Special Weekly

Ladies First

Разчитам на интуицията си

Важно е да знаеш какво искаш да постигнеш и какви са малките стъпки, които водят към целта

Камелия Славейкова е изпълнителен директор на Shell България от 1 август 2008 г., като същевременно изпълнява ролята на мениджър Комуникации в Shell за Централна и Източна Европа и Турция. От август 2010 г. е и представител на групата Royal Dutch Shell plc в Гърция, където компанията прилага индиректен модел на управление на бизнеса си. В богатата професионална визитка на госпожа Славейкова влизат магистърска степен по бизнес администрация за ръководни кадри (Executive MBA) от Американския университет в България, редица международни обучения и квалификации в системата на Shell. Завършила е специалност Политическа икономия (понастоящем Макроикономика) в УНСС-София. Професионалният й път започва в Центъра за професионална квалификация към Министерството на труда и социалните грижи, където работи като научен сътрудник. Началото на кариерата на г-жа Славейкова в Shell България е от 1993-а, когато оглавява отдел Маркетинг и реклама, в периода 2000-2003 г. работи в маркетинг отдела на европейските структури на Shell, а впоследствие влиза в управлението на корпоративните комуникации на компанията на регионално ниво. Г-жа Славейкова е член е на управителния съвет на Форума на българските бизнес лидери (Bulgarian Business Leaders Forum - BBLF). Щастливо омъжена е с две прекрасни дъщери.


Г-жо Славейкова, работите в Shell България от самото създаване на регионалния клон. Какво ви доведе в компанията - късметът, желанието или съдбата?

- Бих казала, че се получи един хубав микс от трите фактора. Късметът не идва случайно, трябва да има благоприятна среда, в която да се развие. Когато постъпих в Shell България, се бяха случили много събития, които не са свързани едно с друго, но в един момент пъзелът се подрежда по странен начин и нещата добиват смисъл. Най-много ми помогна фактът, че като студент в УНСС изучавах холандски и английски език, а съм завършила и немска гимназия. Впоследствие се ориентирах към специализация по маркетинг в елитен западен университет в години, когато почти нямаше такава практика в България. Бях на стаж и в западна петролна компания и там се зароди интересът ми към петролния бизнес. Всички тези елементи се материализираха в началото на кариерата ми и така логично започнах в българския клон на английско-холандската компания Shell като специалист по маркетинг.


Моите състуденти се изумяваха, че съм се записала на курс по холандски, но тогава много харесвах националния отбор по футбол на лалетата със звездното трио Ван Бастен, Гулит и Рийкард, а езикът ми бе лесен, защото е близък до немския. (на подложка)

И нещата се навързаха по собствена вътрешна логика.

Кои са най-сериозните предизвикателства, с които се справяте като мениджър?

- Не се страхувам от предизвикателствата, защото те ме обогатяват и правят по-зряла професионалната ми биография. Но едно е да се налага да вземеш важно професионално решение, а съвсем друго - да решаваш проблем, свързан със служителите. Тогава се изисква много повече енергия и себеотдаване. В Shell като глобална компания много често правим структурни и организационни промени, които невинаги се разбират добре от хората, работещи в по-малък клон като българския. Става дума за оптимизиране на разходи и за повишаване на конкурентоспособността ни. За да убедим хората в смисъла на промените, се нуждаем от време и добра комуникация с всеки служител. Като дама много разчитам на интуицията си и умението да предразполагам хората. Аз изпълнявам и друга роля в компанията - мениджър Комуникации за Централна и Източна Европа и Турция. Това са огромни и непрекъснато развиващи се пазари, затова съм удовлетворена, че Shell ми е предоставил подобна възможност.


Най-трудното бизнес решение, което сте взели?

