Special Weekly

Ladies First

Копринените шедьоври на Hermes

Копринената кърпа от Hermes е не само великолепен дамски аксесоар, но и отлична инвестиция. Тя става популярна веднага след като през 1937-а тогавашният директор на компанията Робер Дюма измисля и предлага на пазара голяма копринена квадратна кърпа (оттук и названието carre - квадрат на френски). Тогава той използва гравюрата Le Jeu des Omnibus et des Dames Blanches от колекцията на основателя на марката Емил Ерме.


По данни на архива на модната къща през годините са създадени над две хиляди модела от различни художници, които отдавна са се превърнали в страст за колекционерите. Един от тях е данъчният консултант от Лондон Рона Нийл, която се притеснява да говори за размера на сбирката си. Това е все едно да питате някоя жена за възрастта й - споделя тя. - Да кажем, че са няколкостотин. Пазя ги в оранжеви кутии от Hermes и всеки ден нося различна кърпа. С изключение на особено горещите дни, когато връзвам кърпата на дамската си чанта.


Най-старият копринен аксесоар, който притежава Рона Нийл, е изработен през 1963-а по рисунката на Ла Торе - Vieille Chine (Древният Китай) в източен стил. Това е най-доброто ми откритие - казва Рона. - Купих кърпата на един битпазар в Париж за 60 фунта. За мен не е толкова важно, че цената й е много по-висока. Просто ми е изключително приятно да си избера някой прекрасен къс коприна и да го вържа на врата си, преди да изляза от къщи. Денят става по-ярък.


Любопитно е, че не само дамите колекционират копринените изделия на Hermes. Швейцарецът Питер Ниц например започнал да събира колекцията си преди десет години, след като купил първите шалове на марката от пазарите и магазините втора употреба, докато търсел предмети за антикварния си бизнес. Сега той поддържа от Цюрих ИНТЕРНЕТ сайта Luxury-Scarves.com, посветен на шедьоврите на Hermes. Имам около 200 кърпи в частната си сбирка. Всеки от тях е номериран и се пази в специален плик. Всичките са създадени преди 1970-а. Според мен през първите 20 години от началото на производството им са използвани най-необичайните сюжети и те ми допадат най-много.


Популярността на колекционирането на копринени кърпи води до разцвета на пазара на фалшификатите, някои от които могат да се различат само от опитното око. На аукциона eBay всеки ден се предлагат стотици шалове, много от които не са оригинални. Обикновено фалшификатът си личи по лошото качество на ръчния подгъв - на истинската кърпа той е идеално прав. Надписите също могат да подскажат много неща - те трябва да са само на френски или английски език, винаги се намират в ъгъла на кърпата, а върху моделите, произведени до 2002-ра, надписите са били черни върху бял фон.


При всички случаи копринените шедьоври на Hermes са прекрасен обект за колекциониране. Цените им варират от 250 до 1500 долара, така че не са много скъпи, съхраняват се лесно, а най-приятното е, че могат да се носят.


nbsp;


Каре


Производството на копринените кърпи на Hermes започва през 1937 година. Впрочем думата производство не дава пълна представа за качествата на тези изделия. Става дума за 65 грама превъзходна коприна, получена от 250 копринени буби, оформена като четириъгълник с размери 90 на 90 см, с уникални и задължително направени на ръка рисунки. Върху кърпите са изобразявани конни надбягвания, знаците на зодиака и картини на различни художници като Матис, Филип Леду, Пиер Перон и др., орнаменти във вид на ключове и диви животни. Те бързо се превръщат в най-разпространения начин за приобщаване към разкошната марка (днес средната им цена е около 300 евро). Сега разположената край Лион фабрика може да произведе 40 хиляди кърпи за седмица, а всяка година излизат по две колекции.


В началото на 50-те години с кърпа на Hermes се появява кралица Елизабет Втора, и то не къде да е, а върху английска пощенска марка. Оттогава този продукт е рекламиран, често съвършено безплатно, от Катрин Деньов и Одри Хепбърн, Джаки Кенеди и Грейс Кели.


Hermes винаги предоставя на клиентките си възможността да изглеждат като въплъщение на дискретния разкош - нищо крещящо по италиански или скъпо по английски. Предметите на компанията могат да са оранжеви или лилави, но разкошно оранжеви и аристократично лилави. През 50-те и 60-те години две американки се превръщат в символи на този разкош - Грейс Кели и Жаклин Кенеди. През 1956-а Грейс се снима за корицата на списание Lifeпо повод женитбата си с принца на Монако Рение Трети. Шията на новоизлюпената принцеса eукрасена с кърпа от Hermes.

Четете още

Банкеръ Daily

Синдиците решиха за оспорените вземания към КТБ

Решенията на синдиците могат да бъдат оспорени в Софийския градски съд до 16 февруари. Още »
Банкеръ Weekly

Депутатите спасиха кабинета с отвращение

Вицепремиерът Меглена Кунева беше избрана от парламента и за просветен министър, като до последно подкрепата за нея висеше на косъм. Още »
Банкеръ Weekly

Смазващи критики от Брюксел за Борисов

Но най-неприятното е, че България, видите ли била изпълнила само една от петте препоръки за реформи, които ни даде преди година ЕК. Още »