Special Weekly

Ladies First

Предлагаме житейски решения на клиентите си

Съдбата ми бе да стана банкер

Соня Демирева е директор  Управление „Продажби банкиране на дребно" на УниКредит Булбанк. Завършила е УНСС и специализира Банково дело при проф. Пергелов. Започва трудовата си кариера като редови счетоводител в Минно-геоложкия институт в София и научен сътрудник в БАН  секция "Управление на Народното Стопанство". От 1990-а започва работа в банковата сфера, като от 1997-а е директор на Булбанк Хасково, а от 2000 г. е директор на Централния клон на УниКредит Булбанк в  София. От 2008-а започва работа в Централата на банката като последователно поема Управление "Клонова мрежа", а от 2010-а и до сега Управление "Продажби".

 

Госпожо Демирева, родителите Ви са архитекти, Вие също сте завършили вътрешен дизайн. Защо предпочетохте да станете банкер?

- Смятам, че още от дете съм била прагматична и сама съм вземала правилните решения. Изборът на професия, която не следва семейната традиция от дядо ми и баща ми, направих сама на 18-годишна възраст. Когато завърших средното си образование със специалност „вътрешна архитектура“, обявих на баща ми, че тръгвам по друг път, той скептично заяви, че дядо ми би бил много разочарован. А дядо ми е бил известен архитект, завършил е в Прага през 1917-а. Но аз твърдо приех моето предизвикателство, кандидатствах в Икономическия институт ,  завърших, след което направих и специализация по Банково дело. По това време имахме ограничен избор за специализации и можех да избирам между промишленост, търговия и банково дело. Много хора ме питаха какво ще работя, след като банката е само една – БНБ, която в тези години преди демокрацията  бе едновременно и търговска, и емисионна банка. Но аз държах на тази професия. От една страна, прецених, че никога няма да бъда много успешен архитект, а от друга страна имах силен афинитет към икономиката. Може би бях повлияна от една приятелка учеща икономика, както и най-вероятно съм имала и развила качествата на другия ми дядо, който е бил успешен търговец и предприемач за времето си.

Кои са най-големите предизвикателства, с които сте се сблъсквали досега в професионалната си кариера?

- Предизвикателствата в банковото дело са много и аз обичам да ги посрещам, те  ме поддържат жива и енергична. Ако се върнем назад, едно от най-големите  предизвикателства за мен бе през 2000-ата година с влизането на УниКредит в страната. Тогава бях определена за директор на централния клон на банката. Трябваше едновременно да управлявам близо 100 хил. клиенти, около 300 пряко подчинени служители, и едновременно с това да провеждам структурни реформи, въвеждайки нов модел на обслужване на клиентите стандарти на UniCredit, както и да се въвеждат нови продукти... През този около тригодишен период на преустройство работих почти денонощно. Сериозно предизвикателство беше и  периодът на сливане на трите банки от групата на УниКредит през 2007-2008 г. Но факт е, че тези периоди на сериозни предизвикателства носят и удовлетворение, когато човек успява да изпълни поставените цели и задачи.

Предизвикателствата ме направиха по-мъдра, по-успешна и по-силна. В един разказ на Максим Горки се казва, че „безумството на храбрите е мъдростта на живота“. Харесвам този цитат и го следвам, а моето мото е, че няма невъзможни неща.

Как успяхте толкова години да останете „вярна“ на една банка – Уникредит БУЛБАНК?

- Наистина обичам тази банка, имала съм шанса и късмета да работя за нея. Благодарна съм всички мениджъри по пътя на кариерата ми, че са ми гласували доверие да бъда част от управленския екип. Благодарна съм на екипите, които съм ръководила, че са ме следвали. Всеки ден през последните 20 години ставам с желание, за да отида на работа с готовност да приемам нови предизвикателства. Банката ми е дала страшно много – безценен международен опит и знания, които не могат да се придобият отвън. Професионализмът е на изключително високо ниво. Неслучайно УниКредит Булбанк печели награда след награда. Осигурява се прозрачност в отношенията между всички служители. В банката има особен корпоративен дух на разбирателство, доверие и кооперативност, който е възможен само в такава голяма паневропейска банкова група. Тръгнах от най-ниското стъпало, преминах през всички управленски нива и продължавам да черпя опит с пълни шепи.

Какви качества трябва да притежава един банкер, за да е успешен? С какво бихте и с какво не бихте направили компромис в работата си?