- Сигурно са много, но повечето отговорни решения се взимат на по-високо управленско ниво предвид факта, че Shell e глобална компания и всичко, което се случва в местните пазари,трябва да е отражение на глобалната стратегия на компанията. Аз съм пряко отговорна да съблюдавам дали се спазва законът и се грижа репутацията на компанията да остане на необходимото високо ниво. Важно е и постоянно да съм наясно с чувствителността на пазара и моментната ситуация. Всекидневно се случват неща, които изискват незабавни действия. Безкомпромисни сме към партньори, които не спазват закона, бизнес принципите на компанията ни или пък правилата за безопасност. Дори сме прекратявали отношенията си с наши дилъри, които нарушават професионалната етика. Имам пълната подкрепа на компанията.


За нас най-важни са животът и здравето на клиентите ни и на персонала, ако съществува и минимален риск, не започваме нов проект, преди да сме отстранили пречката. (на подложка)

Какво бихте посъветвали дамите, мечтаещи за добра професионална кариера?

- Най-важното за една съвременна жена е да обича работата си. Важно е да имаш максимално удовлетворение от това, което правиш, и в същото време да желаеш да се усъвършенстваш професионално.


Необходима е и ясна визия, какво искаш да постигнеш и какви са малките стъпки, които водят към целта. Важно е съвременната жена да е гъвкава и адаптивна, защото динамиката на нашето всекидневие го изисква. Успехът си има своята цена, изразяваща се в по-голямото напрежение и дългите часове, прекарани зад бюрото, но постигнатите резултати си заслужават лишенията. Българите приемат успеха за нещо нереално, което не може да се случи на тях. (на подложка)

Но в Shell сме изградили една идеална среда, в която хората могат да развиват талантите си, да работят с удоволствие, а трудът им да се забелязва и оценява. При нас следваме политика на отворените врати, липсва обичайната йерархия и всеки може да сподели идеите или проблемите си с мен или други хора от ръководния мениджмънт.


Умеете ли да балансирате между личния и професионалния си живот?

- Този баланс е въпрос на личен избор и житейска философия. Аз искам да съм удовлетворена от това, което правя, затова се нуждая и от подкрепата на семейството си и близките ми. Това ме зарежда с позитивна енергия.


В живота има пикове, когато се налага да инвестираш повече време и усилия в професията, това е нещо важно, но и временно. Разковничето е да не позволиш да пострадат нито личните, нито служебните ти отношения. (на подложка)

Децата също изискват време и внимание, независимо от това че задълженията ни не приключват с края на работното време. Но човек трябва да може да се изключи и да се пренесе в света на близките си и техните проблеми, да пренасочи мисленето си в други категории.


Нерядко излизате на терен в бензиностанциите и дори лично почиствате стъкла на автомобилите, докато ги зареждат с гориво. Защо?

- Това е част от философията на компанията. За нас е важно да имаме директен контакт с клиентите си, а не да разчитаме само на маркетингови проучвания, имейли и суха статистика. Практиката е уникална, дори вицепрезиденти на компанията в глобален мащаб излизат на работа в бензиностанциите. Персоналът на обектите, както и самите клиенти, го приемат много положително. Даваме добър пример, че спазването на един етикет в обслужването е особено важно. Затова го правим с желание, връщаме се с нови впечатления и идеи. Работим и с представителите на всички автомобилни марки в България, наскоро започнахме една новаторска инициатива Shell академия за горива. Идеята ни бе да добавим към познанията на експертите за автомобилите и информация за новите технологии в развитието на горивата, където сме световен лидер. Друга наша акция е свързана с безопасността на пътя - създали сме 12 правила, сред които са задължителното поставяне наколани в автомобила на задните седалки и забраната за разговори по мобилен телефон или други помощни устройства от страна на шофьора.


Как прекарвате малкото си свободно време и имате ли любими релаксиращи занимания?

- Първо съм със семейството си, но в края на седмицата намирам и малко свободно време за себе си. Правя релаксиращи процедури, шопингът ме разтоварва напълно и ми действа позитивно.


