Special Weekly

Алберто Веделаго: "Maestro di eleganza":

Хубавият костюм ви носи пари

Италианският дизайнер и стилист Алберто Веделаго има 30 години опит на международната модна сцена. Започнал е своята дейност като мениджър във Forall Group, една от големите институции за елегантност "Made in Italy", към която принадлежи бранда Pal Zileri. В продължение на 25 години е координирал процесите на изработка, стилизиране и маркетинг, управлявайки над 150 магазина на Pal Zileri в цял свят. После решава да направи следващата крачка основавайки собствения си бранд ACCADEMYA. Работата на Алберто Веделаго нключва пътувания из целия свят – от Америка до Австралия – където неговият иновативен подход и схващане за стил печелят все повече почитатели, а мнозина мъже, които ценят елегантността, вече са го избрали за свой „Maestro di eleganza”.

Г-н Веделаго, приел сте присърце мисията да популяризирате в световен мащаб италианската философия за елегантност. Кои са ключовите моменти в тази философия?

- Доволен съм, че съм взел това решение, тъй като елегантността е нещо много важно за абсолютно всички. Когато сме елегантни, се чувстваме по-уверени и сигурни в себе си, изглеждаме по-авторитетни и предизвикваме уважение в хората отсреща. Днес това е доказано научно. А римляните са го казали още преди 2000 години. Но елегантността си има ясни и точни правила. Много е важно да ги следваме и моята работа е да помагам на мъжете да ги следват. За съжаление, голяма част от тях не се интересуват от тези неща, просто имат други приоритети, и в крайна сметка, не се обличат актуално и подходящо за различните ситуации.

Каква е Вашата концепция за елегантността, която излагате и в специална книга?

- При модата някой решава, че нещо е модно и ние носим това, което друг вместо нас е решил, че е хубаво да облечем. Докато в света на елегантността, има правила, които подминават модата, остават във времето и когато ги следваме, на пречупвайки го през собствената си личност, се изграждат стил и елегантност, които се различават от света на модата. А както знаем от великата Коко Шанел – „Модата преминава, стилът остава.“

Какво представлява вашият иновативен подход в света на мъжката елегантност?

- Създадох метода „personalitailor” и го регистрирах като марка, защото е единствен по рода си. Разбрах, че когато се изработва костюм, е важно да се вземат предвид не само физическите мерки на тялото, но личността на човека, за който ще правим тази дреха. В рамките на 4 - 5 минути задавам на клиента определен набор от въпроси, с които успявам да доловя личността му. Много е важно да уточним, че не се правя на психолог и не съдя личността отсреща. Стремя се да разбера човека с оглед на това, че го обличам. Разговаряме, за да усетя какви са неговите потребности (дали и къде пътува, в офиса ли прекарва по-голямата част от времето си и какви събития посещава). Взимат се и физическите размери с помощта на нашите пробни костюми. След това избираме стила, който ще определи конструкцията на сакото, колко да е тесен панталона, дали обувката да е черна, или кафява. Обясняваме много добре стойността на аксесоарите и колко са важни те. След един месец костюмът е готов и го доставяме от Венеция, където се изработват всички костюми, независимо в коя част на света живее съответния клиент. Но най-ценното, което правя е да помагам на мъжете сами да открият и да създадат своя стил. А ако един човек е възприемчив и отворен към новото  в рамките на година е способен да промени и подобри начина си на обличане.

Кой според Вас е най-големият враг на елегантността?

- Старият гардероб е враг номер едно на елегантността. Мъжете просто не събират смелост да си отворят гардероба и аз им помагам – отваряме го заедно и обективно разглеждаме какво има вътре. Според опита ми, в 90% от случаите има много стари дрехи. Но най-сериозният проблем в мъжкия гардероб е, че различните елементи не се комбинират един с друг. Човек може да си купи риза от летището, вратовръзка от магазина, съпругата да му подари костюм, а децата нещо друго. И в крайна сметка всички тези артикули не се съчетават добре.

Какви са предимствата на един персонално ушит костюм?

- Страшно много са, но можем да разграничим две най-важни – това, че човек е много по-уверен в себе си и се чувства добре в тези дрехи във всеки един смисъл. Деветдесет на сто от световната продукция в този сектор се изработва индустриално и само десетина модни брандове в цял свят предлагат истински “made to measure”. Индустриалното сако се прави с техники на залепване, които позволяват в пъти по-бърза изработка в сравнение с едно ръчно изработено сако, което включва 186 процеса и около 10 часа работа по тях. Персонално ушитият костюм винаги е от  висококачествени материи и аз използвам само такива, които задължително са естествени. В същото време тези платове са толкова фини, че не позволяват друга техника освен ръчна работа. И като няма лепило, се запазва свойството на дрехата и възможността на тялото да „дишат“. Красотата на ръчно изработеното сако, реално се намира вътре в него. Един такъв костюм в магазина, ще струва например 3.500 евро, защото има допълнителни разходи, без които аз мога да предложа начална цена от 1.500 евро нагоре. Така че аз правя този костюм много по-достъпен за повече хора.

През последните десет години, преди да създам ACCADEMYA, отговарях за различни магазини и процесите в тях. Пътувах в много градове и се замислих за хората, които не влизат в магазините. Питах се - защо не влизат? Каква е причината? Постепенно разбрах, че повечето не разполагат с достатъчно време, не се чувстват удобно в самия магазин или съпругите им избират дрехите за тях. Реших да се оттегля от фирмата, в която работех и да отида да срещна лично част от онези хора, които не влизат в магазините.

Какви хора Ви се доверяват за своя външен вид?

- Няма правило, но работя с политици и бизнесмени, които наистина разбират стойността, на това, което предлагам. Също и знаменитости от световния шоубизнес, но няма да изброявам имена, защото дискретността е основен приоритет в работата ми. Мога да споделя обаче, че нашите клиенти, които са много заети, идват изморени, бързат и казват, че имат 40 минути, а в крайна сметка остават повече, защото им е приятно, забавляват се и си почиват, докато сме заедно. Дори отначало да имат някакви предразсъдъци, което приемам за нормално, когато си направят първия костюм и започнат да го носят, неизбежно си дават сметка, че това е друг свят и че се чувстват много по-сигурни в себе си.

Как решихте да отворите ателие и в България?

- Мога да разкажа как дойдох в България. Мой приятел от детските години е счетоводител. Той е италианец, но има фирми и бизнес в България и заедно с негови партньори ме поканиха тук. Имам привилегията да пътешествам където си поискам и да решавам къде да работя. Пътуването в България ми хареса и хората ме карат да се чувствам много добре. Затова взех решение да си потърся мое място в София и се радвам, че намерих прекрасно ателие, където се чувствам като у дома, а това е много важно за мен.

Как се обличат българските мъже според Вас? Какви са наблюденията ви?

- Според мен, българските мъже все още са много привързани към марките. Следователно, много често се обличат по начин, който не представя тяхната личност. Освен това се влияят много от цената - ако нещо струва много пари, задължително е хубаво. А това далеч не е така. Добре е по някакъв начин да възпитаме в мъжете вкус за това кое е хубаво и как да го различават. А според моите наблюдения българите са любопитни и с отворено съзнание към новото, към модерното.

Какво мислите за ролята на облеклото като фактор за успех в бизнеса?

- Хубавият костюм ви носи пари. Доказано е научно, че когато човек е облечен добре, се чувства много по-комфортно и уверено, а това е основна предпоставка за успех в бизнеса.