рекламните лица на кампанията по свой образ и подобие или според разбирането си. Например, ако сте "комплексирана" от килограмите и външния си вид дама, може да се превъплътите в облика на модела Адриана Скленарикова или да пресъздадете ренесансовата "гола Маха" в модерен вариант. Много жени се потискат от рекламите, в които непостижимо добре изглеждащи красавици ги подканват да опитат поредния "вълшебен" продукт. Обикновено следва разочарование и пълна липса на прилика с модела от телевизионния екран. Компанията Dove обаче е намерила отговора: "Бъди себе си и се радвай на това, което имаш".

Хитри идеи за "умни" градове

Вместо на традиционните билбордове техногигантът IBM заложи на нестандартната кампания "Хитри идеи за "умни" градове", за да популяризира посланията си. Оригиналното в нея е, че рекламното табло се превръща във функционална вещ с практическо предназначение. Билбордът например може да бъде разработен във формата на автобусна спирка и да ни предпази от пороен дъжд или да се превърне в липсващата рампа върху входното стълбище на често посещавана обществена институция. Или пък да е пейка, разположена на място, където общината никога не би ви предложила седящо място. Концепцията и изпълнението е на добре познатата рекламна къща Ogilvy & Mather France, която отново доказва, че е сред най-креативните в бранша. Очевидно големите градове могат да бъдат и "приятелски настроени" към обитателите си. "Търсехме идея, която да се хареса не само на гражданите, но и на кметовете. За нас външното пространство е място за общуване. IBM винаги е търсела "ползата" на комуникациите - от предоставянето на подходящата информация и факти до образователните умения", посочва творческият директор на компанията Сюзън Уестър.

Писмо в бутилка Solo

Всеки от нас поне веднъж в живота си е мечтал, докато се разхожда край морския бряг, да зърне плаваща бутилка, в чието гърло е сгънато тайнствено писмо. Със зов за помощ или с любовно послание няма значение - тръпката е гарантирана. Този приключенски сценарий вдъхнови производителите на норвежката безалкохолна напитка Solo и пиар агенцията Try/Apt, чийто съвместен проект успя да грабне общественото внимание. Те създадоха гигантска реплика на бляскава оранжево-жълта пластмасова бутилка и без никакво колебание я пуснаха в буйните води на Атлантическия океан. Чудовищното шише е дълго към 10 м, тежи 2.5 т и със сигурност плаши и най-кръвожадните акули. Късметлията, който я намери обаче, ще бъде възнаграден със стекче Solo и с писмо с площ от 15-квадратни метра, в което ще бъдат разяснени детайли около откриването на мистериозно съкровище. Бутилката не е закотвена, но нейните създатели следят пътя й с GPS система, като редовно огласяват данните за движението й чрез Twitter.

Метро-къщата на Target

Обсебените от ежедневния щурм на метрото нюйоркчани все пак бяха изкушени да отделят няколко минутки от ценното си време на една вълнуваща гледка. Става дума за двуетажната кокетна къща с реален размер, "кацнала" в средата на спирка "Гранд Сентръл Стейшън". Рекламната агенция Deutsch LA инсталира временната постройка, за да представи новата линия за домашни декори на хипермаркетите Target. А, както се знае - най-важното за добрия бизнес е подходящото място. И тъй като през оживената метростанция преминават около 500 хил. човека дневно, мнозина от тях се възползваха от "промоцията". Къщата, разположена върху 500 кв. м разгъната площ, бе създадена, за да даде свобода на въображението и да провокира гостите й да се върнат към неизживените си детски мечти. Тя бе украсена с 4000 продукта от линията "На прага" и предлагаше интерактивни забавления като компютърно аранжиране на банята или онлайн съвети от водещи блогъри. Успехът на кампанията бе зашеметяващ - все пак не всеки ден можеш да видиш в метрото класически интериорен дизайн, флорални и футуристични мотиви, мебели, съчетаващи високо качество и ниски цени.

"Светещите" миникупъри

Новият символ на Лондон се казва MINI Art Beat. Това е класически миникупър, който благодарение на букета от 48 000 LED светлини с висока резолюция, с който е декориран, не само превръща нощта в ден, но и предава медийно съдържание направо от Facebook и Vine. Желаещите да се възползват от услугите му трябва само да добавят автомобилчето към списъка си с приятели и после спокойно могат да проследят какво се случва в социалните мрежи направо на улицата.

Red Bull е царят на екстремното

В продължение на няколко години компанията за енергийни напитки Red Bull осъществи невиждана по мащабите си обиколка в търсене на най-зрелищните фотографии от екстремни спортове и от всекидневния екшън, който ни заобикаля. Illume Photo Contest събра 30 000 участници от 124 държави, а журито доста се затрудни, докато подбере 50-те финалисти. Снимките им спират дъха не само на любителите на фотографията. Смелчаци се спускат по 40-метрови водопади в Мексико, карат сноуборд в най-опасните планини на Аляска, катерят се по кули от смачкани коли или излизат невредими със сърфовете си изпод чудовищни океански вълни. Колекцията обикаля с огромен успех световната мрежа, а каква по-добра реклама за "червените бикове"?

Четете още

Special Weekly

Правим пари с тежък парфюм и желязна воля

Виктория Мучанова е сред най-успешните млади бизнесдами у нас. Говори английски и италиански език, завършила е специалността Счетоводство и контрол в УНСС, а в момента... Още »
Банкеръ Weekly

"Софарма" събира акциите на "Медика"

Софийската фармацевтична компания изкупува всяка акция на "Медика" по цена 3.50 лв. Още »
Банкеръ Daily

Борисов към българка в Лондон: Махни си листчето и тогава говори!

Българката държа петминутна реч в защита на проекта "Южен поток". Още »