Special Weekly

Ladies First

Уникалните аромати

Le parfum d'une femme dit plus sur elle que son ecriture

Парфюмът на жената говори за нея повече от почерка й - едва ли някой би оспорил тези думи на Кристиан Диор. Дали е чувствена, открита, свенлива, игрива, рязка или нежна - отговорът на тези въпроси донякъде се крие в невидимия воал на аромата, който обгръща една дама. Същото се отнася и за мъжа, който, както е известно, е не по-малко чувствителен по отношение на своето Аз.


За мнозина е достатъчно да се сдобият с най-модерното благоухание за сезона. Но вероятността да срещнат някого, който споделя същите предпочитания е голяма. А това би отнело част от удоволствието да се чувствате специален. По тази причина висшата мода обслужва стремежа към уникалност. Лимитираните дизайнерски серии от ексклузивни миризми са познати на ценителите, а да носиш парфюм, създаден специално за теб, не е просто каприз. Това е изключително преживяване, което споделяш с околните. И с вълшебника, който ти е помогнал да бъдеш неповторим.


Създаването на един аромат е изкуство, подобно на композирането на симфония или рисуването на картина. А парфюмерите, омагьосващи сетивата с поръчкови аромати, са не само отлични химици, но и авантюристи, психолози и, преди всичко, артисти. Заради творенията им по-заможните клиенти понякога се разделят с главозамайващи суми. Безсмъртната Шанел бе казала, че жена, която не носи парфюм, няма бъдеще. Ако разполагате с достатъчно средства и мечтаете за безоблачно бъдеще, вероятно бихте потърсили услугите на някого от тези експерти:


Франсис Къркджиан


в момента е сред най-търсените носове в луксозния сегмент. Привилегията да ухаеш на аромат, създаден от него, струва поне 10 хил. долара за две унции (два 60-милилитрови флакона). Дали хонорарът му е оправдано висок? О, да!


На тринадесет Франсис е отхвърлен от балетното училище на Парижката опера и съдбата го отвежда до престижната школа за парфюмери ISIPCA във Версай. Неин предшественик е училището, основано през 1970 г. от Жан-Жак Герлен. Още на 25 години Франсис Къркджиан оставя следа в индустрията с мъжкия Le Male, който е и най-продаваният аромат наnbsp; Jean Paul Gaultier за последното десетилетие. Подписът на Къркджиан стои и под Jean Paul Gaultier Classique, Fragile, Narciso Rodriguez for Her, Narciso Rodriguez for Him, Fleur du Male, Guerlain Rose Barbare, Ferragamo F, Ungaro U...


От 2001 г. той изпълнява поръчки, възраждайки професията на пътуващия парфюмер, практикувана през ХVIII век. Търсенето на съвършения елексир започва с едночасов телефонен разговор, в който се запознава с предпочитанията на клиента - марката, която ползва в момента, и любимите му миризми. Като истински артист французинът посреща самоотвержено предизвикателствата. Един от клиентите му пожелал парфюм, ухаещ на...бялото му Бентли. Друг пък споделил, че се опиянява от ароматния полъх на тревистото растение троскот. И вместо да му затвори телефона, Къркджиан го помолил да уточни за кой тип троскот става дума - от Хаити, Китай, остров Ява или за есенцията, използвана в редица мъжки парфюми.


След първоначалния етап на проучване химикът-психолог се среща с клиента си лично, носейки със себе си своята преносима, или, както той я нарича, лабораторията на номада. Тя представлява нещо средно между огромен куфар и шкаф (по дизайн на самия Къркджиан), в който се съхраняват над 1200 съставки. Ценовият им диапазон е любопитен - от девет долара за 450 г лавандула до десет хиляди и петстотин долара за редкия екстракт сив кехлибар - субстанция, получавана при храносмилателния процес на кашалотите. Именно заради скъпите продукти половината сума за парфюма се плаща предварително.


