Special Weekly

Me & You

Историята на една култова вещ

Всяка култова вещ има своя легенда. Тя й придава очарование и я прави още по-желана от колекционерите и ценителите на елегантните предмети.


Всяка култова вещ има своя легенда. Днес никой не може да каже с абсолютна сигурност защо запалките на пенсилванския инженер Джордж Блейсдел са се превърнали в обект на преклонение и в предмет за колекциониране. Но е добре известна легендата как в една лятна вечер през 1932 г. Блейсдел излязъл в разгара на едно парти, за да подиша чист въздух на верандата на клуб в градчето Бредфорд. Там неговият приятел Дик Дресър неуспешно се сражавал с издрана метална запалка австрийско производство, чието капаче не искало да се отваря. След като се нагледал на мъките му, Джордж се поинтересувал защо не си е купил по-хубава запалка. ldquo;Защото тази работи!rdquo;, отговорил Дик, който най-после успял да запали. Ако се вярва на легендата, Джордж Блейсдел не могъл да заспи цяла нощ. Инженерът разбрал, че попаднал на истинска златна жила. Всички използвали запалки, но те по правило били некачествени. Евтината и надеждна запалка вероятно щяла да успее на пазара.


Блейсдел решил да опита със същите австрийски запалки и купил голяма партида. Уви, изглежда, фразата ldquo;Тази работи!rdquo; не се отнасяла за цялата продукция на неизвестните европейски фабриканти. Така или иначе, Блейсдел не успял да продаде нито една бройка. Но той бил инженер и решил, че с известни усъвършенствания може да оправи работата. Джордж наел срещу десет долара на месец малка работилница, купил за 260 долара обикновено оборудване (преса за щамповане, оксижен и т.н.), наел трима майстори и се захванал за работа. Най-напред той закрепил капачето, което преди това се сваляло изцяло, за едната страна на запалката - сега вече то можело да се отваря с една ръка. Корпусът бил намален до размер, подходящ за джоб на джинси, и покрит с хром. Блейсдел решил да нарече продукта си Zipper по аналогия с популярния цип.


Наложило се един от двата компонента на бизнес плана му - ldquo;евтина и надежднаrdquo;, да бъде пожертван веднага. През 1932 г. цена от почти два долара далеч не била малка. Затова пък Блейсдел обявил, че дава ldquo;доживотна гаранцияrdquo; на запалките. А съобщението, че фирмата му заменя безплатно всеки счупен екземпляр с нов до 48 часа след рекламацията, произвело истински фурор.


Освен талантлив инженер, Блейсдел се оказал прекрасен продавач. Още през 1935 г. той предложил да гравира върху запалките инициалите на собствениците им срещу един долар допълнително, или срещу 75 цента, ако клиентът е поръчал някаква проста рисунка. Година по-късно била реализирана друга търговска идея, която следвала логично от първата. Щом запалките с лични инициали са толкова търсени, защо върху корпуса да не бъде изобразенонечие корпоративно лого? Разбира се, за сметка на самите фирми, които по този начин получавали великолепни делови подаръци и в същото време - ldquo;Реклама, която е винаги с тебrdquo;. Първа на този нестандартен ход се решила местната компания Kendall Refi ning, доставяща на Блейсдел бензин за запалките му.


Блейсдел не се колебаел да работи с най-различни групи от клиенти. За да спечели богаташите, през 1937 г. той купил цяла страница в лъскавото списание Esquire, за да рекламира продукцията си. Това му струвало астрономичната за него сума от 3 хил. долара. Блейсдел нямал толкова пари и се наложило да вземе кредит. Ефектът от този ход обаче надминал всичките му очаквания. Изображението на Windproof Lady, млада дама, която пали Zippo на силен вятър, веднага започнало да възвръща парите, вложени в появата му на страницата на списанието. И до ден днешен Windproof Lady си остава един от най-удачните образи в историята на рекламата.


Фантазията на Блейсдел изглеждала неизчерпаема. През 1937 г. той пуснал т. нар. спортна серия, с която започва производството на тематичните партиди. Първата ldquo;спортна серияrdquo; включвала запалки с изображението на играч на голф, рибар, ловец, булдог, хрътка и кой знае защо на слон. А където има ldquo;ограничени партидиrdquo;, има и колекционери. Първите зипомани се появили малко преди Втората световна война.


Zippo винаги е изглеждала като истинска мъжка играчка. Така че представителите на най-мъжката професия нямало как да подминат тази забележителна вещ. По време на Втората световна война американските войници създали международна известност на Zippo. Те си я купували с удоволствие, защото била удобна за ползване, елегантна и работела с достъпно гориво. Вместо корпоративни емблеми върху запалките започнали да гравират емблемите на военните части, а вместо личните инициали - личните номера на войниците. По това време се появили и първите запалки на прочути хора с пагони. Известна е черната ldquo;военнаrdquo; запалка на генерал Дъглас Макартър, украсена с четири звезди, съответстващи на званието му.


Ако Втората световна война донесла на Zippo известност, Виетнамската й осигурила слава. Сега вече запалката била законен елемент от войнишката екипировка и военното министерство издало специална инструкция. В нея се казвало, че Zippo може да се използва не само за палене на цигари, но и като горелка или сигнално огледалце. Във Виетнам се родили и легендите за прочутите запалки като онази, която се намирала в джоба на куртката на сержант Мартинес и го спасила от куршум. В края на 60-те започва производството на прочутата ldquo;космическа серияrdquo; - компанията успяла да получи правото да поставя върху запалките си логото на NASA и да връчва на завърналите на Земята астронавти запалки със специален дизайн. Впрочем, техни опростени копия можели да си купят всички желаещи.


През 1982 г. шефовете на Zippo MFG решиха, че полувековният юбилей на запалката е добър повод, за да започне производството на реплики на първите серии. А двадесет години по-късно, на 3 септември 2003 г., беше пусната юбилейната 400-милионна Zippo. Като се има предвид, че въпреки войната, обявена на тютюнопушенето, компанията произвежда 12 милиона запалки годишно, следващото историческо събитие в живота й ndash; производството на половинмилиардната запалка - ще се случи някъде в края на 2011 и началото на 2012 година.

Четете още

Special Weekly

Качество, оцеляло през вековете

Луи Вюитон, основател на легендарната едноименна марка, е роден на 4 август 1821-а в Юра, Франция. Той се занимава с дизайн и производство на куфари в Париж през... Още »
Special Weekly

Coco mademoiselle - ароматът на супержената

Модата отминава, но стилът остава, твърди Коко Шанел, основателка на най-известната и шикозна модна къща в света. Тя създава свой неповторим стил, който не се поддава... Още »
Special Weekly

Най-ексцентричните партита на хайлайфа

Таблоидите, 24-часовото медийно следене и социалните мрежи преобърнаха на 360 градуса начина, по който приемаме големите актьори, музиканти и останалите представители... Още »