Special Weekly

Me & You

Повелителят на кристалите

Продукцията на концерна Swarovskinbsp; се различава лесно и с просто око от тази на конкурентите му. Въпреки това всеки кристал е защитен от фалшификация с лазерно гравиран надпис върху него. Няма друг производител на кристал, който да инвестира в развитието на нови технологии за производството повече от Swarovski. И тази преднина само се увеличава с времето. Компанията непрекъснато пуска в производство нови видове кристали и всяка година увеличава цената им. Клиентите й обаче отдавна са се убедили, че не хвърлят парите си на вятъра.


Основател на легендарната компания е Даниел Сваровски, който се родил на 24 октомври 1862 г. в Георгентал, малко село в Северна Бохемия, която влизала в състава на Австро-Унгарската империя и още в началото на ХVIII в., била прочута с производството на висококачествено стъкло. През 1883 г. любознателният младеж посетил първата Световна изложба на електричеството във Виена и там го връхлетял въпросът - дали електрическата енергия може да се използва при шлифовката на стъкло? Оказало се, че може. През 1891 г. след дълги размишления и пресмятания той измайсторил и патентовал първата в света електрическа машина за шлифоване. Тя позволявала обработката на солидни количества камъни и кристал с превъзходно качество, при това с невиждана дотогава бързина и точност.


Даниел решил да започне свой бизнес, но за да не се конкурира с бохемските майстори, през 1895 г. се преместил в Австрия и по-точно в тиролското селце Ватенс, чието население наброявало 774 човека. Там той започнал да шлифова кристали, имитиращи скъпоценните камъни. По онова време Сваровски едва ли е могъл да предположи, че поставя основите на фирма, която ще се превърне в най-големия световен производител на шлифовани кристали.


През 1976 г. фирмата изработила първата кристална фигурка - малка мишка. А от 1988 г. символът на концерна е кристалният лебед. Досега компанията и произвела над 300 различни фигурки. Те толкова се харесали на хората, че бил създаден специален Клуб на колекционерите на изделия от Swarovski, в който членуват около половин милион души от цял свят. Всяка година дизайнерите на компанията произвеждат нова фигурка, създадена по специални ескизи. Толкова специални, че всички инструменти, използвани за производството им, както и самите ескизи безжалостно се унищожават. Така че по-старите скъпоценности от Swarowski струват повече от сравнително новите, което ги прави привлекателен обект за частни инвестиции. Обикновено цената на малката кристални нещица се колебае от 30 до 600 долара.


Изделията на Сваровски имитират скъпоценните камъни. Кристалите изглеждат като диаманти, така че могат да изпълняват същата социална функция. Хората, които не могат да си позволят скъпи украшения, се чувстват с бижутата на Сваровски равни на принцовете и нефтените магнати.

Четете още

Банкеръ Daily

Куче си, куче – и то мършаво!

Малоумната ти "самолетна” декларация в евроатлантическа посока е само върхът на наивитета. Целият ти екзактен наратив е израз на помиярщина, а помиярите не бива да... Още »
Банкеръ Weekly
Следователят Бойко Атанасов

В ход ли е "опраскването" на Цацаров

Главният прокурор е изправен пред най-тежкия скандал от началото на мандата си Още »
Банкеръ Daily

Държавата на убийствената истина

Шефът на митниците Ваньо Танов си отиде при съмнителни обстоятелства подобно на Мишо Бирата. Още »