- За мен едни от най-важните качества са да си много последователен и прецизен в работата. Правейки това, трябва да спечелиш и да имаш доверието на служителите и клиентите си. Без доверие няма успех.

Никога не бих направила компромис с непочтеност или лъжа. Винаги съм се опитвала да бъда справедлива в отношението си с хората.

Кои са най-търсените продукти, които UniCredit предлага в банкирането на дребно?

- Палитрата е много богата, най-разпространени, разбира се, са разплащателните карти за теглене и внасяне на пари през банкоматите на нашата мрежа, които са безплатни за цялата страна, както и в мрежата от банкомати на UniCredit в чужбина. Все по-популярни са кредитните продукти, потребителските и ипотечни кредити, кредитните карти. Стремим се да предлагаме на нашите клиенти финансови решения, с които да подобряват живота си, да осигурят старините си. Дори да спестяваш всеки месец по много малко, това е дългосрочна инвестиция за по-късните години. Предлагаме комплекс от финансови продукти и решения, обхващащи целия житейски цикъл на нашите клиенти. Тук включваме инвестиционните продукти, специални спестовни планове, пенсионни фондове, застрахователни планове и други. На всеки клиент се предлага индивидуално решение в зависимост от финансовото му състояние и потребности...

Какво е бъдещето на банковото дело? Към пълна дигитализация ли върви секторът?

Дигиталната среда осигурява 24/7 часа достъп на клиента до банката. С мобилното банкиране банката е в джоба му. Моята прогноза е, че банкирането ще върви и в двете посоки – и към дигитализация, и към класическите банкови филиали. Винаги ще има клиенти, които ще предпочитат физическия контакт с индивидуалния си банкер. Както и такива, които искат да пестят време и да банкират по-евтино, затова залагат на мобилното и онлайн банкиране. Дигиталните канали са по-евтини. Но посещенията в банковите клонове също няма да изчезнат. Персоналните банкери все повече и повече ще бъдат консултанти на житейските финансови потребности и ще предлагат решения на клиентите си . Клоновете на банките ще останат, но в бъдеще от транзакционни, те ще се трансформират в консултативни такива. Има и друго -  предпочитанията на клиентите къде и как да банкират зависи както от климата, така и от националните характеристики на дадена държава . В северните държави, където климатът е студен и се стъмва рано, хората предпочитат дигиталното банкиране. Докато в средноевропейските и средиземноморски страни клиентите търсят живия разговор с банкера си. Така че, светът и банковото дело като част от него вървят към дигитализация, но човешкият фактор остава.

Как си обяснявате факта, че все повече дами заемат ръководни позиции в банковия сектор?

- Моят пряк ръководител, директорът на Банкиране на дребно също е дама – много умна, интелигентна, млада, и образована. И тя е започнала в банката от най-ниското стъпало, от стажантска позиция, и е успяла да достигне до ниво член на борда на директорите благодарение на качествата си.

Всъщност, пет от общо седем от членовете на Борда на директорите на УниКредит, са жени. Затова и обичам да работя в тази банка – нещата са справедливи и успехът идва по заслуги и качества, независимо дали си мъж или жена.

Имате ли хобита, спортувате ли?

- Обичам да чета книги и да пътувам. Разтоварвам се с разходки и разговори с приятели, с посещение на кино и театър. Неотдавна гледах много добра постановка - „Последното изкушение“ на Никос Казандзакис в Народния театър.

Къде предпочитате да отидете на ваканция или разтоварващ уикенд?

- Пътувам много. Пътуванията разширяват кръгозора и ми дават широк поглед върху света и хората .Пътувам предимно до по-далечни дестинации, защото смятам, че сега е правилното време.

Бихте ли ни разказали нещо повече за семейството си?
 - Имам прекрасно семейство, което много обичам. Синът ми Георги е семеен, имам прекрасна снаха Поля – красива, мила, интелигентна и чудесна майка. Понякога се шегувам, че все едно, аз съм я избирала. Имам и две невероятни внучки. Голямата е 11-годишна, кръстена е на мен и сме с еднакви имена, само че тя е младша. Много весело става, когато купувам самолетни билети и казвам: „два билета моля, - за Соня Демирева и за Соня Демирева“. Малката Албена е на три години.

Какъв стил на обличане харесвате? Имате ли предпочитани дизайнери или марки?
 - Предпочитам елегантния и изискан стил на обличане, като често пазарувам модели онлайн. Една дама с моята професия винаги трябва да е елегантна. За акцент нося малко по-екстравагантни и едри бижута.