След като композира своите вариации, повелителят на ароматите изпраща мостри на купувача, който ги ползва в продължение на няколко седмици. Ако не е доволен от резултата, Франсис опитва отново и отново, докато стигне до съвършената симфония. Целият процес може да отнеме между три и дванадесет месеца, затова освен с пари човек трябва да разполага и с търпение, ако иска да се сдобие с ухание по уникална рецепта. Къркджиан приема не повече от петнадесет подобни поръчки годишно, а желаещите не са никак малко и списъкът с чакащи винаги е достатъчно дълъг. Една от причините е маркетинговата стратегия на 40-годишния артист. Миналото лято около 70 хил. посетители са се насладили на неговия концерт в двореца Версай, където зад фонтаните били инсталирани шестнадесет машини, бълващи мехурчета с любимите аромати на крал Луи XIV - пъпеш, круша и ягода. През 2003 г. той се присъединява към френската авангардистка Софи Кале, която тогава участва в ретроспективна изложба на културния център Жорж Помпиду. По този повод създава ароматът на... парите. Една от услугите, които предлага, е експресна и насочена главно към клиенти от САЩ и Обединеното кралство, които не желаят да чакат дълго. Любимите им миризми вдъхновяват маестрото за няколко бързи импровизации, а избраната се аплодира с три до пет хиляди долара. Тази есен Франсис Къркджан ще направи реверанс към по-широката публика със специална прет-а-порте линия от парфюми с цени между 110 и 250 долара.


Матилд Лоран


е гордостта на Cartier. От модната централа ревниво пазят в тайна цените, рецептите и имената на клиентите си. Според непотвърдена информация стартовата сума за 20 унции от парфюм по поръчка е 75 хил. долара. А тези пари гарантират създаването на аромат, който поне се доближава до съвършенството. Поръчките се приемат и изпълняват изцяло от Лоран, която отделя по три часа при първия си контакт с клиента. В хода на разговора тя се впуска в дълбините на душата му, за да открие какви миризми събуждат съкровените му емоции, мечти и стремежи или пък сантименталните спомени за значимите моменти в живота му. При следващата среща Матилд поднася първите резултати от високоплатената си работа и след поредица от проби ароматът на лукса вече е готов. Дизайнът, разбира се, е съобразен с изчистената линия на марката, акцентите са ясно доловими и не се губят в излишно изобилие. Съставките се подбират с прецизността, характерна за бижутерите на Cartier при избора им на скъпоценни камъни. Избраният парфюм се налива в няколко флакона, изработени от кристал Baccarat и злато или пък в предварително поръчана от по-взискателните клиенти бутилка бижу.


Наричат


Роха Дов


професорът по парфюми - вероятно защото в своята ароматна академия на петия етаж в лондонския магазин Harrods освен бутиков лукс, оценяван на 30 хил. долара за 68 унции, той предлага и майсторски клас за любители. Още докато се занимавал с медицински изследвания по време на обучението си в Кеймбридж, експертът посетил бутика Belle Epoque Guerlain на Шан-з-Елизе и бил запленен от магията на парфюмите. След поредица от отхвърлени молби накрая успял да убеди Робер Герлен, че заслужава да стажува във фирмата, и останал на работа там цели двадесет години. Достатъчно дълго, за да си спечели репутацията на един от най-опитните и талантливи носове в света на лукса.


Изкушенията


Ценителите са запознати с английската марка Miller Harris на англичанката Лин Харис, която от години предлага услугите на безпогрешния си нос срещу 11.750 долара за 3.4 унции парфюм.


Далеч по-евтини са предложенията на L'Aristan Parfumer, където след неколкочасово емоционално приключение в уъркшопа на бутика може да се сдобиете с личен аромат само за 135 евро.


От Jean Patou пък ще ви предложат истинска разходка с лимузина из романтичните улички на Париж, като в продължение на цял ден може да събирате впечатления и спомени от миризми, за да стигнете до крайната дестинация - сътворяването на нещо много скъпо в буквалния и в преносния смисъл.


Основана през 1828 г. от Пиер-Франсоа-Паскал Герлен, парфюмерийна къща Guerlain е глезила с благоухания по поръчка личности като знаменития писател Оноре дьо Балзак и представителите на европейската аристокрация. Днес авторството на ексклузивните им парфюми е мистерия, но при стартова цена от 47 хил. долара за 60 унции клиентите им едва ли остават разочаровани от резултата.