Космическият туризъм ще е многомилиарден бизнес

Пътническите полети в открития космос и придружаващите ги услуги вероятно ще достигнат обща стойност от 23 млрд. щ. долара до 2030-а, прогнозират експерти на швейцарската „Ю Би Ес груп“.

Космическите хотели, тематичните паркове и дългите орбитални полети на богати пасажери са сред възможностите, които предлага космическият сектор след като веднъж се откъсне от земята, пишат анализаторите на „Ю Би Ес“ – Джаръд Кесъл и Майлс Уолтън. Те го оценяват на общо 805 млрд. щ. долара до 2030-а, от които 20 млрд. долара ще се падат на търговската авиация, а 3 млрд. долара – на туризма.

И докато мнозина смятат потенциала на космоса да обслужва пазара на многочасовите превози на стоки и хора на земята като научна фантастика, банкерите са убедени, че с усъвършенстването на технологиите и намалението на цените авиокомпаниите ще прегърнат идеята. Дългите маршрути от по десет и повече часа, по които пътуват богати, влиятелни и пестящи времето си клиенти, биха могли да се обслужват от космическите совалки, посочват Кесъл и Уолтън.

Компании като SpaceX и Virgin Galactic инвестират луди пари, за да изведат туристи в космоса. В момента състезанието е съсредоточено върху подновяването на пилотираните полети на щатски астронавти. Изведеният в орбита безпилотен космически кораб от ново поколение Crew Dragon на SpaceX се скачи успешно в началото на март с международната космическа станция и сега учените работят усърдно по изпращането на пилотирана от хора мисия. През декември 2018-а пък двама пилоти на Virgin Galactic пробиха земната атмосфера по време на пробен полет.

Бъдещите пасажери нямат търпение да усетят тръпката, но цените трябва да паднат чувствително, за да се превърне приключението в обичайна атракция. Проучване на „Ю Би Ес“ показва, че анкетираните биха се чувствали по-комфортно на космически кораб отколкото на безпилотен самолет.

След като делата на космическия бранш потръгнат, той ще открие възможности за множество едри компании, смятат Кесъл и Уолтън. Управители на големи хотелски вериги ще регистрират търговските си имена като космически хотели. Фирми от развлекателния сектор ще могат да предлагат космическия туризъм като атракции на тематичен парк. Туроператори също биха могли да влязат в играта, макар че е по-вероятно те да започнат с използване на виртуалната реалност.