Special Weekly

Ladies First

Уроците на Есте Лаудер

Есте Лаудер е родена през 1908 г. в ню Йорк. тя е основателка на компания, която контролира 45% от козметичния пазар в Съединените щати. Продукцията на Есте Лаудер се продава в над 130 страни в света.


Първото посещение на Есте в един салон за красота оставило завинаги ярък спомен в душата й. Собственичката на салона била изключително красива и Есте се осмелила да й направи комплимент: ldquo;Колко красива блуза имате. Толкова е елегантна! Мога ли да попитам откъде сте я купили?rdquo;. ldquo;Какво значение има, ти никога няма да можеш да си позволиш такава дрехаrdquo; - отвърнала с високомерна усмивка красавицата.


Тогава Есте се заклела, че ще има и скъпоценности, и предмети на изкуството, и прекрасна къща, и че никога повече няма да позволи да й говорят по този начин. И се захванала да осъществи амбицията си. Есте създала великолепни кремове и изпратила на милиони жени безплатни мостри от своята продукция. Собственичката на злополучния салон обаче никога не получила дори един от тези малки подаръци.


Вероятно тя би успяла във всеки бизнес - независимо дали става дума за продажба на коли или мебели. Но момичето било привлечено от красотата на човешките лица. Затова, когато в живота й се появил чичо Джон, Есте разбрала, че е открила истинското си призвание. Той бил химик и се занимавал с производството на козметични средства. Джон пристигнал от Унгария, за да навести сестра си - майката на Есте. В това време обаче в Европа започнала война и се наложило той да остане в Америка. В дома на родителите на Есте чичото продължил да се занимава с приготвянето на кремове. Тя го наблюдавала със страхопочитание, докато той свещенодействал над тенджерите с магически течности. Есте бързала да се прибере вкъщи, за да се потопи в света на изобретенията и новите формули. Като всеки изобретател тя имала нужда да изпробва продукцията си. Всички приятелки на младата Есте, както и приятелките на нейните приятелки се превърнали в доброволни изпитатели на нейните кремове. Тя раздала галони крем в целия окръг.


След като завършила образованието си в Нютаун, Есте срещнала Джозеф Лаудер и се омъжила за него. Двамата преживели дълги щастливи години ndash; до самата му смърт, макар че животът им невинаги е бил безгрижен. Те преминали през раздялата и взаимното неразбиране, докато накрая разбрали, че не могат да живеят един без друг. Но в бизнеса били неразделни - тя се занимавала с продажбите, а Джозеф отговарял за финансите в общата им компания.


Преди да се превърне в една от най-преуспелите жени в света, Есте трябвало да измине дълъг път, изпълнен с търсения и съмнения. Тя решила да изгради бизнеса си въз основа на простичкия принцип: ldquo;разкажи на друга женаrdquo;. Докато била млада майка, често водела първородния си син Ленард в един от модните салони за красота, чиято собственичка била Флорънс Морис. Там Есте си правела прическата и бъбрела с другите млади жени. Веднъж мисис Морис я попитала: ldquo;Как успявате винаги да изглеждате nbsp;толкова млада и привлекателна?rdquo;.


При следващото си посещение Есте взела със себе си малко крем и въпреки уверенията на собственичката, че ще го изпробва ldquo;следващия пътrdquo;, Есте настояла веднага да нанесе крема върху лицето й. Ефектът надминал очакванията, а Лаудер получила разрешение да дава ldquo;уроци по красотаrdquo; на дамите в салона. Започнали да пристигат покани и от други салони за красота. Наложило се Есте да си потърси помощнички.


Лаудер започнала бизнеса си в лоши за американската икономика времена, но увлечението по нейните кремове придобило размерите на епидемия. Тайната била проста. На презентациите всяка посетителка получавала малък безплатен образец - пудра или крем. Това предизвиквало повишено търсене на продукта, което донесло на изобретателката на рекламното ноу-хау световна слава и баснословни доходи.


През 1953 г. съпрузите Лаудер похарчили 50 хил. долара за мостри, които разпратили безплатно по пощата. В резултат на това те се сдобили с хиляди нови клиенти. Но въпреки успехите им пари за истинска лаборатория не достигали. Те продължавали да правят кремовете си в кухнята. Но вече не в къщата си, а във взетото под наем кътче от кухнята на един манхатънски ресторант.


В Манхатън Есте приготвила и първата си голяма серия от стоки по поръчка на големия магазин ldquo;Саксrdquo; на Пето авеню, който имал филиали в много американски градове. Така продукцията й станала позната извън пределите на Ню Йорк. Тя започнала да получава поръчки от магазини в цялата страна. В началото на 50-те години Есте открила свои щандове в магазините на най-престижните търговски вериги из цяла Америка. Предстояло покоряването на Европа. Един ден Есте посетила магазина на веригата ldquo;Галери Лафайетrdquo; на парижкия булевард ldquo;Османrdquo;. Тя влязла в парфюмерийния отдел, отворила чантата си, извадила от нея флакон с жълтеникава течност и със замах го разбила в пода. Продавачката се изплашила до смърт. Но само след няколко секунди помещението започнало да се изпълва с прекрасен аромат. Отначало зашеметените клиенти само се споглеждали, но след няколко минути ldquo;хулиганкатаrdquo; не можела да се отърве от въпросите им. ldquo;Да, това е новият ми парфюм - със сияйна усмивка обяснявала Есте. - Това е ldquo;Ют Дюrdquo;, а аз се казвам Есте Лаудер. Никога ли не сте чували името ми?rdquo;. Разбира се, че никой не бил чувал името й. Случката в магазина привлякла вниманието на журналистите и Лаудер веднага дала интервюта за модните списания.


В края на 60-те години тя разработила козметичната линия за мъже ldquo;Арамисrdquo;. Есте се ръководела от принципа - щом жените могат да носят мъжки костюми, защо мъжете да не използват кремове? Французите, а след тях германците и англичаните оценили по достойнство новите продукти. По време на европейския бум на Движението на зелените през 70-те години тя реагирала светкавично, пускайки на пазара колекцията си ldquo;Клиникrdquo; - първата козметична линия, насочена към намаляване на алергичните реакции. nbsp;


Много по-трудно било да се превземе европейският пазар на парфюми, където царували здрави традиции и известни марки. Но Есте успяла. Тя събрала аромати за всеки вкус - спортни, класически и екзотични, в шикозна мъжка гама от одеколони. Лаудер организирала балове, обеди, вечеринки и коктейли с привлекателното название ldquo;Богати и прочутиrdquo;. После дошли наградите, първите места в различни конкурси и големият успех. Накрая Европа трябвало да признае, че американката Есте Лаудер наистина умее да прави парфюми.

Четете още

Банкеръ Weekly
Следователят Бойко Атанасов

В ход ли е "опраскването" на Цацаров

Главният прокурор е изправен пред най-тежкия скандал от началото на мандата си Още »
Банкеръ Daily

Държавата на убийствената истина

Шефът на митниците Ваньо Танов си отиде при съмнителни обстоятелства подобно на Мишо Бирата. Още »
Банкеръ Weekly

Смазващи критики от Брюксел за Борисов

Но най-неприятното е, че България, видите ли била изпълнила само една от петте препоръки за реформи, които ни даде преди година ЕК. Още »