Special Weekly

Me & You

Духът от лампата на А ладин

Той може всичко: да ви намери маса в пълен ресторант, да осигури 60-футова яхта на другия край на света и дори да достави жив слон за рождения ви ден. Запознайте се с последната екстра в света на лукса - личен консиерж.


Андрей Воронин има два вида клиенти: бизнесмени с остър недостиг на време и ldquo;хора, които вече не трябва да работят и искат да се наслаждават на животаrdquo;. Типичен пример за втората група е един мъж, който съвсем наскоро казал на Андрей: ldquo;Аз съм на 45 и направих много пари. Не съм имал никакъв личен живот от 15 години. Сега искам само да се забавлявам.rdquo;


Воронин, 39-годишен випускник на Московския държавен университет и прочутото бизнес училище INSEAD във Фонтенбло, понастоящем е директор на Red Spot - фирма за консиерж услуги, базирана в Москва. Ако наемете тези хора, те могат да изпълнят на практика всякаква поръчка - от наемането на частен самолет или 60-футова яхта в Рио де Жанейро до изнамирането на луксозен нов парфюм още преди да се е появил на пазара. В аналите на компаниите от този тип има и откровено налудничави задачи - примерно доставка на жив африкански слон за рожден ден в лондонско предградие или осигуряването (за срок от два часа) на


три манекенки, способни да играят на Playstation 2


Red Spot по нищо не се отличава от западните си колеги в бранша - в смисъл че няма задача, която да им се стори твърде сложна. Естествено, услугите им далеч не са безплатни - при Воронин годишното членство тръгва от 2500 евро и достига до 25 000 за пълния пакет. Но независимо от солената цена президентът на компанията уверява, че потенциалните му клиенти не са Роман Абрамович и останалите свръхбогати олигарси. ldquo;Истинските олигарси си имат свои собствени екипи, които им осигуряват всичко - обяснява Воронин. - Ние обслужваме ldquo;миниолигарситеrdquo; - хора, които притежават не милиарди, а няколко десетки до стотици милиони. Те са и значително по-многобройни от Абрамович и подобните му.rdquo; Мнозинството от клиентите на Red Spot са от петролния бизнес, минната индустрия и банковата сфера. ldquo;Един притежава дузина млекопреработвателни фабрики, друг е най-големият дистрибутор на детски играчки в Русияrdquo;, разказва Воронин.


Неговата компания е само една от цялата плеяда малки, но луксозни консиерж услуги, появили се в Москва в последните години. Сред тях са Lifestyle Boutique, която работи


само с клиенти с лично състояние над 30 млн. щ. долара


и Addidi, която сама се описва като ldquo;бутиков лайфстайл мениджмънт, насочен към заможни дамиrdquo;. Всяка от тези компании доброволно ограничава броя на клиентите си до не повече от 50, за да може да им осигури ldquo;наистина персонализирано обслужванеrdquo;.


Именно това обслужване отличава този зараждащ се бизнес от по-големите компании за лайфстайл мениджмънт, сред които най-популярна е прословутата ldquo;черна кредитна картаrdquo; на American Express. Тя се появява за пръв път през 1999-а и се предлага на клиенти, които харчат над 100 000 долара годишно през обикновени карти AmEx, имат перфектно кредитно досие и пътуват често.


Преди десет години подобни консиерж услуги бяха все още новост и членството в клуб ldquo;черна картаrdquo; се получаваше след старателен подбор. Но оттогава престижът й понамаля. И когато прохождащата хип-хоп звезда Боу-Уоу изпя хита ldquo;Няма за какво да се напъвам / аз съм непълнолетен, но с черна картаrdquo;, за много от по-старите членове на клуба това преля чашата. Консиерж услугите престанаха да бъдат привилегия на свръхбогатите и се превърнаха в масова мода. Когато английският търговец Тед Бейкър отвори последния си магазин в лондонското Сити, в него редом с дизайнерските дънки се продаваха и консиерж ldquo;пакетиrdquo; като този на Bakerrsquo;s Butler, при който няма никакви годишни такси - плащаш на момента и за конкретната услуга. А тя варира в доста широки граници - от осигуряването на човек, който да ти разхожда кучето, до организирането на фирмени партита.


