Краят на бунтарския дух: съдът ликвидира модната къща Sonia Rykiel

Преди броени дни парижкият съд реши да ликвидира фалиралата през месец май модна къща Sonia Rykiel. В пика на своя успех тя притежаваше 30 бутика, а основателката й бе наричана „кралицата на трикотажа“.

През последните месеци около десет компании изразиха желания да придобият модната къща. Сред евентуалните инвеститори бяха бившият директор на Balmain Еманюел Диемоза, както и производителят на бельо Еtam. В края на краищата никой от тях не успя да сключи сделка.

„Това ще доведе до уволнението на 131 служители“, заяви адвокатът Тома Оланд на излизане от съдебната зала.Съобщението за ликвидацията предизвика сълзи в очите на много от дългогодишните сътрудници на бранда. „Бяхме привързани към модната къща, тя беше преди всичко семеен бизнес“, сподели пред журналисти служителка на  Sonia Rykiel. Нейна колежка подчерта, че новите собственици не следвали установените правила в компанията: „Те пренебрегваха всичко, което правеше бранда самобитен и се стремяха към луксозния сегмент, въпреки че винаги сме разработвали дрехи за масово производство. Така дойде и проблемът с позиционирането ни на пазара“.

Основаният през 1968-а от дизайнера Соня Рикел  бранд за мнозина се превърна в символ на „бунтарския дух“ на протестираща Франция, припомня телевизионният канал France 24. Собственичката му, която медиите често наричаха „кралицата на трикотажа“ почина през 2016-а на 86 години.

Дълго време модната къща принадлежеше на хонконгската група First Heritage Brands (известна по-рано като Fung Brands), ръководена от френският предприемач Жан-Марк Лубие. Решението за предаването на фонда на 80% от акции на бранда беше взето от самата Соня Рикел, малко преди смъртта й. Към начлото на 2019-а делът на този фонд, който е собственик и на белгийската марка за кожени изделия Delvaux, и на производителя на обувки Clergerie, нарасна до 100 процента.

В пика на успеха за модната къща Sonia Rykiel работеха 400 служители. Сега тя има верига от шест бутика и четири outlet магазини, отбелязва France 24. През последните седем години акционерите са вложили в бранда около 200 млн. евро. През 2018-а загубите на компанията достигнаха 30 млн. евро.