Special Weekly

Ladies First

Уроци на лукса... или луксозни уроци?

Очакваме третата международна конференция LUX ONLY, която тази година е посветена на Франция ndash; страната, считана напълно заслужено за родина на лукса и съвременния луксозен бизнес. Ирена Комитова, Creative Solutions Ltd. и Ивайло Жеглов, Expo Team ndash; организаторите на това събитие, размишляват върху съвременните измерения на лукса и неговото място в живота ни. Но истинските уроци на лукса, поднесени луксозно в петзвездната обстановка на ldquo;Шератонrdquo;, София, от признати експерти в областта, предстоят в средата на юни.


Терминът лукс днес е наистина преекспониран (ето цитати от нашите медии - ldquo;хранене-а-ла-лукс, екстра лукс, суперлуксозна жилищна сграда, невиждан луксrdquo;), прекалено често използван, цитиран отново и отново в статии, есета, романи, уебсайтове и блогове, всички от които се посвещават на тази концепция и се опитват да дадат свои, различни дефиниции. За някои луксът е синоним на скъпите, ярки и красиви неща. За други лукс означава всичко, което е рядко, дискретно и елитно. Луксът може да е материален или не, да ви обижда или да ви хвали, да се навира арогантно право в лицето ви или дори да не подозирате за съществуването му.


Най-често луксът е противоречив. Независимо дали го презирате, или му се възхищавате, той рядко ще ви остави равнодушни. Противно на някои популярни твърдения, луксът не е мъртъв. Като феникс той се възправя от пепелта, все по-завладяващ, красив, интригуващ, очароващ. Огромна индустрия се крепи на него. Компании, фокусирани в сегмента, стартират консултантските си проекти и новите си продукти в лимитирани и силно персонализирани издания и още в първата година постигат забележителни обеми. В Larouse луксът е определен като ldquo;ce qui est couteux, raffine, somptuexrdquo; (онова, което е скъпо, изтънчено и пищно). Oxford English Dictionary дефинира лукса като ldquo;choice and costlyrdquo;, т.е. онова, което се ldquo;избира и е скъпоrdquo;. Според немския речник лукс (от латински - Dagger;ppigkeit ndash; изобилие, разкош) е термин за начин на поведение при изразходване или употреба на стоки и услуги, надхвърлящо необходимата и разумна степен/ норма. Какво да се разбира под думата лукс зависи също и от социалния стандарт, размера на дохода, обичайната консумация, както и от променящите се социални норми на едно общество или епоха.


Аз пък си мисля дали една сиеста на сянка през лятото, след седмици усилен труд, e лукс? Или разходката покрай малко поточе в планината, далеч от ужасяващите тълпи? Или моментът тишина след шума и глъчката на модерния живот?


Луксът е несъмнено разделителен парадокс. Привържениците на брандовете се изправят срещу онези, които настояват, че луксът трябва да е невидим. Фенове на модерния, съвременен стайлинг се противопоставят на колекционерите на съкровища от вековете. Притежателите на модерния лукс се изправят срещу онези, които проповядват непреходен стил и качество. Това е парадоксът, така поетично предаден от Тиери Мюглер в следното описание: ldquo;Привилегията на онези, които знаят как да наредят сцената за своя живот... свободата да си различен, удоволствието да те познават, но без да разкриваш прекалено много от вътрешната си идентичностrdquo;.


Така че няма и не може да има една преобладаваща форма на лукса, те са неограничен брой. Всеки от нас притежава своя собствена лична имитация на това понятие. Днес луксът не остава привилегия само на богатите. Днешната луксозна индустрия прегръща с надежда развиващите се пазари. Дефиницията на лукса става все по-изплъзваща се от когато и да било, все по-многолика.


Нея ще се опитаме да дискутираме, разкрием и изучим в двата дни ndash; 12 и 13 юни - на конференцията LUX ONLY 2008. Тази година тя е посветена на Франция като родина на съвременния лукс. Очакваме забележителна група от международни лектори и професионалисти от най-различни сектори. Сред потвърдилите участие са Жак Буле, от френската компания за висша бижутерия Korloff, Йоахим Ранг-Виден, президент за Европа на Christiersquo;s Great Estates, Патрик Моро, международен издател на списание Madame Figaro, Кристоф Бури, изпълнителен директор в компанията за инвестиране в първокласни вина Ficofi, Оливие Стокър, собственик на аукционна къща Spink, Жан-Луи Маскле, управляващ директор на Eurocopter Romania, Андре Терай, собственик на световноизвестния парижки ресторант La Tour drsquo;Argent и Уче Оконкуо, от Luxe E.t.c.


За всички делегати и професионалисти, потребители или създатели в българската луксозна индустрия двата дни ще бъдат както време на уроци за лукса, така и луксозни дни, изпълнени с презентации, полезни контакти, обсъждания, обеди и вечери, оперно представление и множество възможности за идеи и по-нататъшно развитие на бизнеса. Сигурни сме, че ще ви бъде интересно.


Любопитно:


В икономиката луксозна стока е онази, за която при нарастване на доходите търсенето расте повече от пропорционалното, за разлика от обикновените стоки, за които при нарастване на доходите търсенето расте по-малко от пропорционалното. Луксозните стоки демонстрират висока еластичност на търсенето: колкото по-заможни стават хората, толкова повече луксозни стоки купуват те. Ако доходът им спадне, търсенето на лукс също ще спадне. Еластичността на търсенето според доходите не е константа, тя променя знака си при различните нива на доходи. Това означава, че луксозната стока може да стане обикновена или дори второстепенна. Например, все по-заможният човек в един момент спира да купува луксозни коли за своята автомобилна колекция, защото предпочита вертолети или самолети (на това ниво на доходи луксозният автомобил става второстепенна стока).