Лайфстайл мениджмънт вече се предлага дори като бонус към възнагражденията на някои по-високопоставени служители в големи корпорации (например в Deutsche Bank, адвокатската кантора Linklaters и хранително-вкусовия гигант Bacardi-Martini). Кимбърли Оrsquo;Калахан, която ръководи компанията за лайфстайл мениджмънт The Fixer, признава, че повечето й клиенти са от финансовия сектор, но сред тях има и една студентка, която ldquo;вече отказва да си чисти самаrdquo;. Въпреки скромните си доходи момичето поддържа членството си във фирмата, като за компенсация се отказва от други неща, примерно лятната почивка в Гърция.


Тъкмо тази тенденция към по-масов характер на този тип услуги кара някои компании да потърсят


по-тясна специализация в горния сегмент на пазара


Дори Quintessentially, една от първите фирми в бранша, сега усилено се превръща в луксозна марка, създавайки свои собствени дъщерни дружества - примерно Quintessentially Art, която води клиентите си на обиколки из ателиетата на художниците, преди да ги консултира какво да си купят.


Всъщност тази трансформация отразява една по-широка тенденция на пазара за луксозни стоки и услуги, която италианският моделиер Джорджо Армани описа като: ldquo;Стремеж към персонализация, който е директно следствие на все по-масовия характер на лукса. Съзнанието, че десетки хиляди жени по света ще носят т.нар. луксозна чанта на сезона и че дузина от тях могат да се появят с нея на едно и също парти, силно обезценява усещането за лукс. Реакцията на това е неудържимо желание за истинска изключителност и уникалност.rdquo;


Според Алекс Чийтъл, изпълнителен директор на компанията за консиерж услуги TenUK (банки като Coutts предлагат абонамент за нея на най-добрите си клиенти като бонус), луксът не е единствената сфера в неговия бранш. ldquo;Луксозните услуги са чудесен пазар, но освен това ние искаме да помогнем на хората да икономисват времето си. Ние сме не само луксозни, но и полезни. Имаме 80 000 членове във Великобритания и 100 000 по света. И този пазар непрекъснато расте. Преди 10 години тази индустрия изобщо не съществуваше. А нарастващото качество на услугите ще запази този ръст и във времената на финансова криза.rdquo; На другия полюс са фирми като Red Spot, твърдо решени да се задържат в сферата на елитните услуги. Компанията на Воронин


набира нови клиенти само след лична препоръка


от старите и първо им прави интервю, за да провери дали са ldquo;подходящиrdquo;. ldquo;Не искаме да бъдем посрамвани от собствените си клиенти - обяснява Андрей. - Имахме един човек, който не можеше да се качи в самолета - толкова беше пиян. Преценихме, че не можем да го обслужваме повече.rdquo; Воронин добавя, че руснаците все още трудно осъзнават, че лайфстайл мениджърът е човек, който урежда нещата. ldquo;У нас продължаваме да вярваме, че парите решават всички проблеми. Ако в ресторанта няма свободни маси, някои руснаци ще платят на хората хиляди евро, за да им отстъпят местата си. Моята роля е да предотвратя това и да уредя маса без подобни ексцеси.rdquo;


Конкурентът Lifestyle Boutique също набира клиенти чрез устни препоръки. Компанията си има свои ldquo;посланициrdquo;, работещи на луксозни пазари като висшата мода, изкуството или частното банкиране.


Повечето клиенти на елитни консиерж услуги са мъже. Създателите на Addidi са забелязали тази празна ниша и предлагат услугите си изцяло за дами. А услугите включват и авторитетни консултации за финансовите дела на клиентките. Срещу такса от 12 000 евро годишно дамите, притежаващи състояние над 1 млн. евро, могат директно да препращат финансовата си кореспонденция на компанията, която урежда всички текущи дела и ги съветва къде да инвестират парите си. Естествено към всичко това върви и пълният пакет от класически консиерж и туристически услуги.


Собственичката Ан Софа обяснява, че създала фирмата, защото искала ldquo;да направи богатството източник на удоволствие за жените. Най-често се получава така, че колкото по-преуспели и заможни са дамите, толкова по-малко време имат за себе си. Нашата главна цел е да им помогнем в това отношение.rdquo;

Четете още

Банкеръ Daily

Куче си, куче – и то мършаво!

Малоумната ти "самолетна” декларация в евроатлантическа посока е само върхът на наивитета. Целият ти екзактен наратив е израз на помиярщина, а помиярите не бива да... Още »
Банкеръ Daily

Руската рубла удари годишно дъно

Това става след нов драматичен спад на петролните цени. Още »
Банкеръ Weekly

Отмъщението "Агромах"

Започва ли истинската война на титаните, или за пореден път ставаме свидетели на режисиран спектакъл, в който първите мъже в държавата (омазани в маслото на... Още »