Special Weekly

Ladies First

По-добре дългосрочен имидж, отколкото краткотрайна печалба

Визитка


Архитект Йорданка Георгиева завършва художествената паралелка в Бургас през 1989-а със специалност скулптура. Следва архитектура в Университета по архитектура и строителство в София. Завършва през 1996-а и в края й заминава за Калифорния, САЩ. Постъпва в престижния University of California Los Angeles, където работи в ателието на преподавателя си - световноизвестния Том Мейн, основател на архитектурното бюро Morphosis. Дипломира се с магистърска степен по архитектура.


За пръв път името на арх. Георгиева се появява в нашата преса в публикация със заглавие: Българка строи къщи в Бевърли Хилс, във връзка с проектите на домовете на баскетболната звезда Шакил О'Нийл и актьора Джеръми Айрънс в Бевърли Хилс, Калифорния. Георгиева участва в създаването на South tower, както и на Forum Romanum в Grandhotel amp; Casino Cesar Palace в Лас Вегас, Невада. Проектира фасадите The Venetian hotel и каналите с уличните пространства вътре в казиното. Автор е и на проекта на купола до студио 54 в MGM Grand Hotel amp; Casino в Лас Вегас. Сега работи в частното си проектантско бюро YGA.


През 2004-а американската преса обявява Йорданка Георгиева за един от най-популярните български архитекти, които се трудят в САЩ. Тя работи по проекта San Juaquin Gardens Fresno California, който през април 2007-а е отличен за най-добър в средноетажно строителство. Наградата й е връчена лично от губернатора на щата Арнолд Шварценегер.
При нас, в офиса, се появи един огромен черен мъж, на когото стигах едва до подмишницата, спомня си арх. Георгиева. След като преодолях първоначалното стъписване и разпознах Шакил О`Нийл , започнах да мисля, че ще трябва да проектирам всички врати много по-високи и с много по-високо поставени дръжки. Наричах на шега Шак Голямата стъпка заради внушителния размер на маратонките, с които той ходеше постоянно. Най-забележителното от всичко е, че успях да проектирам голяма библиотека за неговите книги. Шак бе наистина доста интелигентен за баскетболист. Къщата му бе класическа, но аз заложих на френска класика.
Г-жо Георгиева, какво е за вас работата ви - призвание, професия, изкуство, вдъхновение?

- Архитектурата е призванието на живота ми. Мисията ми е да създавам красотата в строителството. Обичам новаторството и свежите идеи, полагам усилия идеите да се материализират. Чрез архитектурата облагородявам средата около нас. Към всеки проект може да се изработи и екоплан , който съдържа иновативни решения и екосъобразни идеи за дадена сграда, като по този начин спомагам за развитието на енергоефективното проектиране. Обичам природата такава каквато е и не се опитвам да я променям, а да бъда част от нея.


Как бихте определили стила си?

- Определено модерен, но през призмата на класиката. Привърженичка съм на т. нар. Universal Design - архитектура, която е универсална, не можеш да кажеш кога е проектирана или построена. С други думи, си служа с такива похвати, че да се получи значим, качествен имот, който да е актуален във времето - и като проект, и като материали, използвани в екстериора и интериора. Искам, когато някой види тази сграда, да му се напълни душата, както казват, и наистина да му се живее в този имот. Искам клиентът ми да се чувства горд със сградата, в която е инвестирал , и да не го напуска мисълта, че ще остави нещо стойностно за децата си. Давам си сметка, че за да вървя напред, са нужни иновативност, старание и постоянство. А също фантазия, знания и умения за реализирането на всички идеи. Това научих в Америка и го прилагам успешно и в България.


Кое е най-голямото предизвикателство в работата ви?

- Едно от най-големите предизвикателства е преправянето на проекти, изготвени преди години. Някои от тях са частично построени, но заради кризата на пазара, инвеститорите срещат трудности при продажбата им. Тогава на помощ идваме ние. Нашето бюро се занимава изключително успешно и с реконструкции на сгради.


Кои са принципите, на които никога не изменяте в професионално отношение?

- Количество никога за сметка на качеството. Моят девиз е: По-добре дългосрочен имидж, отколкото краткотрайна печалба. Винаги се старая много да удовлетворя желанията на своя клиент.


Желанието на клиента е закон, а после идва моментът на изненадата. Обичам да изненадвам инвеститорите с различни предложения и варианти. Обичам да виждам радостта на доволния клиент. Тогава разбирам, че съм успяла да го вдъхновя, и това, което ще създадем заедно, ще бъде изключително красиво.


Какво е мястото на емоцията в процеса на създаване на един интериор?

- Емоцията е изключително важна за творческата натура на архитекта. Когато проектирах в Америка, изпитвах носталгия по моя роден Бургас. Представях си, че ходя по малките му улички в центъра и виждам тези красиви стари къщи, проектирани от италианци. Вземах детайли от тях и ги прилагах в проектите ми в Бевърли Хилс . Да, проектирала съм домовете и на хора като баскетболната звезда Шакил О`Нийл и актьора Джеръми Айрънс. Сега проектирам подобни къщи край морето в Бургас, във Варна, а също в Банкя и в София. Те по нищо не отстъпват на тези в Америка. Вече и в България има заможни инвеститори с добър усет към архитектурата и строителството.


