Круизи за „мислещи хора“

Норвежецът Тор Хаген организира по-различни океански круизи от останалите. Вместо казина и икономи, на клиентите се предлагат екскурзии и кулинарни уроци. Стратегията му дава резултати – неговата компания Viking Cruises струва 3.4 млрд. долара.

Седнал удобно в минималистичното, оформено в скандинавски стил лоби на круизния кораб Viking Jupiter, Торс Хаген обяснява защо обиколките на компанията му Viking са толкова популярни. Тайната на успеха не е в това, което има, а в това, което няма на неговите кораби. Няма казина, няма деца, няма коктейли с чадърчета, нито водни пързалки и икономи. Хаген е прекарал в индустрията на круизите достатъчно дълго време, за да разбере какво не му харесва. Той дълго време е наблюдавал как компаниите увеличават броя на корабите си тъпчейки ги със стени за катерене, картинги, боулинг и търговски центрове, за да не могат пътниците да слизат на брега. Междувременно си водел бележки и търпеливо чакал своя час.

Норвежецът Тор Хаген организира по-различни океански круизи от останалите.

 

След като придобил 4 малки речни кораби Торс Хаген създал „круиз за мислещи хора“ с лекции, опера и кулинарни майсторски класове, наричайки офертите на останалите „круизи за пиещи хора“. После се възползвал от репутацията на бранда и пътническата база, за да разшири дейността си. През 2015-а Хаген поръчал шест океански лайнера, всеки от които е с капацитет от 930 души.

Всички казваха: „Няма да можеш да поддържаш корабите, да намериш екип или клиенти“, спомня си Хаген. Дори семейството му било против рискованото и скъпо начинание за организиране на пътешествия. Но той искал да им докаже, че грешат. През 2018-а 98% от 9-те хиляди каюти във флота на Viking бяха заети, като делът на пътуващите с океанските кораби е почти наполовина.

Речните и океански круизи на Viking се фокусират най-вече върху дестинацията, независимо дали става дума за Прага, Котор в Черна гора или Шетландските острови в Шотландия. Всеки ден пътниците слизат на пристанищата, за да гостуват на местните жители, да посетят закрити представления или да участват във вечерни турове из музеите. Най-популярната екскурзия е обиколката на замъка Хайклер, където е сниман прочутия сериал „Имението Даунтън“. Вечер клиентите се наслаждават на местната кухня или слушат лекции за историята на съответния регион.

Седемдесет и шест годишният Хаген работи с определена аудитория – състоятелна, добре образована и над 55 години. „Провеждам маркетинговите изследвания, докато се гледам в огледалото“, шегува се той. Конкурентите му предлагат круиз из Карибско море за 399 долара на човек, а цените на обиколките на Viking започват от 1899 долара (за седем нощи) и често се разпродават година по-рано. Цената на Viking включает Wi-Fi, бира и вино към обяда и една кратка екскурзия дневно.