Special Weekly

Me & You

и Европа чу на живо кларинета на Уди Алън

Това се случи около Нова година, когато съставът The New Orleans Jazz Band на Еди Дейвис осъществи концертно турне в няколко европейски страни. Една от тях бе Полша, която от пет десетилетия се ползва с авторитета на ldquo;най-джазоватаrdquo; измежду държавите от някогашния комунистически Източен блок. С развита инфраструктура, собствени институции, широк международен обмен, интензивна звукозаписна дейност и редица авторитетни фестивали, които даваха глътка свеж въздух и на българските джазмени. Сред тях най-популярен бе международният Jazz Jamboree, в чийто постоянен дом - зала Kongresowa - изнесе концерт и американският състав за традиционен джаз.


Забележителното в него е участието на Алън Кьонисберг, каквото е истинското име на знаменития филмов режисьор, комик и писател Woody Allen (1935 г.). Той свири на кларинет. Легендите за точно тази от множеството му артистични превъплъщения отдавна изпревариха живата му поява в Европа. А заведението Michaelrsquo;s Pub, където Уди Алън свири всяка седмица, се превърна в културна атракция за местните жители и многобройните туристи, посещаващи Ню Йорк.


На кларинет той започва да свири любителски още 15-годишен, слушайки грамофонните записи на Джордж Луис и особено на Сидни Беше, за когото New York Times пише: ldquo;Той е по-добър от Луис Армстронгrdquo;. Като популярен телевизионен комик Уди Алън често ползва кларинета като реквизит - между скечовете свири кратки мелодии, правейки номерата си по-забавни. Точно в този период, началото на 70-те години на ХХ век, той събира и своя състав, с който всеки понеделник свири в Michaelrsquo;s Pub. Подобни изпълнения могат да се намерят и в архивите на популярното по това време телевизионно шоу на Dick Cavett, в което Уди Алън често гостува. Но това е само част от цялата истина, защото режисьорът има траен интерес към класическия джаз на дълбокия американски Юг. За филма си ldquo;Певицатаrdquo; специално пътува до Ню Орлианс, за да запише автентичната музика на знаменития оркестър Preservation Hall Jazz Band. В този запис се чува и неговият кларинет. За редица от другите свои филми ползва записи на произведения от Джордж Гершуин, Коул Портър и Ървин Бърлин от личната си фонотека. А когато ldquo;съживяваrdquo; изпълненията на Луис Армстронг, строи действието и мизансцена така, че действащите лица да не разсейват възприемането им.


ldquo;Когато слушам Били Холидей - заявява Уди Алън - запомням думите на песента и мелодията. А какво е днес? Излизат четирима младежи с китари, десет хиляди души вдигат високо ръце, момчетата на сцената нямат ризи, публиката също е без ризи, чупят се китарите, а музиката е толкова шумна, че е в състояние да пръсне барабаните.rdquo; Музикантите около Уди Алън са като извадени от неговите стари филми, в които се точат интелектуални спорове в манхатънските кафенета - с чисти ризи, лъснати обувки и елегантни костюми. В един момент може дори да си представиш, че това не е концерт на популярния режисьор и неговите приятели, а на непознат състав, свирещ в малък клуб. С една уговорка - ако не беше неистовата реакция на публиката във Варшава, във Валядолид, Мадрид и другите градове от европейското турне на The New Orleans Jazz Band. Името Уди Алън е като магнит.


Такъв концерт в България е невъзможен. Просто защото нашите ldquo;мениджъриrdquo; не знаят кой е Уди Алън.