Как се е променила българската архитектура през последните няколко години?

- Българската архитектура се е променила много, и то в положителна посока. Бих казала браво на всички проектанти и инвеститори за качествено различните сгради в сравнение с тези отпреди десет години. Сега има вносни материали и огромно изобилие от цветове и текстури. Разбира се, има още какво да се желае и това се отнася най-вече за масовия проектант. Стига вече с тези стерилни сгради без никакъв детайл, боядисани в зелено, червено, лилаво и какви ли не още адски цветове. Разберете - боята не прави архитектурата и стила на сградата! Това, което прави една сграда стойностна, е разбирането на проектанта за архитектурните стилове. Мисля, че проектантите, които са работили в чужбина, са видели много повече от средностатистическия архитект, който е проектирал само и единствено в България. Истината е, че новите идеи идват отвън и ние трябва широко да отворим вратите си за тях, за да сме конкурентоспособни на всички европейски пазари.


Вие се оказахте сред десетте най-добри български архитекти в САЩ, как стана това?

- С много труд и свежи идеи. Винаги спазвам принципа Бъди различен. Ако сградите около моята са изчистени, моята непременно е с повече детайли, изпъква и се забелязва от километри. В Америка трябва да си много настойчив и постоянен, а също да отстояваш идеите си. Но най-важното е никога да не спираш и да вървиш само напред и само нагоре.


Какво представлява San Juaquin Gardens, за която през 2007-а Шварценегер ви връчи награда?

- Този проект наистина заслужаваше вниманието ми. В него вложих всичко от себе си и знаех, че ще бъде изключителен. Появих се в залата с чертежите в ръка пред управителния съвет от 12 инвеститори и направо ги шокирах с проекта. Предложих нещо, което не бяха виждали - конгломерат от южносредиземноморски архитектурни стилове - основно италиански и испански.


Проектът е огромен и благодатен и се оказа моят шанс за изява. Доказах пред комисията, че климатът в Калифорния е сходен с този на Средиземноморието и за това средиземноморският стил е по-подходящ, отколкото стандартният американски колониален стил. Предложих им качествено различен продукт, който стана толкова популярен, че впоследствие всеки втори обект в Калифорния бе изграждан в същия стил.


Има ли общо между Джеръми Айрънс и руската класика и успяхте ли да сбъднете мечтата му в Бевърли Хилс ?

- Да, историята с тази къща е интересна. Тъй като Джеръми Айрънс е англичанин, реших да му предложа модерен дом, но с много елементи на класиката. Дом, който, като го погледнеш, да кажеш: Богат човек живее тук. И за да бъде тази класика различна от всичко друго в Бевърли Хилс, реших да бъде руска, защото пропорциите и детайлът правят дома да изглежда особено внушителен.


Проектирали сте и казина в Лас Вегас - вписахте ли се в пищния стил на световната столица на хазарта?

- За мен Вегас бе голямо предизвикателство, тъй като става дума за големи инвестиции и съответно за по-голяма отговорност. Проектирах в екип South tower, Caesars Palace Grand hotel I casino, Forum Romanum. Но любимият ми проект е The Venetian Grand hotel I casino, където успях да прокарам идеята за вграждане на екстериора в интериора, която бе революционна по онова време. Хрумването за каналите, по които туристите се движат с гондоли из вътрешността на казиното, бе мое. Исках да пресъздам улиците на Венеция и знаех, че чрез каналите, водата и лодките с гондолиери ще постигна реализъм. Изградихме мостове, изрисувахме таваните с облаци и ги осветихме равномерно, за да имитират небосвод. Дори проектирахме площад Сан Марко вътре в казиното по подобие на този във Венеция.


Какви са новите предизвикателства пред вас?

- Новото предизвикателство е да останем стабилни на пазара, въпреки кризата. Само онези проектанти, които са креативни и предлагат качествено различна архитектура както като идея, така и като реализация, ще могат да оцелеят на пазара. Всъщност кризата ще отсее онези, които могат и които истински желаят да проектират.

Четете още

Special Weekly

Добрият екип може да постигне чудеса и истинският мениджър знае как да го създаде

ДА УТОЧНИМ ТИТЛАТА И
Г-жо Митева, родена сте в Чирпан. Какви са спомените ви от сърцето на слънчева Тракия, както наричат този град? Какво дете беше бъдещата банкерка? - Да, аз съм от... Още »
Special Weekly

Есенна вечер с аромат на пури от Доминикана

Софт-джаз, отбрани питиета и дегустация на леки ароматни пури в спокойна атмосфера събраха ценители в балната зала на столичния Военен клуб на 23 октомври. Събитието... Още »