Special Weekly

Me & You

Цветовете, които покориха света

Може да се твърди, че историята на семейство Бенетон - трима братя и една сестра - е въплъщение на италианската мечта. Малката семейна фирма е създадена през 50-те години на миналия век ndash; разказва Силвия Джагарова


Идеята за предприятието ldquo;Бенетонrdquo; се ражда от един яркожълт пуловер, който Джулиана изплита за по-големия си брат Лучано. В магазините на следвоенна Италия не се продават пуловери, а още по-малко с ярки цветове. Всички приятели на Лучано го разпитвали откъде си е купил дрехата. Това подсказало на младия човек с търговски усет, че ако сестра му изплете няколко такива пуловера, вероятно ще се намерят купувачи. Двамата започват да събират пари за плетачна машина и два месеца по-късно, след като продават няколко свои вещи, те купуват от Милано машина, чудо на плетаческата техника за онова време. Две седмици по-късно тя вече е в дома на семейството. Джулиана започнала да работи над първата си колекция вечер след работа, а рано сутринта, докато всички още спели, майката съединявала отделните части на пуловерите. Първият, който Лучано продал на един съсед, бил небесносин. След като получил парите, двадесетгодишният младеж се почувствал като учен, чиято теория е потвърдена от практиката.


Постепенно средната класа в Италия започнала да се отърсва от нищетата. Радости като свободни дни и отпуска, изтласкани на заден план от грижата за насъщния, се завърнали, за да заемат трайно място във всекидневието. Подновил се интересът към спорта. Тогава Лучано забелязал, че все повече хора търсят едно и също нещо. Обикновена и евтина дреха, удобна както за разходки, така и за спортуване.


През 1957 г. за семейство Бенетон вече работят петима души и миниатюрната фабрика е преместена в съседната къща. Предприятието, ръководено от двадесет и две годишния младеж, редовно снабдява със своята продукция магазинчетата на родния му град Тревизо и разположената наблизо Венеция. Постепенно бизнесът се разраства и след седем години, през 1965 г., семейството основава групата ldquo;Бенетонrdquo;. Тримата братя и сестрата си разпределят ролите в ръководството и управлението на компанията. Предприемчивият Лучано, на чиято находчива идея компанията дължи съществуването си, се занимава с продажбите и маркетинга, Джулиана - с производството, Джилберто се грижи за финансовите въпроси, а Карло управлява фабриката и подбира сътрудниците, помагайки на сестра си.


Идеята да предаде управлението на екип от професионални мениджъри хрумнала за първи път на Лучано Бенетон в средата на 80-те години. Тогава той се замислил за завоюване на нови пазари. Постепенно станало ясно, че организационната структура на компанията също трябва да се промени. Силите на ldquo;четворкатаrdquo; не достигали, за да издигнат групата на международно равнище. Тогава Лучано привлякъл професионални мениджъри по обща стратегия, логистика, финанси и информационни технологии. Днес от старото поколение в бизнеса е останал само Лучано.


За няколко десетилетия ldquo;Бенетонrdquo; се превръща в мощна интернационална търговска марка с широк асортимент на продукцията. Днес в Италия семейство Бенетон е сред най-богатите и най-известните. Компанията Benetton Group е световен лидер в производството и разпространението на облекло. Тя присъства в над 120 страни с нейните търговски марки United Colors of Benetton, Undercolors of Benetton, Sisley и Benetton 0 12. Президент на Benetton Group, присъстваща на фондовите борси в Милано, Франкфурт, Ню Йорк и SEAO of London, е Лучано Бенетон.


Самият създател на компанията се отнася към себе си без излишен патос. Небесносините му очи гледат проницателно, а на главата му се вият живописни посивели къдрици. Сеньор Лучано се различава от разпространената представа за италианците. Той е сдържан, разсъдителен и тактичен. Макар да е понамалил темпото, работният му ден продължава дълги часове. Обича автомобилите и отдиха в Аляска, където по цели дни седи в лодката, за да лови риба и да се наслаждава на спокойствието. ldquo;Компанията се управлява от наемни мениджъри, но продължава да е собственост на семейство Бенетон - твърди основателят. ldquo;Фамилният бизнес има големи плюсове. Ясно е, че всички ние сме заинтересовани от успешното развитие на компанията.rdquo;