Китайците не оправдаха надеждите на луксозните брандове

Преди месец в Китай започнаха да отварят големите търговски централи. Първите опашки пред магазините на Chanel и Nike сякаш предвещаваха, че китайците ще го ударят на шопинг, но сега става ясно, че те са решили да икономисват. Жителите на страната се страхуват от втора вълна на епидемията и от икономическа криза.

 

В Китай вече няма карантина, последният затворен град Ухан е отворен, а останалите мегаполиси се освободиха от ограниченията по-рано. Сега местните граждани, както и преди, могат да ходят по магазините и да купуват не само храна и лекарства. През последните няколко седмици в Китай очакват „шопинг за възмездие”, както наричат там ефекта, когато хората масово тръгват да харчат парите, спестени по времето, когато не можеха да ходят в магазините.

Именно на такъв шопинг разчитат брандовете. Когато преди месец европейските модни къщи и американските марки започнаха да отварят обектите си, в тях наистина нахлу поток от хора.  В търговските центрове в Шанхай и Пекин се извиха опашки – такива се наблюдавах пред бутиците на Chanel, Nike и Apple. „Ние наблюдаваме бавни подобрения в деловата сфера в Китай, – твърдеше в средата на март пред агенция Bloomberg, изпълнителният директор на бранда Salvatore Ferragamo Микаела Льо Дивелек Леми. – Китайските потребители имат желание да се върнат към реалния живот”.

Потвърждение затова са и думите на 29-годишния жител на провинция Шанси – Анди Ли, пред агенцията, който за две седмици след свалянето на карантината е успял три пъти да посети търговски център, в който са разположени бутици на Gucci и Bottega Veneta.

„Бях затворен в дома си цял месец. Нашият жилищен комплекс беше отцепен, не можехме да ходим никъде. Сега се чувствам като пуснат на свобода”, каза мъжът. Той призна, че не е успявал да удовлетвори страстта си към шопинга онлайн, вещите засядали в митницата, доставките непрекъснато се отлагали.

Но за разлика от събеседника на Bloomberg, сега далеч не всички жители на Китай сега са готови да харчат. Много от тях пострадаха по време на карантината, най-вече онези, които работят в сферата на услугите. Нещо повече – те се опитват да живеят много по-икономично от преди – месец след като търговските центрове започнаха постепенно да отварят врати, надеждите че хората ще тръгнат да купуват, постепенно избледняват.

Според изследване на китайската консултационна фирма Cefuture, публикувано в Quartz, 41% от потребителите възнамеряват да свият разходите си, за да спестят пари в случай на нови кризи, а желание да харчат са изразили само 8% от запитаните. Тази тенденция се потвърждава и от анкетата на консултационната агенция Ruder Finn, публикувана в South China Morning Post – 82% от 800 потребители с годишен семеен доход тад 1 млн. юана са заявили, че планират да съкратят разходите за чанти, бижута и козметика. Наред с това са изразили желание да харчат пари за пътешествия, ресторанти и висококачествени кожени изделия.

Изследванията показват, че различните слоеве на китайското общество имат различно отношение към разходите. Най-сигурни в бъдещето се оказват хората между 36 и 45 години, докато по-младите – от 18 до 35, се стремят да икономисват.

„При всички случаи китайските потребители са по-оптимистични, отколкото в Европа или САЩ, защото малко или много са преживели най-лошият период на избухването на коронавируса, но по-важно е какво ще се случи в бъдеще”, обяснява пред изданието Quartz Джейсън Ю, генерален директор на консултацинонната фирма Kantar Worldpanel от Шанхай. Според него хората се страхуват както от втора вълна на епидемията, така и от намаляване на търсенето на китайски стоки в света. Което не добавя сигурност в бъдещето.