Обръщам внимание и на дома си, имам къща с прекрасна градина. На двора сред природата се зареждам с енергия. Това са преживявания, които ми доставят удоволствие, радвам се на дребните неща. Изживявам всеки един свободен миг. Обичам да общувам с двете си дъщери - едната е в тийнейджърска възраст и покрай нея съм на ти със съвременните поп изпълнители или модерните течения в музиката. (на подложка)


Футболът ли е най-голямото ви хоби?


- Любовта ми към футбола датира от много отдавна. Като малка се бунтувах, че най-популярната игра се практикува само от мъже, а жените остават изолирани. С приятелки в ученическите години се събирахме и играехме футбол, продължавам да гледам мачове, когато намеря време. Сред другите ми хобита са разходките сред природата, понякога ходя на кино или вземам в ръце някоя хубава книга. Не се занимавам активно със спорт, но преди 2-3 години си взех от Германия диск с упражнения за йога, който си пускам вкъщи. Това са комплекси от упражнения за поддържане на тялото и гъвкавост, с тях се отпускам напълно.


Външният вид на една бизнес дама е нейната визитна картичка, на кои марки се доверявате за облеклото, козметиката и аксесоарите?

- Имам любими марки, но като специалист по маркетинг ще се въздържа от конкретно назоваване. Харесвам италианските дизайнерски марки, и то най-вече онези, които имат предложения както за бизнес всекидневието, така и за официални случаи, и за уикенда, и успешно затварят цикъла от предложения към своите клиенти с парфюми с изтънчен аромат.


Обичате ли да пътувате и кои са любимите ви дестинации?

- Пътувам често, но не обичам да посещавам едни и същи места.


Обичам предизвикателствата, винаги искам да науча нещо ново и да срещна непознати хора. (в запетая)

Страстта ми към пътуванията сигурно съм наследила от баща си, който беше активен спортен деятел и обикаляше света. Спомням си че разглеждах глобуса и си представях как изглежда светът отвъд Океана. А това си бяха смели мечти, защото капиталистическият свят и особено САЩ тогава бяха недостъпни за нас. През 1996 г. реализирах детската си мечта и отидох в Америка, оттогава съм била там общо три пъти. Със семейството ми обикновено наемаме кола и се впускаме в пътешествия. Обикаляме източното и западното крайбрежие, навъртаме по 4-5 хил. километра, но пак не можем да видим всичко. Това е една необятна страна, която обичам да преоткривам. Пътувам и в южните страни като Гърция и Италия главно заради културата, страхотните хора и топлото отношение.


С какво ви привлича американският начин на живот?

- С уважението към традициите. Най-много ме впечатли церемонията по дипломирането на една от дъщерите ми в престижния колеж Маунт Холиок. Всички завършващи носеха един огромен лавров венец, с който преминаха през целия университет и накрая го положиха пред паметника на основателката му. Всички бяха облечени в бяло, както повелява традицията, а начело на церемонията бяха дипломиралите се от минали випуски. Те бяха около 200-300 души и всеки носеше табела с името си и годината на завършване, имаше дори хора, дипломирали се през далечната 1932 година. Те се движеха в ретро автомобили и заставаха в шпалир за младите възпитаници. Благодарности бяха отправени и за приноса на родителите. Имаше невероятна емоция и чувство за съпричастност към институцията. Хора от цял свят демонстрираха гордост, че са учили в Маунт Холиок. Тази приемственост липсва в България.

Четете още

Special Weekly

Добрият екип може да постигне чудеса и истинският мениджър знае как да го създаде

ДА УТОЧНИМ ТИТЛАТА И
Г-жо Митева, родена сте в Чирпан. Какви са спомените ви от сърцето на слънчева Тракия, както наричат този град? Какво дете беше бъдещата банкерка? - Да, аз съм от... Още »
Банкеръ Daily

Внукът на Борисов ще се казва Бойко

Борисов още от малък показвал стремеж към лидерство, призна сестрата на премиера. Още »
Банкеръ Daily

Fibank върна предсрочно нови 100 млн. лв. от държавната помощ

През 2015 г. банката предсрочно погаси 775 млн. лева Още »